Suomalaisyhtiö rakentaa sähkörekkojen latausinfraa Ruotsiin | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Sähkö#Sähkörekka

Suomalaisyhtiö rakentaa sähkörekkojen latausinfraa Ruotsiin

2.6.2025 | Autotoday

Cactoksen toimitalo Kempeleellä. Kuva: Cactos.

Ruotsin markkinoille tähtäävä, älykkäitä sähkövarastoja valmistava ja operoiva Cactos Oy on toimittanut ensimmäiset sähkövarastonsa Malmöön Wibaxin logistiikkakeskuksen sähkörekkojen latauspisteelle.

Sähköisistä säiliörekoistaan tunnettu Wibax toimittaa kemikaaleja teollisuudelle. Yhtiön tavoite on sähköistää ajoneuvokalustonsa vuoteen 2030 mennessä.

Sähkörekan lataaminen vaatii sähköverkolta huomattavasti enemmän tehoa kuin tavallisen henkilöauton, ja esimerkiksi Malmössa paikallisverkon rajallinen kapasiteetti aiheuttaa haasteita sähkörekkojen lataamiselle kohtuullisessa ajassa.

Cactos toimitti Wibaxin sähkörekkojen latauspisteelle kaksi sähkövarastoa, joiden avulla sähkörekan voi ladata 45 minuutissa kolmasti päivässä. Yhden latauksen jälkeen sähkörekalla voi ajaa noin 200–400 km pituisen matkan.

Uudet sähköliittymät kortilla

Ruotsissa liikenne on sähköistynyt nopeasti, eikä sähköverkko ole pysynyt kehityksessä mukana. Verkko on tällä hetkellä kuormittunut ja uusien liittymien avaaminen on kallista ja aikaa vievää.

Sähkön varastoinnilla voi osittain paikata sähköverkon puutteita. Cactoksen sähkövarastot tehostavat latausinfraa siten, että Wibaxin on mahdollista pitää kiinni tavoitteestaan sähköistää koko ajoneuvokalustonsa vuoteen 2030 mennessä.

Wibax Energyn toimitusjohtaja Magnus Wikmanin mukaan yhteistyö Cactoksen kanssa on ollut alusta asti sujuvaa.

“Yhtiö teki vaikutuksen osaamisellaan ja korkealla motivaatiollaan”, Wikman sanoo.

Cactoksen toimitusjohtaja Oskari Jaakkola niin ikään iloitsee yhteistyöstä Wibaxin kanssa. Se on hänen mukaansa erinomainen avaus Ruotsin markkinalle.

Wibaxin lisäksi Cactos toimittaa sähkövaraston Luulajassa sijaitsevalle Alviksgårdenin maatilalle ja uusia diilejä neuvotellaan jatkuvasti lisää.

Ruotsissa on enemmän kilpailua

Jaakkolan mukaan sähkömarkkina on Ruotsissa samankaltainen kuin Suomessa, mutta kulutus on suurempaa ja painottuu enemmän etelään. Se synnyttää akuutimman tarpeen sähköverkon tasapainottamiselle esimerkiksi sähkövarastojen avulla.

“Pahimmillaan sähkötehon rajallisuus voi jopa jarruttaa talouskasvua ja heikentää taloudellista toimeliaisuutta”, Jaakkola sanoo.

Suomessa sähköverkko on jonkin verran paremmalla tolalla kuin länsinaapurissa. Verkkoon on investoitu ja kulutus on maltillisempaa – ainakin toistaiseksi.

Alkuvuodesta kantaverkkoyhtiö Fingrid tiedotti rajoituksista liittää uutta teollista sähkönkulutusta kantaverkkoon eteläisessä Suomessa vuosina 2025-2027. Syyksi Fingrid ilmoitti sähkönkulutuksen ennakoitua nopeamman kasvun.

“Suomessakin markkina kasvaa koko ajan, kun sähkönkulutus lisääntyy ja huipputehot kasvavat”, Jaakkola sanoo.

Ruotsissa sähkön varastointiin keskittynyttä kilpailua on enemmän kuin Suomessa, mutta Jaakkola uskoo Cactoksen erottuvan muista toimijoista uniikilla brändillä, sopuhintaisella rahoituksella sekä kokonaisvaltaisella palvelulla.

Cactos Oy on suomalainen yritys, joka valmistaa ja operoi älykkäitä sähkövarastojärjestelmiä. Yhtiön ratkaisut mahdollistavat tehokkaan uusiutuvan energian käytön, varmistavat kriittisen sähkönsaannin paikallisesti ja tukevat mm. liikenteen sähköistymistä. Suomessa Cactos on toimittanut sähkövarastoja esimerkiksi sähköautojen latausasemille, logistiikkakeskuksiin, teollisuuteen ja kiinteistöihin.

Cactoksen kilpailukyky perustuu end-to-end-lähestymistapaan, joka kattaa koko arvoketjun sähkön varastoinnista sen hyödyntämiseen. Yhtiön kehittämä Cactos Spine -pilvipalvelu maksimoi sähkövarastojen hyödyt asiakkaille. Lisäksi Cactos vastaa sähkövarastojen rahoituksesta, optimoinnista, kaupankäynnistä ja valvonnasta. Sähkövarastot ja niiden avainkomponentit valmistetaan Kempeleessä sijaitsevassa tuotantolaitoksessa.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa