6.2.2024 | Autotoday
Kyseessä on mallin suurin yksittäinen tilaus lokakuussa 2023 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen.
Autoja aiotaan käyttää vaativiin rakennusmateriaalien, esimerkiksi sementin kuljetuksiin. Holcimin tavoite on, että vuoteen 2030 mennessä 30prosenttia yhtiön kalustosta tai hankintasopimuksista on täysin päästöttömiä.
Yli 600 kWh:n akkukapasiteetti mahdollistaa autoille jopa 500 kilometrin toimintamatkan ilman välilatauksia. Lataustauot suunniteltuina autoilla voidaan ajaa yli 1000 kilometrin päivämatkat.
”...akut voidaan ladata 20–80 prosentin varaustasoon noin 30 minuutissa.”
Toinen eActros 600:n valtti on suunnitteilla oleva megawattilataus (MCS). Autoihin voidaan tilata sen vaatima esiasennus, joka voidaan ottaa käyttöön heti kun MCS-teknologia tulee saataville. Tällöin eActros 600:n akut voidaan ladata 20–80 prosentin varaustasoon noin 30 minuutissa.
Mercedes-Benz eActros 600:n sarjatuotanto käynnistyy tämän vuoden lopulla. Rekkaveturien lisäksi saatavilla on myös muita alustavaihtoehtoja, joille voidaan rakentaa erilaisia sähköisen hyötyliikenteen sovelluksia. Nyt tuotannossa on noin 50 ajoneuvon esisarja, jonka autoja testataan myös jokapäiväisessä liikenteessä yhteistyössä Mercedes-Benz Trucksin asiakkaiden kanssa.
Ensimmäiset Mercedes-Benz eActros 600 kaupat Suomen markkinoille on jo tehty. Ensimmäisenä omasta hankinnastaan ehti ilmoittamaan PostNord. PostNordin tilaama auto tulee Vantaan ja Turun terminaalien väliseen liikenteeseen kuluvan vuoden lopulla.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell