12.3.2025 | Traficom - tiedote
Määräyksen myötä sallitaan uutena 6-akselinen ajoneuvonkuljetusauto ja sen 4-akselinen teli, joille on määritetty suuremmat massat kuin aiemmin sallituilla 5-akselisilla ajoneuvonkuljetusautoilla ja niiden 3-akselisilla teleillä.
"Mahdollistamalla entistä suurempien koneiden kuljettamisen erikoiskuljetusautolla luomme samalla uusia mahdollisuuksia ajoneuvoteollisuudelle, monipuolistamme kuljetusyritysten kalustoa ja tierasitukset vähenevät", toteaa ylijohtaja Kimmo Pylväs.
"Näitä ajoneuvoja saa kuitenkin käyttää vain erikoiskuljetuksiin, koska niille ei toistaiseksi ole säädetty tiellä yleisesti sallittuja massoja. Käyttötarkoitus merkitään rekisteriin, ja ajoneuvon käyttö edellyttää ELYn erikoiskuljetuslupaa myös ilman kuormaa ajettaessa", muistuttaa erityisasiantuntija Juhani Puurunen.
Määräyksessä tarkennetaan, kuinka erikoiskuljetuksen liikenteenohjausauton (EKL-auto) sivuilla olevat nuolimerkinnät on sijoitettava ja kuinka paljon autossa tulee olla keltaväriä.
Jatkossa varoitusautoa ei enää edellytetä pelkän yleisesti sallitun korkeuden ylittävältä erikoiskuljetukselta, jos kuljetuksen suorittaja on varmistanut, että luvassa määritellyllä reitillä varoitusauto ei ole tarpeellinen tien yläpuolisten rakenteiden korkeuden mittaamiseen.
Lisäksi poliisiautolla ei enää voi korvata varoitusautoa erikoiskuljetuksissa.
Määräys tuo pieniä helpotuksia traktoriyhdistelmille, erityisesti maatalouden tarpeisiin tehtäviin kuljetuksiin. Jatkossa erikoiskuljetus voidaan sallia traktorin ja perävaunun yhdistelmällä jopa 25 metriin asti erikoiskuljetusluvalla.
Niin sanottu vapaa pituusraja on 20 metriä ja leveys 4 metriä.
Muita muutoksia
Lue määräys kokonaisuudessaan.
Lisätietoja
Erityisasiantuntija Juhani Puurunen, juhani.puurunen@traficom.fi, p. 0295 345 558
Yksikönpäällikkö Aino Still, aino.still@traficom.fi, p. 0295 346 425
Lähde: Traficom
Tiedotteet
#LVM#Sähköpotkulauta
7.3.2025 |
Tiedotteet
#Ajo- ja lepoaika#Raskas liikenne
5.3.2025 |
Tiedotteet
#Traficom#Liikenteessä
14.11.2024 |
Tiedotteet
31.10.2024 |
Tiedotteet
#Talvi#Talvinopeusrajoitus#Nopeusrajoitus
28.10.2024 |
Tiedotteet
#Tasoristeysonnettomuus#Liikenteessä
17.10.2024 |
Tiedotteet
#Taksi#Liikenne- ja viestintäministeriö
3.10.2024 |
Tiedotteet
#Traficom#Turvallisuus
2.10.2024 |
Tiedotteet
#Pysäköinti#Parkkisakko
12.9.2024 |
Tiedotteet
#Traficom#Liikenneturvallisuus
5.7.2024 |
Tiedotteet
#Tieliikenne#Hallitus
19.4.2024 |
Tiedotteet
#Kellojen siirto#Kesä
26.3.2024 |
Tiedotteet
#Liikenneturvallisuus#Tuulilasi
16.2.2024 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto#TEN-T
18.1.2024 |
Tiedotteet
#Hankintatuki#Sähkökuorma-auto#Pakettiautot
14.12.2023 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto#Yksityistie
8.12.2023 |
Tiedotteet
#Linja-auto#Julkinen liikenne#HSL
29.11.2023 |
Tiedotteet
#Mopoilu#Liikenneturvallisuus
1.11.2023 |
Tiedotteet
#Opetuslupa#Autokoulu
27.9.2023 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto
20.9.2023 |
Tiedotteet
#Sähköauton lataus#Talous
12.9.2023 |
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.