Uusi Volvo FH16 on aikaisempaa tehokkaampi ja kuluttaa vähemmän | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Volvo Trucks

Uusi Volvo FH16 on aikaisempaa tehokkaampi ja kuluttaa vähemmän

14.6.2024 | Autotoday

Uusi Volvo FH16 on Volvon tiedotteen mukaan Euroopan tehokkain kuorma-auto, mutta myös erittäin polttoainetehokas – ja se toimii 100 % uusiutuvilla polttoaineilla.

Kuva: Volvo Trucks

Maantietestit vahvistavat, että FH16:n täysin uusi moottori saavuttaa 5 % paremman polttoainetalouden ja pienemmät päästöt samalla, kun se lisää 7 ​​% vääntömomenttia – yhdistelmä, joka lisää tehokkuutta ja tuottavuutta vaativimmissa kuljetustehtävissä.

Volvon ikonisen FH16:n täysin uusi D17-moottori on suunniteltu vaikeimpia kuljetustehtäviä varten. Verrattaessa FH16:n uutta 17-litran 780 hv:n moottoria edeltäjäänsä, uusi kuorma-auto lisää vääntömomenttia 7 % ja vähentää polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä 5 %*.

Täysin uusi moottori on saatavana myös uuteen Volvo FH16 Aeroon, mikä tarjoaa entistä paremman polttoainetalouden yhdistettynä aerodynaamiseen kuorma-auton ohjaamoon.

”...enemmän vääntömomenttia ja tehoa sekä merkittäviä polttoaine- ja CO2-säästöjä...”

”Insinöörimme ovat kehittäneet moottorin, jossa yhdistyvät kaikkien eurooppalaisten kuorma-autojen suurin vääntömomentti ja tehotaso erinomaisella polttoainetehokkuudella. Tosiasiat puhuvat puolestaan ​​– enemmän vääntömomenttia ja tehoa sekä merkittäviä polttoaine- ja CO2-säästöjä, se on loistava tulos. Tämä tarkoittaa, että asiakkaamme voivat suorittaa toimeksiantonsa tehokkaammin ja korkeammalla tuottavuudella”, sanoo Volvo Trucksin tuotehallinta- ja laatujohtaja Jan Hjelmgren.

Tämä täysin uusi polttoainetehokas moottori on yksi esimerkki Volvo Trucksin jatkuvasta pyrkimyksestä vähentää nykyisten voimansiirtoteknologioiden polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä uusien teknologioiden käyttöönoton rinnalla.

Kolme tehotasoa

Volvon uudessa 17-litraisessa Euro 6 -moottorissa on kolme tehotasoa; 600 hv, 700 hv ja 780 hv. Vääntömomenttitasot on nostettu 3000 Nm:iin, 3400 Nm:iin ja tehokkaimmassa versiossa 3800 Nm:iin. Vaihteisto on päivitetty kestämään jopa 3800 Nm, ja sisäistä vaihteiston tehokkuutta on parannettu edelleen 3000 Nm:n ja 3400 Nm:n versioissa.

Sertifioitu biopolttoaineelle

Uusi D17-moottori on sertifioitu käytettäväksi HVO:lla (Hydrotreated Vegetable Oil) kaikissa teholuokissa. 700 hv:n versio on myös sertifioitu käytettäväksi 100 % biodieselillä (B100).

Täysin uudella D17-moottorilla varustetut Volvo FH16 ja FH16 Aero ovat tilattavissa vuoden 2024 puolivälistä alkaen ja tuotanto alkaa vuoden 2024 toisella puoliskolla.

*Maantietestien tulokset D17 780 hv vs. D16 750 hv, kokonaispaino 55t.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut