22.6.2024 | Autotoday
Täyssähköisten pitkän matkan kuorma-autojen kiertueen kohokohtiin kuuluvat Euroopan mantereen pohjoisin ja eteläisin piste: Pohjois-Norjassa sijaitseva Nordkapp ja Manner-Espanjan eteläisin kaupunki Tarifa.
Suomeen autot saapuvat Norjasta maanantaina 24.6 jatkaen Nelostietä Rovaniemen, Jyväskylän ja Lahden kautta Helsinkiin.
Helsingistä autot jatkavat perjantaina 28.6 Tallinnaan ja sieltä edelleen Riikaan. Latviasta matka jatkuu Puolan, Tšekin, Slovakian, Kroatian, Slovenian, Italian, Monacon, Ranskan, Espanjan, Portugalin, Belgian ja Hollannin kautta Saksaan. Kokonaismittaa runsaan kuukauden kestävälle matkalle tulee yhteensä 14 400 km.
Kiertueen tavoitteena on ladata akut yksinomaan julkisilla latausasemilla reitin varrella. Suomessa matkaa kertyy 1300 km.
Luvassa paljon kokemuksia erilaisista teistä ja latausmahdollisuuksista
”eActros 600 European Testing Tour 2024” -turneella Daimler Trucks aikoo kerätä laajaa kokemusta erilaisista reiteistä, vaihtelevista topografioista ja ilmastovyöhykkeistä keräten monipuolista tietoa yhdistelmien energiankulutuksesta. Daimler Trucks jakaa nämä havainnot ja kokemukset kiinnostuneiden asiakkaiden kanssa.
Kaukokuljetuksiin tarkoitetussa kuorma-automallissa on yhteensä 621 kWh:n akkukapasiteetti jaettuna kolmeen erilliseen 207 kWh:n akkuyksikköön. Akut edustavat LFP- eli litium-rautafosfaattiteknologiaa.
Toinen valtti on sähköistetty eTrailer-perävaunu, joka voidaan liittää eActrosin vedettäväksi. Vaunun e-akseliin on liitetty akku, joka tarjoaa lisätehoa vetämiseen ja helpottaa perävaunun kuljettamista.
Sähköperävaunun akkukapasiteetista riippuen eActros LongHaulilla voidaan yltää jopa 800 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella. Ilman eTraileriakin lataus riittää noin 500 kilometrin ajoihin.
Niin sanotun megawattilatauksen ansiosta akut täyttyvät 30 minuutissa 20:stä 80 prosentin varaustasolle.
Palkittu teknisistä innovaatioistaan
Daimler Truck palkittiin Hannoverin IAA 2022 -kuljetusnäyttelyssä merkittävällä kuorma-autoalan tunnustuksella ”2023 Truck Innovation Awardilla”. Palkinnon sai näyttelyssä esitelty Mercedes-Benz eActros 600 LongHaul, joka on kehitetty kaukoliikenteen sähköisiin tavarakuljetuksiin.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
#Ammattipätevyys#Jatkokoulutus#Raskas liikenne
13.11.2024 | Janne Kuusela
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,