Uusimpien yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käyttöikä aikaisempaa pidempi | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Sähköpotkulautailu#Sähkö

Uusimpien yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käyttöikä aikaisempaa pidempi

6.12.2022 | Autotoday

Kuva: Voi

Yhdysvaltalainen, urbaaniin liikenteeseen erikoistunut konsulttiyhtiö Brightside on laatinut mallin yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käyttöiän laskemiseksi.

Yhtiö on julkaissut lisäksi raportin nykyisin käytössä olevien sähköpotkulautojen käyttöiästä, jossa hyödynnetään Voi Technologyn eurooppalaista dataa. Raportin mukaan Voin sähköpotkulaudan arvioitu käyttöikä rungon osalta on 4,6 vuotta ja akun osalta 3,7 vuotta.

Sähköpotkulautayhtiöt saavat säännöllisesti kyselyjä, kuinka kauan niiden kalusto kestää. Tähän mennessä käytössä ei ole ollut kuitenkaan kattavaa tutkimusta uusien mallien käyttöiästä, vain arvioita.

– Tulokset käyttöiästä ovat olleet aika ristiriitaisia, koska laskentamallit ovat vaihdelleet. Lisäksi ala on kehittynyt nopeasti ja nykyisin käytössä olevan kaluston kesto on aivan eri luokkaa kuin alkuvaiheen lautojen, Voin yhteiskuntasuhteista vastaava Hannu Oskala sanoo.

Yhdysvaltalainen konsulttiyhtiö Brightside on laatinut mallin, jonka avulla voidaan laskea yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käyttöikä. Siinä huomioidaan yhteiskäyttölautojen katoamiset ja ilkivalta, joiden vuoksi osa laudoista joudutaan poistamaan käytöstä.

Tutkimuksesta vastannut Brightsiden perustaja Melinda Hanson korostaa, että nyt kehitetty laskentatapa ei arvioi vain yksittäisen sähköpotkulaudan käyttöikää, vaan mallintaa dataan pohjautuen koko kaluston käyttökaaren.

– Analyysistämme käy ilmi, että Voi on onnistunut merkittävästi pidentämään kalustonsa käyttöikää aiemmista vuosista. Tämä on tärkeää paitsi ympäristön myös liiketoiminnan kannattavuuden kannalta, Hanson sanoo.

Suunnittelu ja huolto lisäävät käyttöikää

Hansonin mukaan nyt käytössä olevien Voin sähköpotkulautojen käyttöikä on viisinkertainen verrattuna vuoden 2018 malleihin. Voin vuonna 2021 käyttöön ottaman mallin rungon käyttöikä on 4,6 vuotta tai 6 529 kilometriä. Akun käyttöiäksi saatiin 3,7 vuotta.

– Raportti osoittaa, että yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat ovat nykymuodossaan merkittävästi autoilua kestävämpi tapa liikkua. Sähköpotkulaudat ovatkin hyvä vaihtoehto kaupungeissa yksityisautoilulle monessa tapauksessa, toteaa Tennesseen yliopistossa liikenteen professorina työskentelevä Chris Cherry, joka osallistui raportin tuottamiseen.

Tutkijoiden mukaan pidempi käyttöikä johtuu suurelta osin sähköpotkulautojen suunnittelun parantumisesta ja vaihdettavien osien lisäyksestä. Aiempaa pidempään käyttöikään vaikuttavat myös ennakoivat huoltokäytännöt ja parantunut GPS-paikannustekniikka, jonka avulla yhä useampi kateissa oleva sähköpotkulauta löytyy.

Sähköpotkulautojen käyttöikää voidaan raportin mukaan edelleen pidentää. Tutkijat kehottavatkin operaattoreita keräämään tarkempaa tietoa kalustonsa rungosta ja käyttöiästä ja hyödyntämään dataa suunnittelussa. Tutkijat kannustavat myös operaattoreita olemaan aiempaa avoimempia datan jakamisessa eri sidosryhmien kanssa.

– Voi on asettanut hyvin kunnianhimoiset ympäristötavoitteet ja haluamme vähentää vuoteen 2025 mennessä 50 % tuottamastamme jätteestä. Tähän pyrimme lisäämällä muun muassa kierrätettävien osien ja materiaalien käyttöä. Julkaistu raportti auttaa meitä ymmärtämään paremmin kalustomme käyttöikää ja lisäämään sitä entisestään, Oskala toteaa.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell