Subaru on myynyt yli 5 miljoonaa autoa varustettuna kuljettajaa avustavalla EyeSight-järjestelmällä | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Uutiset#Subaru#Liikenneturvallisuus

Subaru on myynyt yli 5 miljoonaa autoa varustettuna kuljettajaa avustavalla EyeSight-järjestelmällä

31.8.2022 | Autotoday

Subaru Outbackin EyeSight -stereokamera. Kuva: Subaru.

Subarun kuljettajaa avustava järjestelmä EyeSight ylitti tärkeän virstanpylvään tänä kesänä. EyeSightin käyttöönoton jälkeen on myyty yli viisi miljoonaa EyeSightilla varustettua autoa, mikä on parantanut liikenneturvallisuutta maailmanlaajuisesti toukokuusta 2008 lähtien.

Kun Subaru esitteli ensimmäisen sukupolven EyeSightin Japanissa toukokuussa 2008, se oli teknologinen innovaatio. EyeSight on auton elektroniikkaan integroitu apukuljettaja, joka on asettanut uuden ja korkeamman standardin tieturvallisuudelle ja elektronisille kuljettajaa avustaville järjestelmille.

EyeSight oli ensimmäinen kuljettajaa avustava järjestelmä maailmassa, joka käytti stereokameraa kuljettajaa avustavissa toiminnoissa, kuten mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaistanpitoavustimen säätelyssä.

EyeSightia hyödynnetään myös ennaltaehkäisevissä turvatoiminnoissa, jotka havaitsevat esteet ja ryhtyvät tarvittaessa toimiin välttääkseen törmäyksiä, ei vain muita autoja ja kiinteitä esineitä, vaan myös jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja eläimiä kohdattaessa.

Ensimmäinen EyeSight-sukupolvi perustui Subarun intensiivisen ja määrätietoisen tutkimuksen tuloksiin kuljettajaa avustavista järjestelmistä ja niiden merkityksestä liikenneturvallisuudelle. Työt aloitettiin jo vuonna 1989.

Esittelynsä jälkeen toukokuussa 2008 EyeSight osoittautui nopeasti kattavaksi ja erittäin tehokkaaksi. Kun Subaru seurasi kolmannen sukupolven EyeSightin suorituskykyä todellisissa olosuhteissa, tutkittiin Japanin liikenneonnettomuuksien tutkimus- ja tietoanalyysi-instituutin (ITARDA) liikenneturvallisuustietoja.
Analyysi osoitti, että vuosina 2014–2018 valmistettujen Subarujen, joissa oli kolmannen sukupolven EyeSight, onnettomuusprosentti oli vain 0,06 %.

Yhdysvalloissa Insurance Institute for Highway Safetyn (IIHS) vuonna 2017 tekemä riippumaton testi osoitti, että EyeSight, Subarun vuosimalleissa 2013–2015, alensi riskiä törmätä edessä olevaan autoon jopa 85 %.

Olo tuntuu turvallisemmalta

Subarun Euroopassa tekemässä omistajakyselyssä 95 % 3440 vastaajasta vastasi, että EyeSight sai heidät tuntemaan olonsa turvallisemmaksi autossa. Jopa 87 % ilmoitti, että järjestelmällä oli ratkaiseva rooli auton hankinnassa, ja 35 % vastasi, että EyeSight oli auttanut heitä välttämään onnettomuuden ainakin kerran.

EyeSight on myös myötävaikuttanut Subarun toistuviin huipputuloksiin liikenneturvallisuustesteissä maailmanlaajuisesti.

Kun Euro NCAP testasi uusimman sukupolven Subaru Outbackia, se sai korkeimman yleisen turvallisuusluokituksen kaikista vuosina 2020–2021 testatuista autoista. Kuljettajaa avustavien järjestelmien luokassa EyeSight suoriutui 95 %:lla, mikä oli kaikkien aikojen korkein autolle tässä kategoriassa annettu pistemäärä.

EyeSight on kehittynyt jatkuvasti 14 vuotta sitten tapahtuneen esittelynsä jälkeen jatkuvasti parannettujen ja uusien ominaisuuksien myötä.

Suomessa Subarun todistetusti toimivan kuljettajaa avustavan järjestelmän neljäs sukupolvi esiteltiin vuonna 2021 kuudennen sukupolven Subaru Outbackin esittelyn yhteydessä. Uusia ja parannettuja ominaisuuksia ovat stereokamera, jossa aiempaa leveämpi katselukulma tarjoaa huomattavasti laajemman näkökentän.

Ohjelmisto tarjoaa entistä korkeamman resoluution tienkäyttäjien ja kohteiden huomioimiseen ja tunnistamiseen kuvassa, mukaan lukien niiden liikkeen nopeamman analysoinnin.

Tunnustetun kuljettajaa avustavan järjestelmän evoluution parannukset tarkoittavat, että Subarun elektroninen avustinjärjestelmä on entistä terävämpi ja hallitsee täysin liikennetilannetta ja ympäröivää ympäristöä.

EyeSightin kehitystyö on jatkuvaa. Japanissa Subaru on tuonut markkinoille laajennetun version EyeSightista, jossa stereokameraa täydentää neljä tutka-anturia, yksi jokaisessa kulmassa, joka mahdollistaa auton korkearesoluutioisen maantieteellisen paikannuksen.

Tämä järjestelmä on nimeltään EyeSight X, ja se mahdollistaa autonomisten ajotoimintojen, kuten kaistanvaihtoavustajan ja nopeuden säätämisen, laajentamisen, johon sisältyy täysin itseajavia ominaisuuksia jonoajon yhteydessä.

Vuonna 2020 avattiin myös Tokion Shibuyan kaupunginosassa sijaitseva uusi tutkimuslaitos Subaru-Lab, jonka tavoitteena on tehdä tekoälyn tutkimus- ja kehitystyötä, joka tekee EyeSightin tulevista sukupolvista entistäkin parempia ennustamaan liikenteen kulkua ja tapahtumia eteenpäin suunnatun stereokameran tiedoilla.

 

 

Lähde: Autotoday | Clas von Bell