Uusi Peugeot E-Rifter julkistettiin | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Peugeot#Sähköautoilu

Uusi Peugeot E-Rifter julkistettiin

20.11.2023 | Autotoday

Kuva: Peugeot

Kuten muukin Peugeotin mallisto, uusi E-Rifter uudistuu sähköistymisen ja energiatehokkuuden osalta.

Peugeotin tavoitteena on olla johtava brändi sähköautomarkkinoilla vuoteen 2025 mennessä. Uusi Peugeot E-Rifter on osa laajinta täyssähköistä mallistoa miltään eurooppalaiselta valmistajalta sisältäen peräti 9 henkilöautomallia ja 3 hyötyajoneuvoa.

Osana edellä mainittua strategiaa uusi E-Rifter jatkaa tiellään sähköistymisen saralla: täyssähkömallin toimintamatka on nyt 320 km.

Uusi muotokieli

Uusi Peugeot E-Rifter saa osakseen brändin uuden muotokielen.

E-Rifterissä on uusi ja aiempaa dynaamisempi keulailme: se koostuu uudesta maskista ja sen keskellä sijaitsevasta Peugeot-bränditunnuksesta. Maskin ympärillä sijaitsee Peugeotin ikoninen kolmikyntinen valotunnus.

Uuden E-Rifterin muotoilua korostetaan uusilla Sirkka Green- ja Kiama Blue -ulkoväreillä.

Kuva: Peugeot

Uudessa E-Rifterissä on uusi kojelauta. Ohjaamo perustuu Peugeotin i-Cockpitiin ja tarjoaa 10-tuumaisen ja teräväpiirtoisen kosketusnäytön ohjaamon keskellä.

Istuimet on päällystetty uudella vaalean harmaalla kankaalla, joka on kirkas ja lämmin. Se toimii harmoniassa muiden ohjaamomateriaalien kanssa.

Laajaa lasipinta-alaa tukee Zenith-katto, jonka lukuisat säilytyslokerot tekevät matkustamosta avaran ja kirkkaan.

Monipuolisempi

Peugeot E-Rifter on entistä monipuolisempi. Sen uudet teknologiat ja erittäin muunneltava matkustamo tarkoittavat, että E-Rifter voi täyttää kaikki arjen autotarpeet.

Uudessa E-Rifterissä on 10-tuumainen ja täysdigitaalinen mittaristo, joka on suunniteltu näyttämään kaikki olennainen tieto kuljettajalle, kuten navigoinnin, energiankulutuksen ja lataustiedot.

Uusi kompakti nahkapäällystetty ohjauspyörä on nyt varustettu lämmityksellä.

Turva-ominaisuuksia

Autossa on laaja kattaus turvavarusteita: tarjolla on jopa 18 erilaista ajoavustinjärjestelmää, mm. kuljettajan vireystilan valvonta, liikennemerkkien tunnistus, kaista-avustin, automaattinen hätäjarrutus ja monta muuta.

Pysäköintiavustimia on parannettu nyt jopa 12 eri sensorin avulla ympäri autoa. Lisäksi tarjolla on VisioPark 180° -järjestelmä, jossa on teräväpiirtoinen peruutuskamera.

Kaksi versiota

Uusi E-Rifter on saatavilla kahtena eri versiona: lyhyempi L1 (4,4 m) ja pidempi L2 (4,7 m). Pidempi malli on saatavilla myös seitsemänpaikkaisena. Autossa on erilliset taitettavat istuimet toisella rivillä.

E-Rifterissä on kaksi liukuovea ja iso takaluukku, jossa erikseen avautuva ikkuna.

E-Rifterin akusto sijaitsee lattian alla, eikä vaikuta negatiivisesti auton tilankäyttöön. Tavaratilan tilavuus alkaa lyhyellä akselivälillä varustetun version 775 litrasta aina 4 000 litraan, kun pitkän version istuimet ovat alhaalla.

Tämän lisäksi tarjolla on 186 litraa erilaisia säilytyslokeroita hieman versiosta riippuen. Erittäin pitkien esineiden kuljettaminen on tehty helpoksi alas taittuvan etumatkustajan selkänojan avulla.

Kasvanut toimintamatka

E-Rifterin yleistä hyötysuhdetta on parannettu ilman, että siitä olisi syntynyt heikennyksiä suorituskykyyn: huippunopeus 135 km/h, 0-100 km/h 11,2 s. Samalla toimintamatka on kasvanut 320 kilometriin (WLTP, odottaa tyyppihyväksyntää).

Peugeot E-Rifter tarjoaa 100 kW (136 hv) tehoa ja 270 Nm vääntöä. Tarjolla on kolme ajotilaa: Eco, Normal ja Power.

Kuva: Peugeot

Toimintamatkan optimoimiseksi E-Rifteriin on tuotu uusi energian talteenottojärjestelmä, jota voidaan säätää kolmiportaisesti ohjauspyörän takana sijaitsevien lapojen avulla.

Uusi E-Rifter on varustettu lämpöpumpulla. Se lisää matkustusmukavuutta ja parantaa hyötysuhdetta sekä toimintamatkaa kylmissä olosuhteissa.

E-Rifterissä tulee vakiona 11 kW:n 3-vaihelaturi, jonka avulla akku voidaan ladata täyteen viidessä tunnissa. Lisäksi auton 50 kWh-akustoa voidaan ladata jopa 100 kW:n teholla pikalaturilla, jolloin 0-80 % lataus onnistuu 30 minuutissa.

Lisää liitettävyyttä

Peugeot i-Connect -järjestelmä tarjoaa kattavan ja responsiivisen liitettävyyden langattoman peilaustoiminnon avulla (Apple CarPlay / Android Auto).

Teknologiakokemus täydentyy lisävarusteisella Peugeot i-Connect Advanced -järjestelmällä, joka pitää sisällään TomTom-navigointijärjestelmän. Järjestelmäpäivitykset tapahtuvat OTA-päivityksillä.

Älypuhelimen langaton lataus sijaitsee keskikonsolissa. Autossa on lisäksi 2 usb-c, 1 usb-a ja 230 V -pistokeet.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa