Tämäkö syynä parkkisakkojen suureen määrään? | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Easypark#Pysäköinti

Tämäkö syynä parkkisakkojen suureen määrään?

21.5.2023 | Autotoday

Kuva: Matti Sulanto

Ajotutkinnon kokeen kysymyksistä vain 2 on pysäköintisäännöistä, vaikka parkkisakot ovat yleisimpiä liikennevirhemaksuja, todetaan Easyparkin tiedotteessa.

Ajotutkintoon liittyvän teoriakokeen kysymyksistä kolme prosenttia käsittelee pysäköintiä.
Teoriakoe käsittää 70 kysymystä, joista kaksi testaa tietoja pysäköintisäännöistä.

Pysäköintivirhemaksu on ylinopeussakon ohella Suomen yleisin autoilijalle langetettava sääntörikkomusmaksu. Tavanomaisimmat pysäköintisääntöjen rikkomistavat ovat puutteellinen pysäköintikiekon käyttö, pysäköintimaksun riittämättömyys sekä pysäköintimerkkien määräysten laiminlyönti.

– Autokoulukokeet ovat konkreettinen portinvartija siinä, mitä Suomessa autoilijan tulee osata. Kaksi pysäköintisääntökysymystä 70 kysymyksen joukossa on todella pieni osuus. Pysäköinti koskettaa lähes jokaisen suomalaisen autoilijan arkea etenkin kaupungeissa ajettaessa. Ja pysäköintiin liittyvät erheet ovat liikenteessä poikkeuksellisen yleisiä, Easyparkin Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen kertoo.

– Pysäköinti on erityislaatuinen osa autoilua sitenkin, että siihen liittyvät liikennemerkit ja säännöt muuttuvat verrattain usein, Kolehmainen lisää.

Helsinki sai 9,1 miljoonaa, Tampere 3,4 miljoonaa ja Turku 2,2 miljoonaa

Kunnat saivat Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2021 yhteensä yli 28 miljoonaa euroa pysäköintivirhemaksuina. Viime vuoden kertymä ei ole vielä tiedossa.

Helsingille kertyi 9,1 miljoonaa euroa pysäköintivirhemaksuina vuonna 2021. Tampereelle kertyi yli 3,4 miljoonaa euroa, Espoolle 2,2 miljoonaa euroa, Turulle myös 2,2 miljoonaa ja Vantaalle 1,9 miljoonaa. Luvut sisältävät vain kunnallisen pysäköinninvalvonnan kertymät.

Kyse muustakin kuin liikennemerkeistä

Virallisen ajokoulun teoriaosuuden kysymyksistä vastaa Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Pysäköiminen kuuluu kokeen liikennetilanteiden aihealueeseen.
Henkilöauton kuljettamiseen oikeuden antavan B-ajokorttiluokan teoriakoe koostuu pääosin liikennetilanteissa otetuista valokuvista ja niihin liittyvistä kysymyksistä.

– Pysäköintisääntöjen muutoksissa ei ole kyse vain liikennemerkeistä. Esimerkiksi kaksisuuntaisen kadun vasempaan laitaan parkkeeraaminen tuli sallituksi vuoden 2020 kesäkuussa, Kolehmainen kommentoi.

Verkosta löytyy runsaasti ajokoulun teoriakokeeseen valmentavia oppimateriaaleja ja harjoituskursseja, mutta virallinen teoriakoe ei ole julkinen.

Sovellus vähentää ulkoa muistamista

EasyParkin pysäköintisovellus auttaa autoilijaa kulloisenkin pysäköintioikeuden lunastamisessa. Sovellus kykenee paikantamaan käytetyn mobiililaitteen ja näyttää paikannuksen perusteella käyttäjälle kyseisen pysäköintialueen senhetkisen pysäköintimaksun arvon. Sovellus myös kertoo, mistä kellonajasta mihin alueella on voimassa maksullinen pysäköinti.

– Jokainen autoilija tunnistaa epävarmuuden pysäköinnin maksullisuudesta kertovien liikennemerkkien tulkitsemisessa. Mobiilisovellus on hyvä keino auttaa autoilijaa. Sovellus myös hälyttää, kun käyttäjän maksama pysäköintiaika on päättymässä. Tavoitteena tietenkin on, että autoilijoille ei tulisi turhia pysäköintivirhemaksuja. Mutta on toki sellaisia virhepysäköintejä, joiden suhteen sovellus ei kykene auttamaan, Kolehmainen toteaa.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut