Suomalainen innovaatio uudistaa tavan pysäköidä polkupyöriä kerrostaloissa | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Liikenteessä#Pyöräily

Suomalainen innovaatio uudistaa tavan pysäköidä polkupyöriä kerrostaloissa

19.9.2022 | Autotoday

Taloyhtiöiden pyörävarastot ovat surullisen kuuluisia ahtaudestaan, kaoottisuudestaan ja pyörävarkauksistaan. Moni onkin päätynyt viemään pyöränsä turvaan omaan asuntoonsa.

Kuva: Cyklon Nordic

Turkulaisarkkitehti Janne Helin kehitti kumppaniensa kanssa ratkaisuksi monikerroksisen Cyklon-pyöräparkkitalon, johon mahtuu jopa 400 polkupyörää todella kompaktiin tilaan vastaaviin ratkaisuihin nähden.

– Cyklon-pysäköintitalot tiivistävät tilankäyttöä ja vapauttavat julkisia alueita ja taloyhtiöiden kellaritiloja muihin toimintoihin. Hankalakäyttöiset ja vaikeasti saavutettavat pyöräsuojat vaihtuvat helppokäyttöisiin parkkitaloihin, jossa jokaiselle pyörälle on oma, numeroitu paikka, Helin toteaa.

Cyklon Nordic -pyöräparkkitalo nousee ensimmäisenä Turun Kupittaalle entisen rautatieaseman tontille.

Rakenteilla olevassa kerrostalokohteessa oli suunnitteluvaiheessa mietittävänä pyörien varastointi, koska 12-kerroksisten tornitalojen asukkaiden polkupyörille ei perinteisin keinoin ollut löydettävissä luontevaa säilytystilaa.

Tilaihmeen voi pystyttää myös pihakannen päälle

Cyklon Nordicin operatiivisen johtajan Henrik Lemmetyisen mukaan Cyklonin parkkitalot tarjoavat rakennuttajille ja kiinteistönomistajille mahdollisuuden huomattavaan tila- ja kustannussäästöön.

Esimerkiksi Cyklon-parkkitaloon voi sijoittaa 50–400 polkupyörää 65-135 m2:n suuruiseen tilaan, kun normaalisti esimerkiksi 400 polkupyörän tilantarve on 580 m2 maantasoon rakennettuna.

– Kiinnostus on ollut valtavaa. Rakennuttajien lisäksi monet kaupungit harkitsevat Cyklon-pysäköintitaloja esimerkiksi asemanseuduille, joissa pyörien ja skuuttien pysäköinti aiheuttaa päänvaivaa. Neuvotteluja käydään myös suuryritysten pääkonttorien kanssa, Lemmetyinen sanoo.

Cyklonin päämateriaali on puu, joka uusiutuvana rakennusmateriaalina varastoi hiilidioksidia rakennuksessa koko elinkaaren ajan.

Cyklon-pyöräparkkitalot pystytetään valmiista tehdaselementeistä, joten työmaavaihe on nopea eikä se ole sidoksissa työmaan muuhun aikatauluun. Kevyt rakenne mahdollistaa Cyklon-pyöräparkkitalon sijoittamisen esimerkiksi pihakannen päälle.

Aurinkopaneelit tuottavat energiaa sähköpyöriin

Vakuutusyhtiö LähiTapiolan mukaan polkupyörävarkaudet ovat lisääntyneet kolmessa vuodessa 35 %, ja kalliiden sähköpyörien yleistyminen pahentaa ongelmaa. Cyklon Nordic on kehittänyt pysäköintitaloihin erikoisrakenteiset Cyklon Stand -pyörätelineet, jotka tarjoavat tehokkaan varkaussuojan.

Turvallinen käyttäjäkokemus varmistetaan iLoqin älylukoilla ja tai omilla UWB-tunnistimilla. Lisäksi pyöräpaikoissa on otettu huomioon mahdollisuus sähköpyörien lataukseen.

– Taloyhtiöiden kannattaisi ajatella pyöräsäilytyksen paloturvallisuutta sähköpyörien ja sähköpotkulautojen yleistyessä. Turvallisuuden näkökulmasta sähköpyörien lataus tulisi tehdä niille varatussa tilassa eikä asuinhuoneistoissa, Lemmetyinen muistuttaa.

Cyklon-parkkitaloon on mahdollista integroida aurinkopaneelit, joten sitä voi hyödyntää myös aurinkoenergian keräämiseen. Parkkitaloon voi toteuttaa myös hiilinieluna ja lämmöntasaajana toimivan viherkaton sekä viherseinät tai istutuksia.

 

Lähde: Autotoday | Clas von Bell