Suomen ensimmäinen vetypakettiauto | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Vety#Kuljetusmessut#Opel

Suomen ensimmäinen vetypakettiauto

1.6.2023 | Autotoday

Opel esitteli Kuljetus 2023 -messuilla ensimmäisenä Suomessa tuotantovalmiin Opel Vivaro-e Hydrogen -vetypakettiauton.

Kuva: Opel

Vetyä ei tule unohtaa suomalaisen liikenteen tulevaisuuden voimanlähteenä. Potentiaalia vedyllä on varsinkin hyötyajoneuvoissa ja raskaassa kalustossa, jolloin akkuihin perustuva sähköauto ei ole realistinen ratkaisu. Vety tarjoaa puhdasta ja lähipäästötöntä liikkumista sekä nopean, ja vain 3 minuuttia kestävän tankkauksen.

Vivaro e-Hydrogenin tekniikkaa on hiottu jo pitkään. Auton polttokennotekniikkaa on kehitetty Stellantis-konsernissa ja sen yhteistyökumppaneiden kanssa jo vuosia. Ensimmäiset pilottihankkeen polttokennokäyttöiset vetypakettiautot ovat valmistettu Opelin Rüsselsheimin Opel Special Vehvicles -laitoksessa vuonna 2021.

Järkevä voimalinjakonsepti ja 400 km tankkausväli

Vivaro-e Hydrogen on varustettu keskitehoisella 45 kW tuottavalla polttokennolla. Tähän yhdistetään 10,5 kWh -akusto, joka avittaa täyden kuorman tilanteissa ja toimii puskurina polttokennolle. Maantievauhdeissa polttokenno tuottaa itsessään riittävän määrän energiaa auton liikuttamiseen.

Vetyauto on siis eräänlainen ladattava hybridi. Vetytankin koko on 4,4 kg, mikä mahdollistaa 400 kilometrin ajamisen vetytankillisella. Järjestelmä on optimoitu Vivaro-e -rakenteisiin niin, ettei se vaikuta tavaratilan kokoon tai kantavuuteen. Isommalla polttokennojärjestelmällä tämä ei olisi mahdollista.

Sarjatuotanto käyntiin 2024

Stellantis on investoinut Ranskassa sijaitsevaan Hordainin tehtaaseen, jossa käynnistyy vuonna 2024 Vivaro-e Hydrogenin sekä sen Stellantis-sisarmallien sarjatuotanto. Vetypakettiautojen valmistus tapahtuu rinnakkain linjastolla syntyvien muiden voimalinjavaihtoehtojen kanssa.

Vedyn näkymät Suomessa kirkkaammat kuin koskaan

Suomen vetytankkausinfra on vielä alkutekijöissään, mutta tilanne on kehittymässä positiiviseen suuntaan.

Lokakuussa 2022 järjestetyn kilpailutuksen jäljiltä valtion infratukea sai 3 vedyn tankkausasemaa ympäri Suomea. Helsingin seudulla ensimmäinen asema on rakenteilla Järvenpäähän valtatie 4:n varrelle, ja asema on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2024.

Tämän lisäksi EU-lainsäädännön vaatimukset edellyttävät päätieverkon ydinverkolle valtakunnallisesti kattavaa jakeluasemaverkostoa vuoteen 2030 mennessä – TEN-T-päätieverkolle tulee rakentaa tankkausasemia, jotka ovat enintään 200 km päässä toisistaan.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut