28.5.2022 | Autotoday
Noin 70 prosenttia kuljetusalaa sitovista laeista säädetään EU-tasolla. Suomen tulee olla tarkkana EU-päätöksenteossa, sillä maamme kilpailukyky Euroopan päämarkkinoiden reuna-alueella perustuu kuljetuksien ja logistiikan toimivuuteen, todetaan SKALin tiedotteessa.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:llä on pitkät perinteet alan puolesta tehtävässä EU-vaikuttamistyössä. Kädenjälkemme löytyy monesta ratkaisusta, joilla on torjuttu Pohjoismaille haitallisia muutoksia EU-lainsäädännössä.
Yksi tärkeimpiä oli painavien ajoneuvoyhdistelmien, ns. moduulien, kiellon estäminen rajat ylittävässä liikenteessä vuonna 2014. Muutos olisi heikentänyt Suomen kilpailukykyä. Tuoreempia esimerkkejä on Suomen FF55-pakettiin joulukuussa 2021 ottama kanta, jolla käytännössä estetään dieselin ja bensiinin verotasojen harmonisointi EU:n energiaverodirektiivissä.
– Pienenä maana Suomen on hyödynnettävä tehokkaasti saatavilla olevaa asiantuntijatietoa ja tehtävä yhteistyötä, johon logistiikka-alan järjestökenttä osallistuu. SKALilla on ollut ja on siinä oma vahva roolinsa, SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.
Ylälehdon mukaan syrjäisenä ja pitkien etäisyyksien EU-jäsenvaltiona meidän on oltava erityisen valveilla säädösmuutosesityksissä ja käytävä yksityiskohdatkin läpi tarkkaan. SKALin näkökulmasta Suomi on saavuttanut vahvan aseman EU-pöydissä verkostoitumalla ja tuottamalla vaikutusarviointitietoa.
Päästövähennystavoitteet ja polttoainekustannukset vastakkain
Kuljetus- ja logistiikkayritysten merkittävimpiä haasteita ovat yhä monimutkaisemmiksi ja haastavimmaksi muodostuvat päästövähennyskeinot.
Diesel on nykyteknologian valossa ainoa soveltuva käyttövoima Suomessa yleisissä pitkissä ja painavissa ajoneuvoyhdistelmissä, jotka kuljettavat tavaraa pitkiä etäisyyksiä tuotantolaitoksilta ja varastoilta eteenpäin. Dieselin käytön sanktioiminen EU-tasolla olisi Suomelle kohtalokasta. Ilman toimivaa ja kohtuuhintaista logistiikkaa kilpailukykymme rapautuu.
– Tällä hetkellä olemme veitsenterällä kustannusvertailussa. Venäjän käynnistämä sota on syössyt polttoaineen hintakierteeseen, joka ei ota laantuakseen. Siksikin on äärimmäisen tärkeää, että EU:n FF55-ilmastopaketti ei lisää elinkeinoelämän taakkaa entisestään, muistuttaa toimitusjohtaja Anssi Kujala.
SKALin päivittäisestä EU-vaikuttamistyöstä Brysselissä vastaa edunvalvontatoimisto FinMobility ry. FinMobility toimii lähellä EU-päätöksentekoelimiä ja edustaa merkittävää joukkoa kotimaisia liikenteen ja infran etujärjestöjä. Suomi pystyy tarjoamaan EU-keskusteluun parhaita käytäntöjä esimerkiksi kansallisten energiatehokkuusohjelmien käytöstä.
– Paljon on saavutettu, mutta nyt on erityisen paljon liikennettä koskevia aloitteita käsittelyssä ja valmistelussa, ja päästövähennystavoitteet hallitsevat keskustelua. Lähtökohtamme on, että lisäkustannuksia ja hallinnollista taakkaa suomalaiselle logistiikalle on vältettävä, sanoo FinMobilityn toimitusjohtaja Pasi Moisio.
SKALin päätavoitteet EU-vaikuttamisessa
Lähde: Autotoday | Clas von Bell