Scania esittelee uusia raskaaseen käyttöön tarkoitettuja vaihteistovaihtoehtoja | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Scania

Scania esittelee uusia raskaaseen käyttöön tarkoitettuja vaihteistovaihtoehtoja

10.5.2023 | Autotoday

Kuva: Scania

Scanian G25CM- ja G33CM-vaihteistomallistoihin liittyy nyt kaksi uutta jäsentä, joiden nimissä on ”H” (Heavy) merkintä.

Uudet G25CH ja G33CH vaihteistot jakavat kaikki aiempien sisarustensa huippuominaisuudet. Leveämmän planeettavaihteen ansiosta Scania tarjoaa nyt luultavasti kuorma-autoalan älykkäimmän yhdistelmän kestävyyttä, sujuvaa vaihteiden vaihtamista ja polttoainetaloudellisuutta, todetaan Scanian tiedotteessa.

Scanian uusimman sukupolven Opticruise-vaihteistot esiteltiin vuonna 2020. Yksi niiden tärkeimmistä eduista on laaja välityssuhteen jakautuminen, joka (yhdessä sopivan taka-akselin välityksen kanssa) varmistaa, että moottori voi toimia alhaisilla kierroksilla ja tuottaa samalla täyden vääntömomentin, todetaan tiedotteessa.

Optimaalinen tasapaino

Raskaissa kuorma-autoissa ja yhdistelmissä, joiden kokonaispaino on suuri, käytetään yleensä 6×4-vetotapaa, joissa on hidas välityssuhde (3,5:1 tai enemmän).
Mäkisissä olosuhteissa tai suurella vierintävastuksella tämä rasittaa paljon vaihteistosta lähtevää kardaaniakselia.

Hidas välityssuhde, tyypillisesti yhdessä napavälitteisten akselien kanssa, on hyödyllinen yhdistelmä jyrkässä nousussa ja liikkeellelähdössä raskailla kuormilla.
Tämä tekee kuorma-autosta toimivan raskaissa olosuhteissa, mutta johtaa myös suurempiin moottorin kierroksiin matkanopeudella.

Koska Scania pyrkii alhaisiin moottorin kierroslukuihin ja alhaiseen polttoaineenkulutukseen, parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi on löydettävä optimaalinen tasapaino vaihteiston ja taka-akseliston välityssuhteen välillä.

Scanian raskaiden H-vaihteistojen ominaisuuksien ansiosta yhä useammat kuorma-autot voivat nyt käyttää nopeampaa välityssuhdetta säilyttäen silti kaikki raskaisiin olosuhteisiin tehdyn optimoinnin hyödyt.

Kaikki alumiinia, hiljainen ja tehokas

Scania Opticruise-vaihteistojen G-mallisto esiteltiin vuonna 2020, ja se asetti välittömästi uuden mittapuun alalle. Se oli 60 kg edeltäjäänsä kevyempi täysalumiinikotelon ja pienemmän koon ansiosta, ja se tarjosi myös alhaisemman melutason.

G-sarjan vaihteistot auttavat Scanian mukaan säästämään polttoainetta. Vaihteiston sisäinen kitka on pienempi, vaihteistossa on vain kaksi synkronoijaa, koska siinä käytetään paineilmaohjausta, sekä yhteensä kolmea akselijarrua.

Super-malliston älykkäiden moottorinohjausjärjestelmien kanssa uudet G-sarjan vaihteistot ovat avainasemassa, kun tarvitaan nopeaa ja tarkkaa vaihteen vaihtamista vaativimmissakin olosuhteissa, sanotaan tiedotteessa.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut