9.5.2023 | Autotoday
Sähköautojen EV-Challenge -taloudellisuusajokilpailun voitto ajettiin Tesla Model Y:llä, mutta BMW i3 kulutti vähiten energiaa. Ero tulee siinä, että painavammat autot saavat kisassa hyvityksiä kevyempiin nähden, jotta kuljettajien taloudellisen ajon taidot pääsisivät paremmin esiin.
Viime lauantain EV-Challenge -kisan voittokuljettaja oli Jarmo Leppänen kartturinaan Juha Nykänen. Heidän autonsa mitattu kulutus oli 11,9 kWh/ 100 km.
Virallinen kilpailukulutus, joka muodostui siis painohyvityksestä sekä kisan aikana tulleista virhepisteistä, oli 11,21 kWh/100 km. Taloudellisuusajokisoissa virhepisteitä eli kulutuslisää tulee muun muassa aikatarkastusasemalta myöhästymisistä.
Timo ja Otto Eväsoja tulivat kisassa BMW i3:lla toiseksi ja Antti Parkkonen kartturinaan Pentti Jouhtimäki Hyundai Konalla kolmanneksi.
BMW:n todellinen kulutus oli kisan alhaisin 10,5 kWh/100 km ja Hyundain 11,7 kWh/100 km.
Koko kilpailun toiseksi alhaisin kulutuslukema 11,5 kWh/100 km saavutettiin parivaljakon Seppo Koivuniemi-Harri Timoskainen Tesla Model 3:lla, mutta virhepisteet pudottivat heidät kokonaiskisassa viidenneksi.
Kaikki kärkipään kilpailijat suoriutuivat vaihtelevasta parinsadan kilometrin mittaisesta reitistä reilusti alle autojen normikulutuksen.
Tämä on mahdollista myös normaalissa arjessa, sillä taloudellisuusajokisat ajetaan normaalin liikenteen seassa liikennesääntöjä noudattaen. Kisareitillä ei voi myöskään hissutella reilusti alle nopeusrajoitusten, koska aikatarkastusasemille pitää ehtiä minuutilleen ajoissa.
– Taloudellinen ajaminen on ennen kaikkea ennakointia. Sähköautolla pitää erityisesti oppia lukemaan maastonmuotoja ja hyödyntämään rullaamista ja akun regenerointia. Sähköautoissa rengasvalintojen merkitys myös korostuu, EV-Challengen kilpailunjohtaja Ari Parkkinen Autoliiton Helsingin seudun osastosta toteaa ja heittää haasteen kaikille autoilijoille käyttövoimasta riippumatta.
– Kokeile pystytkö ajamaan esimerkiksi työmatkan käyttämättä jarrupoljinta. Jokainen jarrutus ja varsinkin pysähtymisen jälkeinen liikkeellelähtö kuluttaa turhaan energiaa. Ennakoimalla ja riittävän pitkällä turvavälillä jarrupoljinta ei tarvitse millään matkalla juuri painaa.
Autoliiton Helsingin seudun osaston lauantaina 29.4.2023 järjestämän EV-Challenge kilpailun tulokset löytyvät täältä.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,