29.10.2025 | Autotoday
Vaikka valtaosa suomalaisista arvioi näkökykynsä riittäväksi ajamiseen, tutkimus paljastaa, että monet eivät tunnista oman näkönsä muutosten vaikutusta ajoturvallisuuteen.
”Näkö on yksi tärkeimmistä ajamisen edellytyksistä, ja pienetkin muutokset voivat vaikuttaa reaktiokykyyn, havaintonopeuteen ja etäisyyksien arviointiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että moni aliarvioi näön merkityksen liikenteessä, ja siksi säännöllinen näöntarkastus on tärkeä osa turvallista liikkumista”, sanoo Ulla Näpänkangas, Silmäasema Sairaala Oy:n toimitusjohtaja ja silmätautien erikoislääkäri.
Tutkimuksen mukaan vain harvat uskovat oman näkökykynsä muodostavan riskin liikenteessä. Kaksi viidestä ei ole koskaan ollut huolissaan näön vaikutuksesta ajamiseen, ja vain vajaa neljännes kertoo olleensa aiheesta huolissaan. Naisista hieman useampi kuin miehistä kokee näön vaikuttavan ajamiseen, ja yli 75-vuotiailla ajamiseen liittyvä varovaisuus korostuu.
”Kyse on tieturvallisuudesta: heikentynyt näkökyky vaikuttaa auton ratissa muun muassa etäisyyksien arviointiin, reaktiokykyyn ja tarkkaavaisuuteen. Moni tottuu vähitellen näön heikkenemiseen, eikä itse huomaa, miten se näkyy ajamisessa”, Näpänkangas toteaa.
Samaan aikaan 82 % vastaajista kertoo kärsivänsä ainakin yhdestä silmäterveyteen liittyvästä vaivasta, yleisimpinä silmien kuivuminen ja ikänäkö. Kaihi on ongelma erityisesti yli 70-vuotiaille – ja naisista lähes kolme kertaa useampi kuin miehistä kertoo kärsivänsä siitä.
Suurimmaksi näkemisen ongelmaksi liikenteessä nousivat vastaantulevien ajovalot, joita joka neljäs pitää häiritsevinä. Hämärässä ja huonossa säässä näkemisen vaikeudet ovat yleisiä, etenkin naisilla ja alle 65-vuotiailla kuljettajilla.
”Erilaiset olosuhteet, kuten kirkas aurinko, sateinen keli tai pimeä ilta, haastavat näkökykyä eri tavoin. Vaikka henkilö kokee näkevänsä hyvin, nämä olosuhteet voivat paljastaa muutoksia näössä ja silmäterveydessä. On huomioitava, että näöntarkastuksessa näkö tutkitaan ikään kuin laboratorio-olosuhteissa: vastaanottohuone eroaa merkittävästi suomalaisesta säästä etenkin tien päällä”, Näpänkangas kertoo.
”Hämärässä ajaminen paljastaa helposti piilevätkin näön muutokset. Jos ajovalot häikäisevät tai liikennemerkkien lukeminen hämärässä vaikeutuu, on syytä varata aika näöntutkimukseen.”
Tutkimuksen mukaan enemmistö suomalaisista on käynyt silmälääkärissä viimeisen kahden vuoden aikana, mutta joka kolmas ei. Yleisin syy käynnin välttelyyn on käsitys, ettei käynnille ole tarvetta.
Silmälääkärikäynnit ovat yleisempiä naisilla ja iäkkäillä.
”Jos tarvitset silmälaseja arjessa, niiden käyttäminen on itsestäänselvyys myös auton ratissa. Ajonäköön kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, vaikka kokisikin näkevänsä hyvin”, Näpänkangas painottaa.
”Näöntarkastus 40 ikävuoden jälkeen on suositeltavaa, vaikka laki ei sitä vaadi. Iän myötä näkö heikkenee vähitellen, joten moni ei huomaa lisääntyviä oireita. Näkemiseen ja silmäterveyteen voidaan vaikuttaa myös ennaltaehkäisevästi, ja on kaikkien etu, että mahdolliset muutokset huomataan silmälääkärin tai optikon vastaanotolla mahdollisimman aikaisin.”
Kaihi on yksi yleisimmistä ikääntyneiden näköä heikentävistä muutoksista, ja sen eteneminen on usein hidasta.
”Kaihi kehittyy usein huomaamatta, ja moni tottuu heikentyneeseen näköön. Säännöllinen silmälääkärin tarkastus auttaa havaitsemaan muutokset ajoissa ja varmistamaan, että näkö pysyy turvallisena myös ratin takana. Kaihi tulee ennen pitkää meistä jokaiselle, mutta onneksi se on helppo hoitaa leikkauksella”, Näpänkangas toteaa.
Heinäkuussa Silmäasema toteutti Kaihiralli-projektin, jossa rallin kaksinkertaiset maailmanmestarit Marcus Grönholm ja Timo Rautiainen osallistuivat radalla koeajoon päässään kaihia havainnollistavat simulaatiolasit. Tavoitteena oli havainnollistaa, kuinka merkittävä vaikutus kaihilla on ajonäköön ja liikenneturvallisuuteen – myös kokeneilla ammattikuskeilla.
”Haluamme herätellä ajattelemaan, kuinka paljon kaihi vaikuttaa ajonäköön. Kaihi tulee ennemmin tai myöhemmin kaikille. Se sumentaa silmän linssin ja tekee autoilusta riskialtista jopa ammattikuskille. Ajokortti edustaa monelle vapautta ja sen menettäminen pelottaa – samalla muistutamme, kuinka kaihi on hoidettavissa”, Näpänkangas kommentoi projektin taustalla.
Kaihirallissa rallilegendat huomasivat konkreettisesti, miten näöntarkkuus, liikennemerkkien tunnistaminen ja ajokokemus kärsivät kaihin vaikutuksesta. Tutustu videolta, miltä Marcuksesta ja Timpasta tuntui, kun kyydissä oli mukana myös kaihi.
Verian Oy:n toteuttama Kaihi ja ajonäkeminen -tutkimus toteutettiin elokuussa 2025 (n=1013). Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat 60 vuotta täyttäneet. Tutkimusta varten kerättiin satunnaisotos maan eri osissa ja erityyppisillä paikkakunnilla asuvista vähintään 60-vuotiaista. Tutkimus on saatavilla kokonaisuudessaan Silmäaseman viestinnästä.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell