5.6.2023 | Autotoday
Yksi niistä ominaisuuksista, jotka on kehitetty lisäämään jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta ja samalla helpottamaan kuljettajan työtä, on uusi etutörmäysvaroitin.
Järjestelmä on suunniteltu havaitsemaan etututkan ja kameran avulla, jos pyöräilijä tai jalankulkija on kuorma-auton edessä riskialueella, ja varoittaa kuljettajaa välittömästä törmäysvaarasta.
Toinen ominaisuus on uusi oven avaamisen varoitusjärjestelmä. Tämä järjestelmä on suunniteltu varoittamaan, jos jalankulkija, pyöräilijä tai auto lähestyy kuorma-autoa takaapäin, samalla puolella kuorma-autoa, jossa ovi avataan.
Osa uusista ominaisuuksista on kehitetty – jo nyt täyttämään tai jopa ylittämään – EU:n päivitetyn turvallisuuslainsäädännön, yleisen turvallisuusasetuksen (GSR), joka tulee voimaan heinäkuussa 2024.
GSR:n, joka tekee useista edistyneistä kuljettajan tukijärjestelmistä pakollisia, tavoitteena on lisätä liikenneturvallisuutta ja parantaa kuljettajien, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden suojelua. Ottamalla lainsäädäntöä käyttöön EU aikoo säästää yli 25 000 ihmishenkeä ja välttää 140 000 loukkaantumista vuoteen 2038 mennessä.
Etutörmäysvaroitin (sisältyy GSR:ään)
Etututkaa ja kameraa käytetään havaitsemaan, jos joku on kuorma-auton edessä. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa visuaalisella ja äänimerkillä, jos on olemassa välitön törmäysvaara.
Älykäs nopeusavustin (sisältyy GSR:ään)
Tämä ominaisuus pitää kuljettajan ajan tasalla nopeusrajoituksista tunnistamalla nopeusmerkit ja näyttämällä rajoituksen kojetaulussa. Järjestelmä näyttää todellisen ajoneuvoyhdistelmän nopeusrajoituksen ja varoittaa sekä visuaalisilla että äänihälyttimillä, jos nopeusrajoitus ylittyy.
Rengaspaineen valvontajärjestelmä (sisältyy GSR:ään)
Tämä järjestelmä valvoo kuorma-auton ja perävaunun rengaspaineita. Uusi GSR-asetus määrää, että jos paine putoaa 20 % vertailupaineen alapuolelle, kuljettajalle tulee ilmoittaa kuljettajan näytön kautta. Volvon järjestelmä ylittää lakisääteiset vaatimukset antamalla kuljettajan valita varoituksen jopa vaadittua 20 %:n painehäviötä aikaisemmin. Järjestelmä pystyy valvomaan monenlaisia ali- ja ylipainelukemia. Lisäksi parempi energiatehokkuus saavutetaan, kun rengaspaineet ovat aina optimaaliset.
Ovenavausvaroitin
Tämä järjestelmä, joka on käytettävissä kuorma-auton molemmilla puolilla, varoittaa, jos liikkuva kohde, kuten jalankulkija, pyöräilijä tai auto lähestyy takaapäin valvotulla alueella, samalla puolella kuorma-autoa, jossa ovi avataan. Järjestelmä on aktiivinen, kun kuorma-auto on pysähdyksissä ja kaksi minuuttia sen jälkeen, kun moottori on sammutettu.
Automaattinen pito
Auto Hold -ominaisuus auttaa pitämään kuorma-auton paikallaan, kunnes kaasupoljinta painetaan. Tämä rauhoittaa ja auttaa kuljettajaa mäissä.
Älykäs nopeusavustin on saatavilla useimmilla markkinoilla, kun taas muut järjestelmät ovat maailmanlaajuisesti saatavilla diesel-, kaasu- ja sähkövoimansiirrolla varusteltuihin Volvo FH-, FM- ja FMX-malleihin tämän vuoden syyskuusta alkaen. Volvo FL- ja FE-mallit saavat turvajärjestelmät osana GSR-parannuksia vuoden 2023 loppuun mennessä.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
14.2.2025 | Erkki Heiskanen
#Ulkomaanliikenne#Raskas liikenne
31.12.2024 | Jarkko Nisula
#Ammattipätevyys#Jatkokoulutus#Raskas liikenne
13.11.2024 | Janne Kuusela
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.