16.5.2025 | Väylävirasto - tiedote
Hailuodon kiinteän yhteyden työmaan Oulunsalon puoleisessa päässä alkaa maanantaina 19. toukokuuta Riutun sillan kannen valu, joka vie 7 300 kuutiometriä betonia ja kestää noin viisi vuorokautta.
Valu on yhtäjaksoinen, ja sitä tehdään kahdessa vuorossa vuorokauden ympäri. Hommissa on samaan aikaan parikymmentä henkilöä, ja betoniautokuormia ajetaan työmaalle yhteensä yli 800.
”Valutyönä tämä on kooltaan omaa luokkaansa. Kyseessä on tiettävästi Suomen kaikkien aikojen suurin siltavalu ja tärkeä vaihe koko hankkeessa”, Väyläviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä toteaa.
Valettavan kannen pituus on 737 metriä ja kokonaisleveys 10,2 metriä.
”Betonivalutyössä on huomioitava betonimassan lämpötilan kohoaminen. Sillan kannen raudoitusten lomassa kulkee jäähdytysputkistoja. Jäähdyttämällä estetään se, ettei betonimassa kuumene kovettuessaan liikaa. Tämän mittaluokan valussa jäähdytyksen merkitys korostuu”, Riutun sillan pääsuunnittelija Ville Vuorio AFRY Finland Oy:stä sanoo.
Betonin tilavuus pienenee sen kovettuessa ja veden haihtuessa. Sen aiheuttama halkeilu estetään raudoituksilla.
Kannen valun jälkeen jännitys- ja jäähdytysputket injektoidaan eli täytetään betonilla ja sillan jänneteräkset jännitetään. Sitten puretaan valun muotti ja rakennetaan kaiteet sekä pintarakenteet. Työpenkereen, jonka päälle silta on rakennettu, purkutyö aloitetaan tulevan kesän aikana.
Ennen Riutun sillan valmistumista suurimmat valetut betoniset siltakannet Suomessa ovat kahdessa 500 metriä pitkässä Laitaatsalmen sillassa Savonlinnassa.
Lisätietoja:
Väylävirasto
Projektipäällikkö Terhi Honkarinta, p. 029 534 3754
Projektipäällikkö Jukka Päkkilä, p. 029 534 3755
etunimi.sukunimi@vayla.fi
Hanke verkossa:
vayla.fi/hailuoto
facebook.com/hailuotokiintea
twitter.com/Hailuotokiintea
Hankkeen kuvia Flickr-kuvapalvelussa:
Havainnekuvat
Työmaakuvat
Hailuodon kiinteä yhteys
Hailuotoon rakennetaan nykyisen lauttayhteyden korvaava kiinteä maantieyhteys Oulun Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välille. Noin 8,4 km pitkä kiinteä yhteys sisältää pengertieosuuden ja Huikun ja Riutun pitkät sillat. Kiinteällä yhteydellä parannetaan Hailuodon valtakunnallista ja seudullista saavutettavuutta. Yhteys mahdollistaa entistä sujuvammat yhteydet Hailuotoon suuntautuvalle henkilö- ja tavaraliikenteelle sekä paikalliselle elinkeinotoiminnalle ja laajentaa Hailuodon työssäkäyntialuetta. Yhteyden rakentaminen vie kokonaisuudessaan noin kaksi ja puoli vuotta. Tavoitteena on, että Hailuodon kiinteä yhteys on käytössä loppuvuodesta 2026.
Lähde: Väylävirasto
Uutiset
#Autoilu#Tasoristeys#Turvallisuus
12.6.2025 |
Liikenteessä
#Liikennejärjestely#Tietyö#Tunneli
11.6.2025 |
Uutiset
#Autoilu#Nissan Micra#Sähköauto
27.5.2025 |
Uutiset
#Ajokortti#Liikenteessä#Turvallisuus
21.5.2025 |
Uutiset
#Liikenteessä#Raskas liikenne#Uutiset
14.5.2025 |
Liikenteessä
#Kuljetusala#Raskas liikenne#Taitajat
9.5.2025 | Eerik Ahola
Vieraskynä
#Raskas liikenne#Retro Trucks Lahes#Veteraanikuorma-autot
7.5.2025 | Ari Perttilä
Uutiset
#Kuljettajakoulutus#Kuljetusala#Raskas liikenne
6.5.2025 | Eerik Ahola
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.