Katso tästä Helsingin ytimen parhaat ja vaikeimmat parkkeerauskadut | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Pysäköinti

Katso tästä Helsingin ytimen parhaat ja vaikeimmat parkkeerauskadut

8.6.2022 | Autotoday

Kuva: Matti Sulanto

Easypark on selvittänyt, missä on parhaimmat ja huonoimmat pysäköintikadut Helsingin keskustassa.

Eri katujen pysäköintiruuhkaisuus selviää EasyParkin mobiilisovelluksen maksuttoman Find-työkalun datasta.

Find kertoo autoilijalle todennäköisyydet, joilla tietyltä kadulta löytyy kadunvarsipysäköintitilaa. Pysäköintipaikan löytäminen on hankaloitunut Helsingin ydinkeskustassa korona-aikana.

Helsingin ydinkeskustan hankalin pysäköintikatu on Pieni Roobertinkatu. Sieltä on kaikkein vaikeinta löytää pysäköintitilaa. Eri katujen pysäköintiruuhkaisuus selviää EasyParkin koostamista tiedoista.

– Pieni Roobertinkatu on varsin klassinen visainen katu parkkeeraamiselle. Se on lyhyt, sijaitsee ytimessä tiiviin rakentamisen keskellä ja siellä on paljon ja monipuolisesti palveluja. Toiseksi hankalin pysäköintikatu Helsingin ydinkeskustassa on Mariankatu. Kolmanneksi hankalin on Kirkkokatu, neljänneksi Eerikinkatu ja viidenneksi Punanotkonkatu, EasyPark Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen kertoo.

Parkkipaikkojen saatavuustietoa voi hyödyntää EasyParkin mobiilisovelluksen Find-apulaisella. Find näyttää käyttäjän valitsemalta alueelta liikennevalovärein todennäköisyyden, jolla kultakin kadulta kyseiseen vuorokaudenaikaan löytyy parkkipaikka. Find ohjeistaa autoilijaa korttelin tarkkuudella ja kellonaika huomioiden.

– Pitkillä kaduilla pysäköintiolosuhde on luonnollisesti erilainen eri kohdissa katua. Kun rankataan otollisimpia ja visaisimpia pysäköintikatuja, kyse on kokonaisuudesta, Kolehmainen sanoo.

EasyParkin Find-työkalu on maksuton.

Eteläesplanadi on hyvä pysäköintikatu

Helsingin ydinkeskustan suotuisin kohta pysäköintipaikan löytämiselle kadunvarresta ovat Rauhankadun korttelit Suomen Pankin ja Kansallisarkiston välissä.

– Rauhankadun Kluuvin puoleinen pääty on jo ydinkeskustan reuna-aluetta ja siinä kohdin asutus on vähäistä. Ne lienevät tärkeimmät syyt verrattain vähäisellä parkkeeraamiselle, Kolehmainen kommentoi.

Ydinkeskustassa yllättävän otollinen pysäköimiskatu on Eteläesplanadi. Vaikka Esplanadin puisto on yksi koko kaupungin suosituimmista paikoista ja sijainti on hyvin keskeinen.

– Eteläesplanadilla on yllättävän hyvin kadunvarsipysäköintitilaa, ja katu reunustaa puistoa, mikä vähentää työpaikkojen ja palvelujen määrää sen varrella. Toki Eteläesplanadin pysäköintiruuhkaisuus vaihtelee voimakkaasti vuorokaudenajan mukaan, mutta kokonaisuutena katu on otollinen parkkitilan löytämiseen, Kolehmainen jatkaa.

Autojen määrän kasvu näkyy

Pysäköintipaikan löytäminen Helsingin ydinkeskustasta on nyt vaikeampaa kuin ennen koronakriisiä.

– Autojen määrä on kasvanut Helsingissä korona-aikana 8360 henkilö- tai pakettiautolla ja pääkaupunkiseudulla 14 200 henkilö- tai pakettiautolla. Kasvu näkyy eniten Helsingin kantakaupungissa, jossa on ollut muuta kaupunkia enemmän autottomuutta. Kehitys vaikuttaa tietysti eniten ydinkeskustaan, jossa tapaa olla eniten ihmisiä samanaikaisesti, Kolehmainen toteaa.

EasyParkin Find-työkalu on erityisen kätevä työssään paljon parkkeeraaville, koska se säästää arvokasta aikaa sujuvoittamalla autoilua. Mitä todennäköisemmin pysäköintitila löytyy ripeästi, sitä tehokkaampaa on ajankäyttö.

Malminkatu ja Annankatu ovat erikoisuuksia

Suurten kaupunkien keskustoissa nyrkkisääntö on, että jopa 30 prosenttia ruuhkista johtuu parkkitilaa etsivistä autoista. Eli autoista, jotka kiertävät korttelia kytäten kadunvarsia. Helsingissä ydinkeskustan eri katujen paremmuus pysäköintitilan löytymisen todennäköisyydessä vaihtelee melko vähän vuorokaudenaikojen mukaan.

– Erikoisuuksia ovat katuosuudet, joilla on pysäköintitilaa todennäköisemmin illalla kuin päivällä. Sellaisia ovat esimerkiksi Malminkatu kokonaisuudessaan, Annankatu Johanneksenpuiston ja Vanhan kirkkopuiston välillä sekä Kampin keskuksen kortteleita reunustava osa Pohjoisesta Rautatiekadusta, Kolehmainen päättää.

Korttelikohtaiset tiedot kadunvarsipysäköinnin ruuhkaisuudesta pohjaavat muun muassa kaupunkien liikennedataan sekä konkreettiseen kenttätutkimukseen. Suomessa FIND-parkkipaikkanavigaattori palvelee tällä hetkellä Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Lahdessa.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell