Vain harva on vielä ajanut sähköautoa — nopea kiihtyvyys voi yllättää tehokkaisiin autoihin tottumattoman | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Sähkö#Ennakoiva ajaminen

Vain harva on vielä ajanut sähköautoa — nopea kiihtyvyys voi yllättää tehokkaisiin autoihin tottumattoman

1.6.2022 | Autotoday

Kuva: Clas von Bell

Sähköllä kulkevia autoja näkee liikenteessä joka päivä, mutta harva on vielä ajanut sellaisella itse. Jos siirtyy esimerkiksi vanhasta polttomoottoriautosta sähköautoon, voi auton tehokas kiihtyvyys ja hiljaisuus yllättää. Lähitapiola kokosi tiedotteessa vinkkejä turvalliseen ajoon.

Liikenteen käyttövoimien monipuolistuminen tulee viimeistään eteen, kun on seuraavan kerran hankkimassa tai esimerkiksi vuokraamassa autoa. LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyssä tiedusteltiin suomalaisilta, kuinka moni olisi nyt kiinnostunut hankkimaan ladattavan auton, ja toisaalta, kuinka moni on vielä ajanut sähköllä kulkevaa autoa.

Sähkökäyttöiset autot kiinnostavat: Kyselyn vastaajista runsas kymmenesosa (12 %) pitäisi täyssähköautoa nyt erittäin kiinnostavana vaihtoehtona ja joka neljäs (25 %) melko kiinnostavana, jos olisi nyt hankkimassa autoa.

Ladattava hybridiauto taas olisi autokaupoilla erittäin kiinnostava noin joka viidennen (18 %) ja melko kiinnostava yli joka kolmannen (37 %) mielestä.

Varsin harva on kuitenkaan vielä ajanut sähkömoottorilla toimivaa autoa: alle joka kymmenennellä (8 %) on vielä omakohtaista ajokokemusta täyssähköautosta ja vain 15 prosentilla ladattavasta hybridiautosta.

– Auton ominaisuudet vaikuttavat aina siihen, millaista sillä on ajaa. Jos on tottunut uudehkoihin, suuritehoisiin autoihin, ei sähköautoon siirtyessä varmaan tule paljon yllätyksiä. Valtaosa suomalaisista henkilöautoista on kuitenkin yli 10 vuotta vanhoja polttomoottoriautoja, joista sähköautoon siirtyessä ajotuntuma voi erota monella tavalla. Niin täyssähkö- kuin hybridiautoille on ominaista sähkömoottorin hiljaisuus ja toisaalta tehokas kiihtyvyys, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

– Sähkökäyttöiset autot ovat myös usein varsin painavia. Täyssähköautoissa painoa tulee esimerkiksi suuresta ajoakusta ja hybridiautoissa kahdesta rinnakkaisesta voimajärjestelmästä. Painollakin on tietysti oma vaikutuksensa ajotuntumaan, sanoo Alaviiri.

Lähitapiola kokosi vinkkejä, joita on liikenneturvallisuuden näkökulmasta hyvä ottaa huomioon, jos harkitsee siirtymistä ladattavaan autoon.

Painavakin auto voi kiihtyä vauhdilla – tarkkana liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä

Sekä täyssähkö- että hybridiautoissa on sähkömoottori, joka on yleensä hyvin tehokas. Ladattavassa hybridissä pelkällä sähköllä voi ajaa noin 20–100 kilometriä, riippuen auton mallista. Sähkömoottorille on ominaista välitön kiihtyvyys ja reipas vääntö: auton kaikki voima on käytössä heti, kun kuljettaja painaa kaasua.

– Polttomoottoriautoon tottuneelle sähköauton hiljainen tehokkuus voi tulla yllätyksenä. Isokoinen ja painavakin auto voi lähteä liikkeelle hyvin sukkelaan, mikä on hyvä ottaa huomioon esimerkiksi liikkeellelähdöissä, kiihdytyksissä ja ohitustilanteissa. Auton hiljaisuus voi myös luoda petollisen turvallisuuden tunteen, koska vauhtia ei välttämättä huomaa niin helposti. Auto ei tietenkään itse ole vaarallinen, mutta kuljettaja voi ajaa sitä vaarallisesti, sanoo Alaviiri.

Ladattavat autot ovat toisaalta uudehkoja autoja, mikä tarkoittaa, että niissä on paljon turvateknologiaa. Tekniikka tukee kuljettajan ajoa, auttaa ehkäisemään onnettomuuksia ja törmäystilanteissa suojaa niin autossa matkustavia kuin ulkopuolisia. Painava auto voi myös olla vakaampi ajaa kuin pikkuauto. Vaaratilanteissa painoon liittyy kuitenkin omat riskinsä.

– Isolla tai painavalla autolla ajaessa vauhti pitää aina suhteuttaa niin, että pysähtyminen ottaa enemmän aikaa. Jarrutusmatkat ovat pidemmät. Lisäksi paino voi törmäyksissä lisätä vahinkojen laajuutta.

Hiljainen auto on hankalampi havaita – tarkkana taajamissa

Sähköautojen hiljaisuudesta on puhuttu jonkin verran, koska se vaikeuttaa muille tielläliikkujille niiden huomaamista. Esimerkiksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden voi olla hankalampi havaita autoa matalissa nopeuksissa, jolloin ei kuulu rengasmelua. Kuljettajan kannattaakin miettiä etenkin taajamissa, kuinka tekee itsensä ja aikeensa näkyväksi.

– Tähän äänikysymykseen on onneksi tulossa muutos, sillä nykyisin kaikkiin uusiin sähköautoihin vaaditaan varoitusääni hyvin alhaisissa nopeuksissa. Se helpottaa lähestyvän auton havaitsemista. Kaikista vanhemmista malleista tällaista ominaisuutta ei tietysti löydy, mikä kannattaa muistaa, jos esimerkiksi ostaa käytetyn auton, sanoo Alaviiri.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n sivuilla voi tutustua tarkemmin sähkö- ja hybridiautoilta edellytettyyn varoitusääneen eli ns. AVAS-järjestelmään. EU-asetuksen mukaan se tuli pakolliseksi kaikkiin uusiin malleihin vuonna 2019 ja kaikissa ensirekisteröitävissä autoissa sen oli oltava heinäkuusta 2021 alkaen. Varoitusääni kuuluu alle 20 km/h nopeudessa.

Ennakoiva ajo kannattaa aina – niin turvallisuus- kuin taloudellisista syistä

Oli auton energianlähteenä sitten sähkö, bensa, diesel tai kaasu, ennakoiva ja rauhallinen ajotyyli kannattaa aina. Se auttaa säästämään auton käyttämää energiaa ja vähentää myös onnettomuusriskejä. Sähköautoissa ennakoivat jarrutukset myös lataavat akkua: auto ottaa talteen moottorijarrutuksen energiaa (ns. regenerointi).

– Kuten polttomoottoriautolla ajaessa, myös sähköautolla ylimääräiset kiihdytykset ja vauhdin lisääminen esimerkiksi 100:sta 120:een kilometriin tunnissa vievät enemmän energiaa. Samalla kiihdyttelevä tai muuten riuhtova ajotapa tietysti myös syö enemmän auton renkaita ja tekniikkaa. Mitä paremmin liikkeitään pystyy liikenteessä ennakoimaan, sitä turvallisempaa ja taloudellisempaa ajaminen on, sanoo Alaviiri.

– Meidän sähköautoilijoiden pienenä paheena saattaa toki olla akun toimintamatkan optimointi. Itsekin saatan silloin tällöin ajaa vähän turhankin ennakoivasti, kun hybridiauton sähkövaraus alkaa lähestyä loppuaan. Tällöin jarrutukset voivat muuttua vähän tarpeettoman pitkiksi regeneroinnin hyödyntämiseksi. Tärkeintä on tietysti aina muistaa, ettei häiritse muuta liikennettä, sanoo Alaviiri.

LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselytutkimukseen vastasi 5.–10.3.2022 välisenä aikana kaikkiaan 1 063 suomalaista. He edustavat Suomen 15 vuotta täyttänyttä väestöä, Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Kantar TNS. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3,0 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell