Kansanliike on tyytyväinen hallituksen päätökseen jättää ruuhkamaksulaki tuomatta eduskuntaan | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Stop autoilijoiden kuritukselle#Ruuhkamaksu

Kansanliike on tyytyväinen hallituksen päätökseen jättää ruuhkamaksulaki tuomatta eduskuntaan

24.11.2022 | Autotoday

Kuva: Matti Sulanto

Stop autoilijoiden kuritukselle! -kansanliike on tyytyväinen hallituksen päätökseen olla tuomatta ruuhkamaksulaki eduskuntaan, todetaan liikkeen tiedotteessa.

Autoilijoiden kannalta ruuhkamaksulaista pitäytyminen tämän hetken inflaatio- ja elinkustannusten nousuvauhdissa, on positiivinen signaali siitä ettei heidän jo entuudestaan suurta maksutaakkaansa lisätä ainakaan tältä osin valtion taholta, sanotaan tiedotteessa.

Kansanliike on vastustanut ruuhkamaksulakia mm. seuraavista syistä:

  • Toteutuessaan ruuhkamaksujen käyttöönotto vaikuttaisi negatiivisesti ja syrjivästi erityisesti kehyskunnissa asuviin autoilijoihin mm. työntekijöihin, opiskelijoihin, liikuntavammaisiin, yksityisiin elinkeinoharjoittajiin, yrityksiin ja ruuhkavyöhykkeen sisälle keskitettyjä palveluita tarvitseviin.
  • Tietullit heikentäisivät työvoiman liikkuvuutta, työssäkäynnin kannattavuutta, töiden vastaanottamista näiden kaupunkiseutujen alueelta ja autoa käyttävien yrityksien tulosta.

Päätettäessä vuoden 2019 hallitusohjelmassa ruuhkamaksulain edistämisestä, on sen jälkeen moni asia ehtinyt muuttua. Liikenteen päästöt ja suoritteet ovat vähentyneet, ajoneuvot muuttuneet vähäpäästöisemmiksi ja osa päästöttömiksi, rengasvalmistajat ovat panostaneet rengasmelun vähentämiseen ja iso osa kaupungeissa autoilevista käyttää talvisin kitkarenkaita, joten esimerkiksi ilmasto- ja pienhiukkassyillä ruuhkamaksuja ei voi perustella Suomen olosuhteissa.

Sellaisia ruuhkia Suomessa ei ole, joita ei voitaisi ehkäistä parantamalla tiestöä,  ajoittamalla liikennevalojärjestelmät vihreää aaltoa paremmin palveleviksi jonoutumisen ehkäisemiseksi ja välttäen tarpeettomia haittatekijöitä, jotka lisäävät liikennevirran heiluriliikettä.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell