27.7.2022 | Autotoday
Liikenneturvan kyselyn mukaan 98 prosenttia suomalaisista tietää, miten tasoristeyksissä toimitaan. Tietämyksen lisäksi tarvitaan harkintaa ja varovaisuutta, sillä suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tutussa tasoristeyksessä.
Varoituslaitteella varustettu, puomillinen tasoristeys varoittaa tienkäyttäjää lähestyvästä junasta laskemalla puomit ja vilkuttamalla valoja. Vartioimaton tai puomiton tasoristeys ei varoita lähestyvästä junasta lainkaan.
Suomen rataverkon 2 600 tasoristeyksestä varoituslaitteilla on varustettu noin joka neljäs. Jos tasoristeys on vartioimaton, sen edessä on stop-merkki, joka velvoittaa pysähtymään.
Liikenneturvan kyselyn* mukaan lähes kaikki tietävät, ettei tasoristeystä pidä ylittää, jos puomi on laskeutumassa, on alhaalla tai punaiset valot vilkkuvat. Tasoristeyksessä vilkkuvan valkoisen valon merkitys oli hallussa kolmella viidestä. Kun vartioidussa tasoristeyksessä valo vilkkuu valkoisena, risteyksen saa ylittää varovaisuutta noudattaen.
– Kaikki tuuriin liittyvä arpajaistoiminta kannattaa jättää pois tasoristeystä ylittäessä, sillä onnettomuus saattaa kohdata tutussakin paikassa. Niin puomillista kuin puomitonta tasoristeystä on syytä lähestyä aina varoen, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tomi Rossi.
Vuosittain tapahtuu 16−25 tasoristeysonnettomuutta, joissa kuolee keskimäärin viisi ja loukkaantuu vakavasti kaksi ihmistä**.
Suurin osa tasoristeysonnettomuuksista sattuu kokeneelle kuljettajalle, joka ajaa tutussa ympäristössä, päiväsaikaan ja hyvällä säällä. Onnettomuuden syynä on usein liian suuri lähestymisnopeus ja tietoinen riskinotto, esimerkiksi stop-merkin noudattamatta jättäminen.
Kesälomareissuilla tiet voivat viedä uusille reiteille. Kuljettajan on syytä valpastua, kun huomaa lähestyvän tasoristeyksen. Tien varren liikennemerkit osoittavat tulevan tasoristeyksen.
*Liikenneturva selvitti suomalaisten suhtautumista liikenteen eri ilmiöihin touko-kesäkuun vaihteessa 2022. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1005 henkilöä, joista autoilevia oli 81 prosenttia.
**Tilastokeskuksen onnettomuustiedot 2016−2020
Lähde: Autotoday | Clas von Bell