Mikä ihmeen ylijatkettu jalkakäytävä? Kuka väistää ketä? | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Jalkakäytävä#Pyörätie#Liikenneturva

Mikä ihmeen ylijatkettu jalkakäytävä? Kuka väistää ketä?

18.6.2023 | Autotoday

Kuva: Jussi Kaakinen, Liikenneturva

Muun muassa Helsingissä liikkuvalle voi tulla vastaan paikkoja, joissa sivutiellä ajava kuljettaja ohjataan kulkemaan niin sanotun ylijatketun jalkakäytävän tai pyörätien yli. Liikenneturva muistuttaa, että tässä tilanteessa kuljettajan on väistettävä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Ylityksen jälkeen on väistettävä myös ajoradalla kulkevia.

Helsingissä on jonkin verran yleistynyt ratkaisu, jossa jalkakäytävä tai jalkakäytävän ja pyörätien yhdistelmä jatkuu yhtenäisenä sivukadun yli sen sijaan, että jalankulkija ylittäisi kadun suojatietä pitkin. Sivukatua pitkin ajavan kuljettajan on siis ajettava jalkakäytävän ja pyörätien yli toiselle tielle liittyessään.

Kulkujärjestys tilanteessa on aiheuttanut monessa hämmennystä. Liikenneturvan koulutusohjaaja Pasi Pohjonen muistuttaa, että kuljettajan on tässä tilanteessa väistettävä kaikkia tienkäyttäjiä niin jalankulkijoita kuin pyöräilijöitä kuin ajoradan muuta liikennettä. Liikennemerkin sijaan väistämisvelvollisuus kerrotaan rakenteella.

– Ylijatkettuja jalkakäytäviä on pääsääntöisesti vilkkaiden ja hiljaisten katujen saumakohdissa. Ratkaisu on voinut tulla vastaan, jos on ajanut viime aikoina sivutieltä Hämeentielle, Helsinginkadulle, Aleksis Kiven kadulle tai Telakkakadulle. Aiemmin paikassa on voinut olla kärkikolmiolla varustettu risteys tai muu ratkaisu. Ajaminen vanhaa tuttua reittiä on edelleen sallittu ja väistäminen tilanteessa tapahtuu kuin paikassa olisi kärkikolmio, Pohjonen kertoo.

– Kulkujärjestyksen hahmottamista tilanteessa voi avittaa, jos ajattelee kadun päättyväksi, jolloin ylittää väistämisvelvollisena jalkakäytävän ja pyörätien ja jatkaa seuraavaa katua, Pohjonen selventää.

Kantittomuus helpottaa jalankulku- ja pyöräliikennettä

Pohjonen korostaa, että infraratkaisu on tervetullut etenkin pienten pyörien kanssa kulkeville.

– Uudenlainen infra helpottaa esimerkiksi rollaattorin tai lastenvaunujen kanssa kulkevia, kun renkaita ei tarvitse taiteilla kanttikivien yli. Ratkaisu sujuvoittaa jalankulku- ja pyöräliikennettä ylipäätään ja vähentää tilanteita, joissa kanttaukset voivat lisätä kaatumisen riskiä, Pohjonen kuvailee.

Rakenteellisesti erotetulle jalkakäytävälle ja pyörätielle ei ole määritelty senttikorkeutta tai muita reunaehtoja. Talvi ja lumi eivät muuta risteyksen kulkujärjestystä.

– Ajoneuvon kuljettajan on huolehdittava siitä, että osaa liikennesäännöt ja noudattaa niitä. Ympäristöä tarkkailemalla jokainen kyllä huomaa ylittävänsä jalkakäytävää tai pyörätietä. Liikennesääntöjä kannattaa kerrata aika ajoin, etenkin silloin, jos omassa tutussa ajoympäristössä tapahtuu muutoksia. Näin tilanteessa osaa toimia arpomatta”, Pohjonen neuvoo.

Tieliikennelaki 24 §
Väistäminen
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

Tieliikennelaki 3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
”Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta. Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.”  

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa