Artikkelit | Uutiset
#Latausasema#Sähköautoilu#EU

EU-rahoitus tuo Nelostien varteen 33 sähköautojen pikalatausasemaa

23.3.2023 | Autotoday

Kuva: Matti Sulanto

Suomeen on myönnetty rahoitusta sähköautojen latausverkoston rakentamiseen Verkkojen Eurooppa -välineen liikenneohjelmasta. Suomalainen energiayhtiö St1 oy sai rahoitusta 8,28 miljoonaa euroa sähköautojen pikalatausverkoston rakentamiseen.

EU rahoittaa muun muassa sähkön ja kaasun jakeluinfrastruktuurin rakentamista ja edistää liikenteen hiilestä irtautumista Euroopan laajuisella TEN-T-verkolla Verkkojen Eurooppa -välineen () liikenneohjelmasta.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuurin (AFIF, Alternative Fuels Infrastructure Facility) kolmannella hakukierroksella Euroopan komissio jakoi yhteensä 188,8 miljoonaa euroa. Liikenneohjelman komitea päätti tukien myöntämisestä 14.3.2023.

St1 haki tukea yhdessä ruotsalaisen St1 Sverige AB:n kanssa yhteishankkeessa, jota koordinoi St1 Nordic oy -konserni. Yhtiöt hakivat rahoitusta suomalais-ruotsalaiselle sähkökäyttöisten henkilöautojen latausverkoston rakentamishankkeelle, jonka kokonaiskustannukset ovat 25,87 miljoonaa euroa.

"33 latausasemaa, joissa olisi yhteensä 186 henkilöautojen latauspistettä"

Suomen investointien osuus on 12,7 miljoonaa euroa. Suomessa latauspisteet sijoitetaan TEN-T-liikenneverkolle. Myönnetyllä tuella on tarkoitus rahoittaa 33 latausasemaa, joissa olisi yhteensä 186 henkilöautojen latauspistettä.

Liikenteen jakeluinfrastruktuuria koskevat vaatimukset ovat tiukentumassa merkittävästi EU:n uuden jakeluinfra-asetuksen myötä. Euroopan komission heinäkuussa 2021 antaman asetusehdotuksen (Proposal for a Regulation on the deployment of alternative fuels infrastructure, AFIR) mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että saatavilla on tietty vähimmäismäärä julkisia latauspisteitä.

Esimerkiksi TEN-T-ydinverkon (Nelostie) varrella olisi oltava vuoteen 2025 mennessä vähintään 60 kilometrin välein sähkölatausasema henkilöautoille. Ehdotuksesta neuvotellaan edelleen EU:ssa, joten asetuksen sisältö voi muuttua. 

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut