Vuoden autoteknikko vaikutti merkittävästi ylipitkien rekkojen syntyyn | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Traficom#HCT

Vuoden autoteknikko vaikutti merkittävästi ylipitkien rekkojen syntyyn

22.3.2023 | Autotoday

Kuva: Arto Vanttinen

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on nimennyt liittokokouksissaan Vuoden Autoteknikon vuodesta 1982 lähtien. Nimitys on järjestön korkein tunnustus, jonka yhdistys antaa autoalalla tai autoalan hyväksi selvästi muita ansiokkaammin toimineelle henkilölle.

Vuoden Autoteknikko 2022 -huomionosoituksen sai Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtavan asiantuntija Otto Lahti (ikä 42, kotipaikka Espoo).

Tärkeimpänä perusteluna valinnalle oli Lahden merkittävä panos HCT-ajoneuvoyhdistelmien lainsäädännön kehitystyössä. Massoiltaan ja mitoiltaan aiempaa suuremmat ajoneuvoyhdistelmät ovat tehostaneet kumipyörälogistiikkaa merkittävästi.

Omassa kiitospuheenvuorossaan Lahti sanoi arvostavansa tätä autotekniikan virkamiehelle osoitettua titteliä paljon, koska harvemmin autoalan piireissä kehutaan virkamiesten osaamista.

Kotimainen pitkien rekkojen kehitystyö alkoi jo kymmenisen vuotta sitten ja se oli prosessina mielenkiintoinen, mutta toki myös työläs. HCT-kokeilujen liikkeellelähdössä oli helpottamassa vastaavat pilotit Ruotsissa.

Pitkien rekkojen kehitys tapahtui ennennäkemättömällä kotimaisten perävaunuvalmistajien, yliopistojen, kuljetusyritysten ja viranomaisten yhteistyöllä. Pilotti kerrallaan löytyi parempia ratkaisuja, mitkä mahdollistivat pitkien rekkojen laajemman ja kustannustehokkaamman käytön turvallisuudesta tinkimättä.

HCT-rekat ovat tehokas lääke CO2-päästöihin, kuljettajapulaan ja vientiteollisuuden logistiikka kustannuksiin ja sitä poliitikot janosivat. Varsinainen lainsäädäntö mittamuutokseen syntyi vain vajaassa vuodessa.

Rohkeat ja nopeat ratkaisut olivat mahdollisia, kun ideoita pystyi koeponnistamaan useisiin vähän erilaisiin pilotteihin ja apua laskennalliseen puoleen löytyi etenkin Oulun yliopistolta.

Työ aiheen parissa jatkuu kotimaassa edelleen koulutuksen, valvonnan ja tietojärjestelmien kehityksen merkeissä.

Lainsäädäntöpuolelle isoja asioita ovat rekkojen mittoja ja massoja koskevan direktiivin päivitys ja pohjoismainen yhteistyö, koska vuoden sisällä myös Ruotsissa ajetaan 34,5 m rekoilla ja Tanska on myös etenemässä asian kanssa.

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) on auto- ja työkonealan asiantuntijoiden verkosto, jonka jäsenyhdistyksiin kuuluu yli 5 200 jäsentä 36 paikallisyhdistyksessä. SATL ry:n 88. liittokokous pidettiin Tampereella 18.3.2023. Vuosittain järjestettävä liittokokous on järjestön ylin päättävä elin. Tämän vuoden kokoukseen osallistui 25 yhdistystä 46 äänivaltaisen edustajan voimin. Kaikkiaan kokoukseen osallistui 53 henkilöä.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Luitko jo nämä uutiset?