Suomalaisten autoilun määrä on kovassa nousussa | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Liikenteessä#Autoilu

Suomalaisten autoilun määrä on kovassa nousussa

27.9.2022 | Autotoday

Kuva: Eerik Ahola

Autoilun määrä on Suomessa palannut koronakriisiä edeltäneelle tasolle, todetaan Easyparkin tiedotteessa.

Autoilun aktivoituminen näkyy monessa asiassa. Autojen lukumäärä kasvaa. Julkisen liikenteen käyttäminen ei ole palautunut korona-ajasta. Kauppakeskuksissa asioidaan enemmän kuin vuosiin.

Suurimpien kaupunkien kaupunkipyöräilyn määrä romahti koronapandemian aikana. Easyparkin pysäköintisovellusta käytettiin elokuussa enemmän kuin koskaan aiemmin yhden kuukauden aikana.

– Tiedot kertovat selkeästi kasvaneista autoilumääristä. Myönteistä asiassa on se, että suomalaiset ovat lähteneet liikkeelle pandemiatrauman jälkeen. Toki tämä kehitys lisää tarvetta sujuvoittaa urbaania liikennettä, Easyparkin Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen kertoo.

Kehitys näkyy myös Easyparkilla, jonka pysäköintisovelluksella hoidettiin pysäköinti elokuussa 6,5 prosenttia useammin kuin edellisen ennätyskuukauden aikana. Tämän vuoden tammikuun alun ja syyskuun alun välisenä aikana sovelluksen kautta pysäköitiin 40 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2020. Viime vuodestakin pysäköintien määrä kasvoi 18 prosenttia.

Kauppakeskusten ovipumppu laulaa

Henkilöautojen lukumäärä on kasvanut Suomessa yhtäjaksoisesti vuodesta 2009 saakka. Vuoden 2022 alussa Suomessa oli liikennekäytössä 331 377 henkilöautoa enemmän kuin vuoden 2010 alussa. Kasvua on 12,5 prosenttia.

Autojen määrä kasvoi korona-aikana etenkin pääkaupunkiseudulla, Uudellamaalla ja kaikissa suurimmissa kasvukeskuksissa.

Tiedot selviävät Tilastokeskuksen ja Liikenne- ja viestintäviraston tilastoista. Lisäksi yli 50 000 suomalaista odottaa tällä hetkellä Autoalan Keskusliiton mukaan jo ostamaansa uutta henkilöautoa.

Kauppakeskusten kävijämäärät kasvoivat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen mukaan kuluvan vuoden toisella neljänneksellä 25 prosenttia edellisvuodesta. Kauppakeskusten kokonaismyynti oli huhti–kesäkuussa 11 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa suurempi ja ylitti jo pandemiaa edeltäneen ajan neljällä prosentilla.

– Koronakriisin aiheuttama komponenttipula on venyttänyt uusien autojen toimitusajat jopa vuoden mittaiseksi, mikä on autokannan uusiutumisen näkökulmasta ongelma. Autokannan määrään odotusajat eivät näytä vaikuttavan, eli liikenteen lisääntyminen on tosiasia, Kolehmainen sanoo.

– Kauppakeskusten ja pysäköintihallien yhteistyö on tärkeää liikenteen sujumisen kannalta. Pysäköintihallit, parkkipaikat ja teiden varret ovat kovassa käytössä etenkin pääkaupunkiseudulla, jonne Uudenmaan liikenne paljolti tiivistyy. Uudellamaalla asuu joka kolmas ja Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla joka viides suomalainen, Kolehmainen jatkaa.

Joukkoliikenne ei ole palautunut

Joukkoliikenteen matkustajamäärät eivät ole palautuneet koronaa edeltävälle tasolle. Yli miljoonan asukkaan pääkaupunkiseudulla joukkoliikenteen matkustajamäärät olivat heinäkuussa 80 prosenttia koronaa edeltäneen vuoden 2019 heinäkuun määristä.

Helsingin seudun joukkoliikenteestä vastaava HSL ennakoi tällä hetkellä matkustajamäärissä lähes 10 prosentin vajausta pandemiaa edeltävään aikaan verrattuna myös vuosille 2024 ja 2025.

Viime vuosien menettäjä on myös pyöräliikenne. Pyöräliiton mukaan kaupunkipyöräilyn määrä väheni useassa kaupungissa vuodesta 2016 vuoteen 2021 kaikkiaan 14,5 prosenttia. Data kerättiin seitsemästä suuresta kaupungista: Helsingistä, Tampereelta, Oulusta, Jyväskylästä, Lahdesta, Porista ja Vaasasta.

– Tämänhetkinen pysäköintien poikkeuksellinen suuri määrä ja kauppakeskusten vilkkaus kielivät ihmisten lähteneen koronakriisin jälkeen liikkeelle. Samalla autojen lukumäärän suuri kasvu, joukkoliikenteen käytön vähentyminen sekä kaupunkipyöräilyn vähentyminen kielivät, että liikkeelle on lähdetty huomattavissa määrin yksityisautolla. Se lisää tulevaisuudessa painetta kaupunkiliikenteen sujuvoittamista ja kaupunkipysäköinnin organisoimista kohtaan, Kolehmainen päättää.

 

 Lähde: Autotoday | Clas von Bell