10.6.2024 | Autotoday
Pylväiden ja raakapuun kuljetuksiin erikoistunut HKK-Kuljetus Oy on vuoden 2024 SKAL Kuljetusyritys. Tänä vuonna etsittiin yritystä, joka on kehittänyt osaamisalueestaan itselleen vahvuuden ja kilpailuetutekijän markkinoilla. HKK-Kuljetus Oy merkittävä toimija pylväskuljetuksissa Pohjoismaiden alueella.
HKK-Kuljetus Oy on perheyritys, jonka juuret ovat 1960-luvulla ja raakapuun kuljetuksissa. Nykyään 35 henkilöä työllistävä ja liikevaihdoltaan runsaan 8 miljoonan euron yritys on pylväskuljetusten erikoisosaaja, jolla on toimintaa ulkomaita myöten.
HKK-Kuljetus ajaa puunrungot pylvästehtaille samalla kalustolla kuin valmiit pylväät asiakkaille. Noin puolet liikevaihdosta tulee edelleen raakapuun kuljetuksesta ja puolet pylväskuljetuksista.
Puisia pylväitä tarvitaan muun muassa voimalinjojen rakentamiseen ja katuvaloihin. Jopa 25 metriä pitkiä pylväitä ei pysty kuljettamaan tavanomaisilla puutavarayhdistelmillä.
HKK-Kuljetus on kehittänyt teknologiaa yhdessä ajoneuvo-, päällirakenne- sekä perävaunuvalmistajan kanssa. Tuloksena on uudenlaisia tehokkaita logistiikkaratkaisuja, kuten kahden pylväsnipun yhdistelmä kuljetuksissa.
Valmiita pylväitä kuljetetaan asiakkaille niin, että asiakas saa juuri oikean pylvään oikeaan paikkaan. Myös kuljetustenohjausjärjestelmä on kehitetty ja optimoitu yritystoimintaan yhteistyössä yhteistyökumppanin kanssa. Selkeä strategia, pitkäjänteinen kehitystyö ja hyvä maine vakuuttivat tämänvuotisen palkintolautakunnan.
– Oli vaikuttavaa nähdä, miten tällainen selkeä strateginen valinta ja siihen panostaminen on johtanut menestystarinaan. Jokainen yksityiskohta on mietitty tarkkaan. HKK-Kuljetus on onnistunut myös kansainvälistymään osaamisalueellaan ja sen toiminnassa on jatkuvuutta, jota arvostan, kuvaa lautakunnan puheenjohtaja, liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Minna Kivimäki.
HKK-Kuljetuksen kuljetusmatkat ovat pisimmillään useiden tuhansien kilometrien mittaisia. Yritys toimi vuodesta 2012 alkaen vuosikymmenen omalla tytäryhtiöllä Norjassa ja nousi siellä markkinajohtajaksi pylväskuljetuksissa. Muuttuneen kilpailutilanteen vuoksi HKK-Kuljetus lakkautti tytäryhtiön, mutta kuljetuksia tehdään edelleen Norjaan, Ruotsiin, Tanskaan sekä Keski-Euroopan maihin.
– Meidät tunnetaan alalla ja teemme tarjouksia olemassa oleville ja uusille asiakkaille. Jokainen kuljetus on yksilöllinen ja räätälöidään kohteeseen. Kuljetukset voivat olla hyvinkin erilaisia työmaan mukaan, kertoo HKK-Kuljetuksen hallituksen puheenjohtaja Heikki Kananen.
Raakapuu- ja pylväskuljetukset vaativat tekijältään itsenäisyyttä ja erityisosaamista. Kuljettajat ovat sitoutuneet perustehtävän ohella päästöjen vähentämiseen. Taloudelliseen ajotapaan kannustamiseksi on luotu järjestelmä, josta on sovittu yhdessä henkilöstön kanssa.
Sitoutunut henkilöstö on elintärkeä HKK-Kuljetukselle ja työsuhteet ovat venyneet jopa 40 vuoden mittaisiksi. Vuodenkiertoon kuuluvat henkilöstöpäivät, joissa on tärkeän yritysasian ohella myös virkistysohjelmaa ja puolisot tervetulleita mukaan. Se on iso satsaus yritykselle ja henkilöstöön halutaan satsata:
– Ammattitaitoinen ja yhteiskykyinen henkilöstö on tärkeimpiä voimavarojamme. Olemme jokaisesta osaajastamme kiitollisia, sanoo yrityksen jatkajiin kuuluva varatoimitusjohtaja Saana Kananen.
Yritystä esitti palkittavaksi SKAL Itä-Suomi ry.
SKAL Kuljetusyritys on valittu vuodesta 1989 alkaen. Valinnan perusteena on yrityksen tavaraliikenteessä toteuttama esimerkillinen kehitystyö, yritystoiminta tai vastaava, tai alan yrittäjien ja yritystoiminnan ulkoisen kuvan sekä arvostuksen lisäämiseksi tehty työ. Palkittava kuljetusyritys saa kiertopalkinnon ja patsaan. Palkinnon lahjoittaa ST1.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell