29.10.2025 | Autotoday
Tämä matka vastaa 6 200 kierrosta maapallon ympäri.
Kuorma-autojen osuus maailmanlaajuisista CO2-ekvivalenttipäästöistä on 5 prosenttia 1), ja akkukäyttöiset sähkökuorma-autot ovat merkittävässä roolissa tavarakuljetusten ilmastojalanjäljen pienentämisessä.
Jos sama matka olisi ajettu dieselkäyttöisillä kuorma-autoilla, polttoainetta olisi kulunut yli 78 miljoonaa litraa 2). Sähkökuorma-autojen käyttö on vähentänyt pakokaasujen hiilidioksidipäästöjä 213 000 tonnia 3).
”On hienoa nähdä tämä kehitys ja se, miten kuljetusyritykset ottavat sähkökuorma-autojen hyödyt käyttöön päivittäisessä toiminnassaan. Sähkökuorma-autot vähentävät päästöjä ja tarjoavat kuljettajille mukavamman ja hiljaisemman työympäristön”, sanoo Volvo Trucksin johtaja Roger Alm.
”Silti me kaikki tiedämme, että siirtyminen sähköön etenee aivan liian hitaasti. Meiltä puuttuvat markkinaolosuhteet, jotka tekisivät liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä kannattavaa kaikille kuljetusyrityksille. Tämän on muututtava, jos aiomme nähdä enemmän sähkökuorma-autoja teillä.”
Volvon sähkökuorma-autojen suurimmat markkinat ovat Saksa, Alankomaat, Norja, Ruotsi ja Yhdysvallat. Yhtiön sähkökuorma-autovalikoima koostuu kahdeksasta mallista, jotka täyttävät monenlaiset tarpeet – kaupunkijakelusta ja jätehuollosta alueellisiin kuljetuksiin ja rakentamiseen.
Kuuden sähköistämisvuoden aikana Volvo on rakentanut vahvaa asiantuntemusta asennetun energian käytön, latauksen ja sähkökuorma-autojen huollon optimoinnissa. Vuonna 2026 Volvo aikoo tuoda markkinoille sähköisen raskaan kuorma-auton, jonka toimintasäde on jopa 600 km yhdellä latauksella.
Tarjolla olevat Volvon sähkökuorma-automallit ovat Volvo FL Electric, FE Electric, FM Electric, FM Low Entry, FMX Electric, FH Electric, FH Aero Electric ja VNR Electric.
Volvo Trucksin hiilidioksidipäästöjen vähentämisstrategiaan kuuluvat akkukäyttöiset sähkö- ja polttokennosähkökuorma-autot sekä uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biokaasulla ja vedyllä, toimivat polttomoottorit.
1). Kuljetusalan nettonollan seuranta, Maailman talousfoorumi, joulukuu 2024 https://reports.weforum.org/docs/WEF_Net_Zero_Industry_Tracker_2024_Trucking.pdf
2). Perustuen vastaavien dieselkäyttöisten kuorma-autojen saman malliston tietoihin.
3). Global Logistics Emissions Councilin (GLEC) Framework v3:n mukaisiin well-to-wheel-laskelmiin perustuen.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
#Raskas liikenne#Sähkökuorma-auto#Volvo Trucks
12.9.2023 | Eerik Ahola
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.