9.5.2025 | Autotoday
Autoilijat, jotka tietämättään ostavat ajoneuvon, jonka mittarilukema on väärennetty, eivät ainoastaan maksa liikaa autosta, vaan he voivat myös joutua maksamaan kalliita korjauslaskuja. Tämä ongelma ei rajoitu Suomeen, vaan se on yleinen monilla hintaherkillä Euroopan markkinoilla.
Ajoneuvohistorian datayhtiön CarVerticalin tekemästä tutkimuksesta käy ilmi, että sekä edullisten että kalliiden autojen ajokilometrimääriä voidaan vähentää, vaikka peukaloinnin määrä vaihteleekin.
Mitä halvempi auto, sitä suurempi riski
Ostajien, jotka etsivät edullisia, alle 5 000 euron ajoneuvoja, on syytä olla erityisen varovaisia. Suomessa 3,4 prosentissa CarVerticalin tarkastamista tämän hintaluokan autoista matkamittarilukemaa oli väärennetty eniten. 5 000–10 000 euron hintaisten autojen kohdalla huijausprosentti oli 2,2 %, ja 10 000–15 000 euron autojen kohdalla 2,5 %.
Tämä trendi ei ole havaittavissa vain Suomessa, vaan huijausten määrä on korkein edullisemmissa segmenteissä myös monissa muissa tutkimuksen kohteena olleissa maissa.
Halpoja autoja ostaessaan suomalaiset autoilijat pyrkivät usein säästämään rahaa ja saattavat jättää väliin ratkaisevan tärkeitä vaiheita, kuten ajoneuvon historiaraportin tilaamisen tai auton viemisen huoltokeskukseen tarkastettavaksi. Huijarit ovat tietoisia tästä ja ottavat usein kohteekseen halvemmat autot, joiden ajokilometrejä vähennetään ja hintaa nostetaan.
”Ostajat etsivät aina autoja, joilla on vähän ajokilometrejä. Mutta jos he eivät tarkista, onko ilmoitettu luku oikea, he saattavat joutua harhaanjohdetuiksi ja maksaa huomattavasti liikaa. Myös kulumiseen liittyvät ongelmat voivat ilmetä pian oston jälkeen”, CarVerticalin autoasiantuntija Matas Buzelis selittää.
Luksusautot aiheuttavat suurempia taloudellisia tappioita
Vaikka huijareiden kohteena ovat kaikkien hintaluokkien autot, premium-segmentin ajokilometrihuijaukset voivat aiheuttaa vielä suurempia taloudellisia vahinkoja.
CarVerticalin tietojen mukaan 0,6 prosentissa Suomen 30 000–35 000 euron hintaisista ajoneuvoista oli väärennetty matkamittarilukema. 35 000–40 000 euron hintaluokassa osuus oli 0,5 %, kun taas 40 000–45 000 euron segmentissä se oli hieman korkeampi: 0,9 %. Yli 50 000 euron ajoneuvoista 0,7 prosentissa oli merkkejä matkamittarilukeman väärentämisestä.
”Jotkut huijarit ottavat kohteekseen kalliimpia ajoneuvoja, koska näin he voivat ansaita enemmän. Mitä arvokkaampi auto on, sitä suuremman voiton he saavat kilometrihuijauksista. Joissain tapauksissa ostaja saattaa maksaa tuhansia euroja liikaa”, Buzelis lisää.
Miten välttää autot, joiden matkamittareita on käännetty taaksepäin?
Vaikka käytettyjen autojen myynti-ilmoitukset ovat täynnä ajoneuvoja, joiden mittarilukemaa on saatettu peukaloida, tällaiset ajoneuvot on mahdollista välttää. Helpoin tapa on tarkistaa auton historia ja erityisesti sen mittarilukemat, joista käy selvästi ilmi, ovatko matkamittarin lukemat tarkkoja ja milloin niitä on mahdollisesti peukaloitu.
Ostajien on syytä olla erityisen varovaisia epäilyttävän alhaisilla hinnoilla tarjottujen autojen kanssa, sillä tämä voi olla merkki piilovioista. Huijarit yrittävät usein painostaa mahdollisia ostajia tekemään nopean ostopäätöksen väittämällä, että muutkin ovat kiinnostuneita kyseisestä autosta. Ne, jotka ryhtyvät kiireesti kauppaan tarkistamatta auton taustoja, joutuvat usein pettymään.
”Auton sisätilojen kunto voi myös paljastaa sen todellisen ajokilometrimäärän. Kulunut ohjauspyörä, vaihdekepin nuppi, polkimet tai verhoilu voivat viitata siihen, että autolla on ajettu paljon enemmän kilometrejä kuin mitä on ilmoitettu. Jos ajokilometrit ovat alhaiset, mutta sisätilat näyttävät kovasti käytetyiltä, tämä on selvä hälytysmerkki”, Buzelis varoittaa.
Menetelmä
CarVerticalin tutkimuksessa analysoitiin yhtiön asiakkaiden 1. maaliskuuta 2024 ja 1. maaliskuuta 2025 välisenä aikana ostamien ajoneuvojen historiaraportteja. Ajoneuvot, joiden mittarilukema oli väärennetty, ryhmiteltiin hintaluokittain, niiden osuus laskettiin prosentteina ja tulokset asetettiin paremmuusjärjestykseen.
CarVertical toimii 30 maassa ja hankkii tietoja yli 900 maailmanlaajuisesta tietokannasta, kuten lainvalvontaviranomaisilta, kansallisista tai valtiollisista rekistereistä, rahoituslaitoksilta ja käytettyjen autojen myynti-ilmoituksista. Käsittelemällä vuosittain miljoonia ajoneuvon historiaraportteja yritys voi tarjota trendejä, kattavia ennusteita ja ainutlaatuisia näkemyksiä käytettyjen autojen markkinoista.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Blogi
#Liikenneturvallisuus#Blogi
5.11.2025 | Teemu Salonen
Uutiset
#Liikenteessä#Vuoden Auto Suomessa
4.11.2025 |
Uutiset
#Liikenteessä#Turvallisuus#Renkaat
4.11.2025 |
Uutiset
#Polttoaine#Raskas liikenne#Neste
30.10.2025 |
Tiedotteet
#Liikenneturvallisuus#LVM
27.10.2025 |
Uutiset
#Liikenteessä#Renkaat#Tuulilasi
27.10.2025 |
Tiedotteet
#Nopeusrajoitus#Talviajo
27.10.2025 |
Uutiset
#Liikenteessä#Raskas liikenne#Suomen tieyhdistys
26.10.2025 |
Uutiset
#Liikenteessä#Hirvieläinonnettomuus
26.10.2025 |
Tiedotteet
#Renkaanvaihto#Talvirenkaat
24.10.2025 |
Uutiset
#Autoklinikka#Renkaanvaihto
23.10.2025 |
Liikenteessä
#Henkilöliikenne#Onnibus
23.10.2025 |
Tiedotteet
#Nuori kuljettaja#EU#Ajokortti
22.10.2025 |
Uutiset
#Liikenteessä#Sähkö
21.10.2025 |
Uutiset
#Poliisi#Sähköpotkulautailija
20.10.2025 |
Uutiset
#Liikenteessä#Sähkö#Vaihtoautokauppa
20.10.2025 |
Uutiset
#Liikenteessä#Sähköauto
19.10.2025 |
Uutiset
#Liikenteessä#Turvallisuus#Lapset
19.10.2025 |
Uutiset
#Liikenteessä#Hirvieläinkolari
18.10.2025 |
Uutiset
#Liikenteessä#Sähköpotkulauta
18.10.2025 |
Tiedotteet
#Väylävirasto#Rataturvallisuus
16.10.2025 |
Tiedotteet
#Kaukokiito#Ilmastotyö
14.10.2025 |
Tiedotteet
#Traficom#Raideliikenne
13.10.2025 |
Uutiset
#Liikenteessä#Sähkö#Renkaat
11.10.2025 |
Blogi
#Vanhan tien aikaan#Ulkomaanliikenne
10.10.2025 | Jarkko Nisula
Tiedotteet
#Raskas liikenne#Taukopaikka#AKT
9.10.2025 |
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.