2.4.2024 | Autotoday
Auton ja mopon keväinen tuunailu kuulostaa ehkä kepeältä toimenpiteeltä. Sillä voi kuitenkin aiheuttaa mittavat vahingot ja hengenvaaran, jos ei tee sitä turvallisesti. Kaverin ottaminen mukaan, suunnittelu sekä turvallinen hitsaus ja rälläköinti ovat ykkösohjeet tuunaajalle.
Kevät ja pääsiäinen ovat oivaa aikaa autojen ja mopojen tuunaajille, kun valmistaudutaan kesäajoihin upealla kiesillä. Tuunaamiseen sisältyy kuitenkin vaaroja. Viime vuonna ajoneuvon korjauksesta aiheutuneita tulipaloja oli lähes 30. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö muistuttaa asiasta kevään alussa, jotta tänä vuonna vältyttäisiin turhilta paloilta.
– Monilla ei ole tietoa siitä, miten vaarallista auton lähellä hitsaaminen ja rälläköinti voi olla. Bensa ja muut palavat aineet sekä kipinät ovat kuitenkin raju yhdistelmä, SPEKin turvallisuusasiantuntija Jarkko Sorjonen sanoo.
Turvallisuutta voi parantaa monella tavalla – ja kannattaakin, koska vahingot voivat olla suuria. Kipinät voivat lentää kymmeniä metrejä ja tulipalo voi syttyä yhdestä kipinästä. Pahimmillaan autopalo voi uhata omaa ja muiden henkeä sekä polttaa huolella tuunatun auton tai rakennuksen.
– Etukäteissuunnittelu, kaverin mukaan ottaminen ja turvallinen tuunausympäristö ovat ykkösvinkkejä. Vaatii vähän vaivaa, mutta sitten vasta harmittaa, jos auto syttyykin tuleen, Sorjonen sanoo.
On viisi syytä tuunata autoa turvallisesti
SPEK muistuttaa, että on vähintään viisi syytä tuunata turvallisesti. Auton hitsauksesta lähtenyt palo voi sytyttää myös oman kodin tai muita rakennuksia tuleen. Kipinä voi aiheuttaa myös maastopalon.
Palo etenee nopeasti, jos tankkiin on epähuomiossa jäänyt bensaa. Omaisuusvahingot voivat olla merkittäviä. Vakuutus ei välttämättä kata, jos tuunaus on tehty vakuutusyhtiön suojeluohjeiden vastaisesti. Lisäksi turvallinen korjaaminen on täysin mahdollista.
"Etukäteissuunnittelu ei ehkä kuulosta seksikkäältä..."
– Etukäteissuunnittelu ei ehkä kuulosta seksikkäältä, mutta auttaa pitämään auton, omaisuuden ja oman hengen kunnossa. Kannattaa uskaltaa rohkeasti ajatella turvallisuutta, Sorjonen lohkaisee.
Etukäteissuunnitteluun kuuluu palavan materiaalin poistaminen ympäristöstä ja autosta, alkusammutusvälineiden hankkiminen ja niiden käytön opettelu sekä kaverin pyytäminen paikalle.
– Kun toinen on työn touhussa esimerkiksi auton alla, on kaverin tehtävä vahtia, ettei palo pääse syttymään. Ja jos jotain käy, ei jäädä katselemaan, pääseekö tuunaaja pois auton alla, vaan ryhdytään heti sammutushommiin, Sorjonen vinkkaa.
Myös jälkivartiointi sujuu helpommin kaverin kanssa. Tulityöpaikkaa pitää vahtia kytevän palon varalta vähintään tunnin ajan työn lopettamisen jälkeen.
Suurin osa paloista on etukäteen estettävissä
Suuri osa tuunauspaloista johtuu siitä, ettei ole huolehdittu työympäristön suojaamisesta ja siisteydestä.
Jos rälläköidään, pitää ympäristö suojata kipinöiltä esimerkiksi kipinäsuojakankaalla tai pellistä rakennetulla suojalla. Suojaus pitää tehdä tarvittaessa myös alas- ja ylöspäin eli laittaa kipinäsuojakangasta tai kivivillaa esimerkiksi lattia- ja seinärakenteen välisiin rakoihin. Rälläkkä kannattaa työskennellessä suunnata niin, että kipinät eivät pääse lentämään pitkälle.
Ympäristö kannattaa tarkistaa ennen työn aloittamista. Tulipaloja on alkanut siitä, että hitsauskipinät ja -roiskeet ovat sytyttäneet lattialla olleen öljyn ja roskat palamaan.
Myös auton verhoilua pitäisi poistaa, korvata polttoainetankin bensiini vedellä tai poistaa tankki kokonaan. Esimerkiksi hitsauksesta aiheutuvan lämmön johtuminen ajoneuvon rakenteessa on sytyttänyt verhoiluja palamaan.
Tuunauspaikan valintaan kannattaa käyttää hetki. Autotallit ja -katokset ovat yleensä vakuutusyhtiöiden ehdoissa kiellettyjä paikkoja ajoneuvojen korjaukseen. Ulkona tuulisella säällä ja ruohikko- ja metsäpalovaroitusten aikaan ei tulitöitä saa tehdä.
– Höhlintä on se, jos tekee tuunauksen hyvin turvallisesti, mutta poistuu heti sen jälkeen pois. Silloin koko huolella tehty työ voi valua hukkaan. Kipinä voi jäädä kytemään piiloon ja leimahtaa liekkeihin vasta myöhemmin, Sorjonen kommentoi.
10 vinkkiä turvalliseen tuunaukseen
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Tiedotteet
#LVM#Sähköpotkulauta
7.3.2025 |
Tiedotteet
#Ajo- ja lepoaika#Raskas liikenne
5.3.2025 |
Liikenteessä
#Vaarallisten aineiden kuljetus#Raskas liikenne#Liikennemerkki
1.3.2025 | Erkki Heiskanen
Liikenteessä
#Raskas liikenne#Retro Trucks Lahes#Autonäyttely
5.2.2025 | Ari Perttilä
Liikenteessä
#Ajopiirturi#Ajo- ja lepoajat#Raskaan liikenteen valvonta
25.11.2024 | Janne Kuusela
Tiedotteet
#Traficom#Liikenteessä
14.11.2024 |
Liikenteessä
#Ammattipätevyys#Jatkokoulutus#Raskas liikenne
13.11.2024 | Janne Kuusela
Tiedotteet
31.10.2024 |
Tiedotteet
#Talvi#Talvinopeusrajoitus#Nopeusrajoitus
28.10.2024 |
Tiedotteet
#Tasoristeysonnettomuus#Liikenteessä
17.10.2024 |
Tiedotteet
#Taksi#Liikenne- ja viestintäministeriö
3.10.2024 |
Tiedotteet
#Traficom#Turvallisuus
2.10.2024 |
Tiedotteet
#Pysäköinti#Parkkisakko
12.9.2024 |
Tiedotteet
#Traficom#Liikenneturvallisuus
5.7.2024 |
Tiedotteet
#Tieliikenne#Hallitus
19.4.2024 |
Liikenteessä
#Ajopiirturi#Raskaan liikenteen valvonta#Ajo ja lepoajat
5.4.2024 | Eerik Ahola
Tiedotteet
#Kellojen siirto#Kesä
26.3.2024 |
Liikenteessä
#Ajo ja lepoajat#Ajopiirturi#Podcast
13.3.2024 | Eerik Ahola
Liikenteessä
#Ajopiirturi#Ajo ja lepoajat#Raskaan liikenteen valvonta
7.3.2024 | Janne Kuusela
Tiedotteet
#Liikenneturvallisuus#Tuulilasi
16.2.2024 |
Liikenteessä
#Harrasteautoilu#Raskas kalusto#Näyttely
5.2.2024 | Eerik Ahola
Tiedotteet
#Tiestön kunto#TEN-T
18.1.2024 |
Tiedotteet
#Hankintatuki#Sähkökuorma-auto#Pakettiautot
14.12.2023 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto#Yksityistie
8.12.2023 |
Tiedotteet
#Linja-auto#Julkinen liikenne#HSL
29.11.2023 |
Tiedotteet
#Mopoilu#Liikenneturvallisuus
1.11.2023 |
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.