Vaatimuksia traktoreiden renkaiden ja vanteiden muuttamiselle on selkeytetty. Ohjaustangolla ohjattaviin traktorimönkijöihin ei saa asentaa autoihin tarkoitettuja renkaita turvallisuussyistä, mutta jo asennettuja renkaita saa käyttää vielä tulevan talven. Niin sanottuihin koppimönkijöihin auton renkaat saa asentaa tietyin reunaehdoin.
Traktori- ja koppimallisten mönkijöiden käyttö tieliikenteessä on yleistynyt, ja ne ovat erityisesti nuorten suosiossa. Monissa mönkijöissä käytetään nykyisin autoihin tarkoitettuja renkaita. Autoihin tarkoitettujen renkaiden asentaminen ohjaustangolla ohjattaviin traktoreihin on nyt selkeämmin kielletty ensi keväästä alkaen.
"Kyse on ennen kaikkea turvallisuudesta ja vastuusta," sanoo Traficomin erityisasiantuntija Jukka Juhola. "Mönkijät on alun perin suunniteltu maastokäyttöön, eikä auton renkaiden soveltuvuutta niihin voida luotettavasti selvittää etukäteen. Pahimmillaan muutetun ajoneuvon hallittavuuden arviointi jää kuljettajan vastuulle – ja tieliikenteessä tämä kuljettaja on usein nuori, jolla on vasta vähän ajokokemusta. Auton renkaat voivat muuttaa mönkijän ajo-ominaisuuksia arvaamattomiksi, mikä lisää kaatumisriskiä," Juhola jatkaa.
Ohjaustangolla ohjattavassa traktorissa saa kuitenkin käyttää niihin jo asennettuja auton renkaita vielä talvikauden yli, eli enintään 31.5.2025 asti. "Siirtymäaika on tarpeen, jotta mahdollisesti jo ostettuja renkaita voi käyttää vielä tämän talven yli, ja samalla kaikki ehtivät muuttaa traktorinsa määräyksen mukaiseksi viimeistään kesäkaudelle 2025. Viranomaisena kuitenkin suosittelemme vaihtamaan ajoneuvoon vaatimukset täyttävät renkaat mahdollisimman pian", kertoo Juhola.
Niin sanottuihin koppimönkijöihin auton renkaat saa asentaa tietyin edellytyksin. Koppimallisten mönkijöiden rakenteelliset ominaisuudet vähentävät rengasmuutosten riskejä, ja autojen renkaiden käyttö on mahdollista, kun muutos tehdään määräysten mukaisesti ja muutoskatsastetaan.
"Koppimönkijöiden merkittävä ero avomallisiin mönkijöihin on niiden suojarakenteissa. Lähes kaikissa koppimönkijöissä on kaatumissuojarakenteet, ja kuljettaja sekä matkustajat istuvat turvavöillä varustetuilla istuimilla," Juhola selittää. "On kuitenkin tärkeää muistaa, että auton renkaiden käyttö voi muuttaa ohjekirjassa mainittuja rengaspaineita. Ohjekirjaan merkityt rengaspaineet eivät todennäköisesti enää pidä paikkaansa ja tällöin sopivat paineet kannattaa selvittää esimerkiksi myyjän tai valmistajan edustajan kanssa."
Kun mitä tahansa traktoria käytetään muussa käyttötarkoituksessa kuin maa- ja metsätaloudessa, tai moottorityökoneeksi varusteltuna, esimerkiksi rahtiliikenteessä, voi rengasmuutos vaatia muutoskatsastuksen.
Traficom muistuttaa, että renkaiden muutokset voivat vaikuttaa ajoneuvon takuuseen ja vastuukysymyksiin. Kuluttajan kannattaa aina varmistaa nämä asiat ajoneuvon myyjältä, valmistajalta tai valmistajan edustajalta ennen muutostöiden tekemistä.
Kaikki traktorit
Määräyksen soveltamisalaan ei kuulu yli 60 km/h traktorit pois lukien viranomaiskäytössä olevat traktorit.
Määräyksillä ei ole vaikutusta tieliikennelain mukaisiin traktorin suurimpiin sallittuihin mittoihin, mutta suuret rengasmuutokset voivat johtaa niiden ylittämiseen. Tällöin on tarkistettava traktorin soveltuvuus tieliikenteeseen.
Lisätietoja
Traficomin määräys: Traktorin käyttövoiman, renkaiden ja vanteiden muuttaminen
Erityisasiantuntija Jukka Juhola, jukka.juhola@traficom.fi, p. 029 534 5527
Lakimies Emma Thomasén, emma.thomasen@traficom.fi, p. 029 534 7367
Lähde: Traficom