Suomeen kaavaillaan valtakunnallista sähköisen ammattiliikenteen julkista latausverkostoa | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Plugit#Sähkökuorma-auto

Suomeen kaavaillaan valtakunnallista sähköisen ammattiliikenteen julkista latausverkostoa

17.4.2023 | Autotoday

Plugit Finland aloittaa toukokuussa 2023 Suomen ensimmäisen sähköiselle ammattiliikenteelle tarkoitetun julkisen latausaseman rakennustyöt Tampereen Viinikassa. Latausasema palvelee sähköistä jakelu- ja runkoliikennettä sekä kevyempää ammattiliikennettä.

Kuva: Plugit

Vastaavia kohteita on suunnitelmissa toteuttaa tämän ja ensi vuoden aikana noin kaksikymmentä eri puolille Suomea. Tavoitteena on rakentaa valtakunnallinen sähköisen ammattiliikenteen latausverkosto.

Latausaika 10 – 35 minuuttia

Tampereen keskeisen sijainnin lisäksi maine teknologiapainotteisena edelläkävijäkaupunkina puolsi Suomen ensimmäisen julkisen ammattiliikenteen latausaseman sijoittamista. Viinikka puolestaan sijaitsee kaupungin sisääntuloväylän varrella lähellä logistiikka-alueita ja tavaraliikenteen terminaaleja.

– Ammattiliikenne tulee kokonaisuutena sähköistymään huomattavasti nopeammin kuin henkilöautot. Tampere ja sen kehyskunnat kehittyvät vauhdilla ja tästä sijoituspaikasta pääsemme tukemaan niin lähi- kuin runkologistiikan sähköistymistä. Meille ensimmäisen ammattiliikennettä palvelevan julkisen latausaseman rakentaminen tänne oli luonteva päätös, kertoo Plugitin ammattiliikenteen latausliiketoiminnasta vastaava Tuomas Mäkelä.

– On todella hienoa, että tiiviillä eri toimijoiden välisellä yhteistyöllä on päästy tilanteeseen, että ensimmäinen julkinen ammattiliikenteen latauspaikka rakennetaan juuri Tampereelle. Paikka on keskeinen niin kaupungin kuin valtakunnallisestakin näkökulmasta ja se tukee raskaan liikenteen ja jakeluliikenteen sähköistymistä ja Tampereen kaupungin ympäristö- ja hiilineutraaliustavoitteita, tiivistää projektipäällikkö Mika Kulmala Tampereen kaupungilta.

Asema toimii pääasiassa varausperiaatteella, joka on ammattiliikenteen ajosuunnittelun näkökulmasta ensiarvoisen tärkeää. Latauslaitteet mahdollistavat 360 kW:n lataustehon, jonka ansiosta pysähdyksen pituudeksi jää ajoakun koosta ja ominaisuuksista riippuen vain 10–35 minuuttia. Latausaseman yhteyteen rakennetaan myös oma energiavarasto sähköverkon tasapainottamiseksi, toimintavarmuuden parantamiseksi ja kustannustehokkuuden lisäämiseksi.

Vihreä siirtymä vaatii rohkeita tekoja

Sähköinen liikenne on ottanut viime vuosina nopeita edistysaskelia, mutta vihreä siirtymä edellyttää myös ammattiliikenteen ja erityisesti raskaan liikenteen sähköistämistä tieliikennepäästöjen vähentämiseksi.

Suomessa ei toistaiseksi ole raskaan liikenteen julkista latausinfrastruktuuria. Raskaan liikenteen latausasemat ovat sähköistä kalustoa käyttävien kuljetusliikkeiden omistuksessa ja ne ovat sijoitettuna omille varikoille tai toimitilojen yhteyteen.

Joillakin julkisilla latauspisteillä voisi lataustehon puolesta ladata raskaita ajoneuvoja, mutta latauspisteiden sijoittelun ja mitoituksen takia tämä ei käytännössä ole mahdollista.

Julkinen latausverkosto on tärkeä etenkin pienille yrityksille, joilla ei ole mahdollisuuksia toteuttaa kannattavalle liiketoiminnalle tärkeää hajautettua latausverkostoa.

Kattava julkinen latausverkosto tuo muun muassa lisää vaihtoehtoja reittisuunnitteluun ja saatavilla olevan kaluston monimuotoiseen hyödyntämiseen, niin isoille kuin pienillekin toimijoille.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa