Lapissa parannetaan turvallisuutta poistamalla suojateitä! | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Turvallisuus#Suojatie

Lapissa parannetaan turvallisuutta poistamalla suojateitä!

30.5.2022 | Autotoday

Kuva: Jesse Kananen

Lapin ELY-keskus jatkaa turvattomien ja nykyohjeistuksen vastaisten suojateiden poistoja. Tänä kesänä suojateitä poistetaan valtatiellä 5 Kemijärvellä, Isokylällä ja Tohmossa sekä valtatiellä 21 Karungissa.

Suojateiden poistot tehdään päällysteurakan yhteydessä kesä–heinäkuussa. Suojatien poistolla tarkoitetaan tiemerkintöjen ja liikennemerkkien poistamista. Ennen poistamista suojatien tarpeellisuus ja turvallisuus on arvioitu.

Lapin ELY-keskus teetti vuonna 2020 alueensa maanteitä koskevan suojatieselvityksen, jossa kartoitettiin ELY-keskuksen hallinnoimien suojateiden ohjeiden mukaisuus. Lapin ELY-keskuksen maantieverkolla on yli 600 suojatietä.

Poistettavat suojatiet kuuluvat ohjeiden vastaisiin. Poistot aloitettiin viime kesänä Pelkosenniemeltä ja Sallasta. Tänä kesänä jatketaan työtä valtateiden 5 ja 21 päällysteurakoiden yhteydessä.

Tänä kesänä poistettavia suojateitä on kuusi kappaletta, joista viisi on valtatiellä 5 Kemijärvellä, Isokylällä yksi ja Tohmossa neljä sekä yksi valtatiellä 21 Karungissa.
Kaikki poistettavat suojatiet ovat nopeusrajoitusalueella 60 km/h.

Nopeusrajoitus saa enimmillään olla 50 km/h, jos alueella on tiemerkinnöin ja liikennemerkein merkittyjä suojateitä.

Valta- ja kantateillä ei suosita alhaisia nopeusrajoituksia kuten 50 km/h liikenteen välityskyvyn heikkenemisen vuoksi, ellei liikenneympäristö tue sitä.

Karungissa eteläisin suojatie poistetaan ja kaksi pohjoisinta suojatietä jäävät palvelemaan alueen toimintoja ja alueen nopeusrajoitus lasketaan 50 km/h lyhyellä matkalla.

Osaan kohteista, joista suojatie poistetaan, asennetaan liikennemerkki varoittamaan tienkohdasta, jossa jalankulkijat ylittävät tien tai siirtyvät ajoradalle.

Jalankulkijoista varoittavaa liikennemerkkiä käytetään esimerkiksi tilanteissa, joissa jalankulku- ja pyörätie päättyy tai vaihtaa puolta. Merkkiä voidaan käyttää myös tilanteissa, joissa suojatie on poistettu.

Pelkät tiemerkinnät ja liikennemerkit eivät tee tienylityksestä turvallista. Pahimmillaan suojatie luo harhaanjohtavan turvallisuudentunteen tien ylitykseen.

Onkin turvallisempaa ylittää tie vaihtoehtoisen reitin kautta tai turvallisuutta noudattaen silloin kun autoja ei tule. Suojatie poistetaan, jos se on turvaton, vähällä käytöllä tai tarpeeton. Poistettavissa kohteissa on arvioitu, ettei suojatie lisää tienylityksen turvallisuutta.

Työ jatkuu tulevina vuosina päällysteurakoiden yhteydessä. Ohjeiden vastaisia suojateitä poistetaan, nopeusrajoituksia alennetaan ja/tai suojateiden rakenteita parannetaan. Vilkkaimmille suojateille on esitetty parannustoimenpiteeksi esimerkiksi keskisaarekkeen rakentamista. Näitä pyritään toteuttamaan käytettävissä olevien päällystemäärärahojen mukaisesti.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell