30.10.2025 | Autotoday
Autoliitto saa vuosittain yli 50 000 avunpyyntöä tien päällä pulaan joutuneilta autoilijoilta ja motoristeilta. Lähes joka viides tapauksista liittyy akkuongelmaan, jonka takia matka on keskeytynyt tai se ei ole päässyt lainkaan alkamaan.
Suurimmat avustuspiikit osuvat koviin pakkasiin ja hellekeleihin. Moni vastoinkäyminen olisi vältettävissä pienellä ennakkovarautumisella ennen akulle haastavimpien kelien tuloa.
”Akku on helppo tarkastaa nykyaikaisella akkutesterillä, joka ilmoittaa prosentteina akun kunnon. Parhaan tuloksen saamiseksi akku pitää ladata täyteen ennen testin tekemistä. Testin voi tehdä itse, mutta sen teettäminenkään esimerkiksi akkuja myyvässä liikkeessä ei maksa paljon ja ammattilaiset osaavat tulkita tuloksia varmasti oikein. Säästö akkuongelman välttämisestä voi sen sijaan olla todella iso”, Autoliiton kenttäpäällikkö Matti Laaksonen toteaa.
Akun kyky varata virtaa heikkenee iän myötä, mutta myös auton käyttötavoilla pystyy vaikuttamaan akun elinikään.
”Akku olisi hyvä ladata täyteen ainakin pari kertaa kalenterivuoden aikana – mieluiten keväällä ja syksyllä, kun lämpötila ei ole pakkasen puolella. Akun lataus on syytä tehdä älylaturilla, joka lataa akun ja siirtyy sen jälkeen ylläpitotilaan”, Laaksonen neuvoo.
”Talvella kannattaa välttää lyhyitä ajomatkoja. Hyväkään akku ei pysty kylmänä varaamaan virtaa nurkka-ajossa. Myös jälkiasennettava akkulämmitin on hyvä tapa edistää akun hyvinvointia. Polttonestekäyttöisen lisälämmittimen käyttö rasittaa akkua, joten autolla tulisi ajaa vähintään sama aika kuin lämmitin on ollut päällä.”
Sähköautot yleistyvät vauhdilla ja monelle sähköauton ostajalle käyttövoima on täysin uusi. Kaikki eivät tule ajatelleeksi, että myös sähköautossa on 12 voltin käynnistysakku, joka pitää tarvittaessa vaihtaa uuteen aivan kuten polttomoottoriautonkin akku.
”Sähköautossa moottoria ei käynnistetä mekaanisesti, vaan 12 V akku herättää auton tietokoneet ja releet, jotka kytkevät korkeajänniteakun päälle. Ilman 12 V akkua auto ei herää lainkaan. Eli sähköautokaan ei lähde liikkeelle, jos 12 V akku on tyhjä, vaikka ajoakuissa olisi virtaa”, Laaksonen sanoo.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.