Volvo Cars ensimmäinen autonvalmistaja, joka liittyy SteelZero-aloitteeseen | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Ekologisuus#Autonvalmistus#Henkilöautot

Volvo Cars ensimmäinen autonvalmistaja, joka liittyy SteelZero-aloitteeseen

6.6.2022 | Autotoday

Kuva: Volvo Cars

Volvo Cars vahvistaa asemaansa ilmastotoimien edelläkävijänä liittymällä ensimmäisenä autonvalmistajana SteelZero-aloitteeseen, jonka tavoitteena on lisätä fossiilivapaan teräksen kysyntää ja kiihdyttää siirtymää kohti hiilineutraaliutta globaalissa terästeollisuudessa.

Liittymällä SteelZeroon Volvo sitoutuu tiukkoihin CO2-pohjaisiin teräksen valmistusvaatimuksiin vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2050 mennessä kaiken tuotetun teräksen nettopäästöjen tulee olla nollatasolla, mikä on linjassa yhtiön tavoitteen kanssa saavuttaa täysi ilmastoneutraalius vuoteen 2040 mennessä.

Teräksen tuotanto on merkittävä CO2-päästöjen lähde autoteollisuudessa. Se käsitti keskimäärin 33 prosenttia kaikista uusien Volvojen tuotantoon vuonna 2021 liittyvistä päästöistä. Maailmanlaajuisesti teräksen tuotanto vastaa noin 7 prosentista kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.

SteelZero-aloitteen käynnisti Climate Group yhdessä ResponsibleSteelin kanssa, joka on teräksen standardi- ja sertifiointielin, johon Volvo on myös liittynyt.

Volvo saa ResponsibleSteelin kautta luotettavaa, kolmannen osapuolen vahvistamaa ja tarkastamaa tietoa teräksen toimitusketjusta ja siihen liittyvästä kestävästä kehityksestä. Tämä auttaa autonvalmistajaa varmistamaan, että teräs tuotetaan vastuullisesti.

CO2-vähennysten lisäksi ResponsibleSteel keskittyy myös muihin tärkeisiin osa-alueisiin teräksen toimitusketjussa, kuten työ- ja ihmisoikeuksiin, yhteistyöhön paikallisten yhteisöjen kanssa, veden käyttöön ja biodiversiteettivaikutuksiin.

SteelZero on viimeisin aloite, jolla Volvo puuttuu yhteen autonvalmistuksen suurimmista CO2-päästöjen lähteistä. Volvo ilmoitti viime vuonna yhteistyöstä ruotsalaisen teräsvalmistajan, SSAB:n, kanssa. Yritykset tutkivat yhdessä fossiilivapaan, korkealaatuisen teräksen kehittämisen mahdollisuuksia autoteollisuuden tarpeisiin SSAB:n Hybrit-hankkeen kautta.

Volvo on ensimmäinen autonvalmistaja, joka työskentelee SSAB:n ja Hybritin kanssa kunnianhimoisessa ja edistyksellisessä projektissa kehittää fossiilivapaata terästä. Hybritin tavoitteena on korvata koksihiili, jota on perinteisesti tarvittu rautamalmipohjaisessa teräksen valmistuksessa, fossiilivapaalla sähköllä ja vedyllä. Lopputuloksen odotetaan olevan maailman ensimmäinen fossiilivapaa teräksen valmistusteknologia, jolla ei ole käytännössä lainkaan hiilijalanjälkeä.

Volvon tavoite tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä on osa perusteellista ilmastosuunnitelmaa, joka on yksi autoteollisuuden kunnianhimoisimmista. Volvo haluaa olla ainoastaan täyssähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä ja suunnittelee tuovansa markkinoille täysin uuden täyssähköautojen tuoteperheen tulevina vuosina.

Yhtiön sähköistämissuunnitelmat ovat osa tavoitetta vähentää autokohtaista hiilijalanjälkeä 40 prosentilla vuosien 2018 ja 2025 välisenä aikana. Tähän sisältyy toimitusketjun hiilipäästöjen vähentäminen 25 prosentilla vuoteen 2025 mennessä.

Valmistus ilmastoneutraaliksi 2025 mennessä

Omissa toiminnoissaan Volvo tavoittelee ilmastoneutraalia valmistusta vuoteen 2025 mennessä. Jo nyt Volvon tehtaat Euroopassa toimivat täysin puhtaalla sähköllä, ja Torslandan tehdas Ruotsissa on täysin ilmastoneutraali. Muualla maailmassa tehtaat Kiinan Chengdussa ja Daqingissa saavat voimansa ilmastoneutraalista sähköstä.

Volvo esitteli viime vuonna hiilelle sisäiseksi hinnaksi 1 000 Ruotsin kruunua jokaista hiilipäästötonnia kohti koko liiketoiminnassaan. Se on ensimmäinen autonvalmistaja, joka on ottanut tällaisen mekanismin käyttöön kaikissa toiminnoissaan. Tavoitteena on varmistaa organisaation valmius tulevia säädöksiä varten, sillä Volvo ennustaa, että useammat hallitukset ottavat hiilen hinnoittelun käyttöön tulevina vuosina.

Hinnoitteluohjelman alaisuudessa jokainen autoprojekti käy läpi kestävän kehityksen tarkistuksen, ja CO2-kustannus määrätään jokaiselle odotetulle hiilipäästötonnille auton elinkaaren ajalta. Tavoitteena on varmistaa, että jokainen automalli on kannattava vaativankin hiilihinnoitteluohjelman puitteissa ja että projektiin ja hankintaan liittyviä päätöksiä voidaan ohjata kohti kestävintä vaihtoehtoa.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell