Suomen ensimmäinen sähkörekka latautuu akkuun säilötyllä aurinkoenergialla | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Sähkökuorma-auto

Suomen ensimmäinen sähkörekka latautuu akkuun säilötyllä aurinkoenergialla

12.4.2023 | Autotoday

Kuva: Cactos

Suomalainen älykkään energiavarastojärjestelmän kehittänyt Cactos ja suomalainen logistiikkayritys Logitri ovat solmineet sopimuksen lähes 2,5 MWh älykkään sähkövarastojärjestelmän toimittamisesta Logitrin logistiikkakeskukseen Tuusulaan.

Kyseessä on yksi Suomen suurimpia logistiikkakeskuksia. Järjestelmällä turvataan Logitrin suuren logistiikkakeskuksen sähkön saanti sekä tasataan uusien sähköisten ajoneuvojen lataamisesta aiheutuvia kulutushuippuja. Yhteistyö on arvoltaan yli miljoona euroa.

Suurin sysäys Logitrille kohti säädeltävää ja tehokasta energiavarastointia tuli syksyllä 2022 kun Suomessa varoiteltiin mahdollisista kiertävistä sähkökatkoista. Logitri huolehtii sekä Suomessa liikkuvasta tavarasta että Eurooppaan ja Aasiaan suuntaavasta ja sieltä tulevasta rahdista. Logistiikakeskuksen toiminta seisahtuisi täysin sähkökatkoksen myötä.

Cactoksen energiavarastoja asennetaan Logitrin tiloihin 20 kappaletta ja järjestelmän kokonaiskapasiteetti on yhteensä lähes 2,5 MWh. Koko järjestelmää hallinnoidaan Cactos Spine -pilvipalvelulla.

Cactoksen kehittämä Spine-ohjelmisto etsii jatkuvasti uusia säästömahdollisuuksia ja optimoi energiavarastojen toimintaa automaattisesti taustalla, esimerkiksi lataa akkuja silloin, kun sähkö on halpaa ja purkaa sen ollessa kallista.

Lisäksi Spine hallinnoi järjestelmän osallistumista kantaverkkoyhtiön reservimarkkinoille, synnyttäen lisätuloja ja tukien kantaverkon toimintaa.

– Logitrin kanssa solmimamme sopimus on yksi markkinoiden suurimmista olemassaolevaan infrastruktuuriin tukeutuvista, mittarin takana toimivista sähkövarastojärjestelmistä. Järjestelmä koostuu kokonaisuudessaan sarjavalmisteisista Cactos One -sähkövarastoyksiköistä ja se kytketään kiinteistön olemassa olevaan sähköjärjestelmään. Tämä mahdollistaa hyvin nopean toimitusaikataulun – järjestelmän ensimmäiset osat asennettiin käytännössä heti sopimuksen solmimisen jälkeen ja järjestelmä toimitetaan kokonaisuudessaan syksyyn mennessä. Modulaarisuuden ansiosta järjestelmä on ollut toiminnassa heti ensimmäisen yksikön asennuksesta lähtien, kertoo Cactoksen perustaja ja toimitusjohtaja Oskari Jaakkola.

Teslan kierrätysakkuja

Logitrille toimitettava Cactos One -järjestelmä koostuu kahdenlaisista sähkövarastoista: Teslan kierrätysakkuihin perustuvista 100 kWh Cactos One Classic -yksiköistä, sekä Cactoksen helmikuussa 2023 lanseeraamista 130 kWh Cactos One Cardo yksiköistä.

Cactos One Cardo -yksiköt hyödyntävät uusia rauta-fosfaatti -akkumoduuleja, jotka Cactos valmistaa tehtaallaan Muhoksella. Tämä uusi teknologia mahdollistaa Cactoksen tuotannon moninkertaistamisen, pitäen tuotteen samalla ympäristötietoisena valintana, sillä Cardon sisältämät akut eivät sisällä harvinaisia maankuoren metalleja.

Cactos on ollut kovassa nosteessa perustamisestaan lähtien. Syksyllä 2022 se keräsi 2,5 miljoonan euron rahoituksen Muhoksen tehtaan laajennukseen ja teknologian kehitykseen. Nyt yhtiö on avaamassa ensimmäistä kansainvälistä toimistoaan Amsterdamiin.

Suomen ensimmäinen sähkörekka edistää kuljetusalan sähköistymistä

Keväällä 2023 Logitrin kuljetusyhtiö Storemen Logistics toi ensimmäisenä Suomeen Volvon sähköisen rekan, joka pystyy kulkemaan yhdellä latauskerralla 300–400 kilometriä. Rekka lisää yhtiön sähköisten ajoneuvojen määrää, sillä yhtiöllä on ollut käytössään puolen vuoden ajan Suomen ensimmäinen sähkökuorma-auto.

– Logitri on alusta asti etsinyt vihreitä toimintatapoja – keskuksemme on rakennettu ekologisesti, kattomme on täynnä aurinkopaneeleita ja keskuksemme trukit ovat jo pitkään olleet sähköisiä. Cactoksen energiavarastojärjestelmän ansiosta pystymme varmistamaan riittävän sähkönsaannin ja ehkäisemään kulutuspiikkejä, sanoo Logitrin toinen perustaja ja toimitusjohtaja Jarno Hanhinen.

Sähköisen rekan lataaminen aiheuttaa jopa 3–4 kertaa isomman kulutuspiikin kuin normaali sähköauto. Cactoksen järjestelmä tuottaa säästöjä muun muassa hyödyntämällä päivänsisäisiä sähkön hinnanvaihteluita sekä vapauttamalla varastoitua sähköä kiinteistön omaan käyttöön, kun kulutus on korkeimmillaan.

– Iltaisin kun laitteet laitetaan lataukseen, se aiheuttaa suuren piikin energiankulutukseemme. Aurinkopaneeliemme ja Cactoksen järjestelmän yhteispelilllä pystymme kerralla lataamaan jopa 100 varastokonetta aiheuttamatta suurta lisäkustannusta, Hanhinen kertoo.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa