Polestarilta akkuja kantosiipiä hyödyntäville sähköveneille | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Liikenteessä#Veneily

Polestarilta akkuja kantosiipiä hyödyntäville sähköveneille

27.8.2022 | Autotoday

Kuva: Polestar

Polestar on allekirjoittanut monivuotisen sopimuksen akkujen ja latausjärjestelmien toimittamisesta ruotsalaiselle, kantosiipiä hyödyntäviä sähköveneitä valmistamalle Candelalle.

Sopimus on yksi maailman ensimmäisistä suorista yhteistöistä autoteollisuuden ja meriteollisuuden välillä akkuteknologiassa.

Candelan hyödyntämät tietokoneohjatut kantosiivet nostavat sähköveneen veden yläpuolelle. Tämä mahdollistaa veneen ”lentämisen” pinnan yläpuolella, mikä kuluttaa jopa 80 % vähemmän energiaa suurilla nopeuksilla verrattaessa perinteisiin moottoriveneisiin.

Candelan nollapäästöiset sähköveneet tuottavat hyvin vähän melua sekä pienen ympäristöjalanjäljen yhdistettynä mukavampaan ja tasaisempaan veneilykokemukseen perinteisiin veneisiin verrattuna.

Yritysten tavoitteena on nopeuttaa kestävää sähköistä liikkumista yhdistämällä Polestarin akut Candelan uraauurtavaan kantosiipiteknologiaan

Sopimus akkujen ja latausjärjestelmien toimittamisesta kolmannelle osapuolelle on Polestarin ensimmäinen sähköajoneuvojen valmistajana ja edustaa laajemman yhteistyön alkua Polestarin ja Candelan välillä.

Molemmat yritykset ovat sitoutuneet tutkimaan uusia mahdollisuuksia tulevaisuuden yhteistyölle.

*********

Tietoja Candelasta

Candela on ruotsalainen sähköveneyritys, jonka missiona on nopeuttaa siirtymistä fossiilisista polttoaineista vapaisiin järviin ja valtameriin. Käyttämällä tietokoneohjattuja kantosiipialuksia – vedenalaisia siipiä, jotka nostavat rungon pinnan yläpuolelle, jolloin se voittaa veden kitkan – Candelan veneet käyttävät jopa 80 % vähemmän energiaa suurilla nopeuksilla kuin perinteiset moottoriveneet.

Pidemmän kantaman ja muita sähköveneitä paremman suorituskyvyn lisäksi Candelan veneillä on useita etuja perinteisiin polttomoottorilla toimiviin veneisiin verrattuna. Minimaalinen melu, ei aaltoja ja nollapäästöt – Candelan veneissä yhdistyy kevyt ympäristöjalanjälki, parempi matkustajamukavuus ja jännittävä ajokokemus.

Candelan perusti vuonna 2014 insinööri Gustav Hasselskog. Candela esitteli ensimmäisen tuotantomallinsa, Candela C-7:n, vuonna 2019. C-7 teki useita sähköveneiden maailmanennätyksiä 50 merimailin kantamalla 20 solmun nopeudella. 32 yksikön rajoitettu tuotanto päättyi vuonna 2021.

Vuonna 2021 Candela lanseerasi suuremman, suuren volyymin Candela C-8:n, joka on suunniteltu tuomaan sähköveneet suurelle yleisölle. Siinä on tilaa kahdeksalle matkustajalle, ja sen toimintasäde on 50 merimailia 22 solmun nopeudella ja huippunopeus 30 solmua. Candela C-POD, sähköinen pod-moottori, jonka Candelan 50 hengen insinööritiimi on kehittänyt, on 400 % tehokkaampi kuin muut markkinoilla olevat moottoriveneet. Tähän mennessä on myyty yli 150 yksilöä ja C-8 onkin tällä hetkellä myydyin sähköinen premium-vene.

Vuonna 2022 Candela esittelee Candela P-8 Voyager -taksiveneen ja P-12-sähkölautan, jotka tuovat yhtiön vallankumouksellisen sähköisen kantosiipialuksen teknologian kaupallisiin aluksiin.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell