Liikenneyhteydet ja saavutettavuus ovat yritysten sijoittumiseen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä. Panostamalla Itä-Suomen logistiseen saavutettavuuteen kehitys voidaan kääntää, todetaan SKALin tiedotteessa.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n hallitus korostaa, että saavutettavuutta on kehitettävä ja Itä-Suomeen saatava raskaalle liikenteelle riittävän kattava vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra. Ilman toimivaa jakeluinfraa ei raskaan liikenteen käyttövoimasiirtymä ole mahdollinen. Se vaikuttaa myös teollisuuden toimintaedellytyksiin.
Itä-Suomeen on suunnitteilla muuta maata vähemmän teollisia investointeja. SKALin hallitus pitää tärkeänä, että kuljetus- ja logistiikka-alan merkitys tunnistetaan teollisuuspolitiikassa vahvemmin. SKAL on tuonut toistuvasti esiin, että kun logistiikkakustannukset pidetään kohtuullisena, on kyseessä kaikkien yritysten menestyminen.
Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan Suomelle laaditaan teollisuuspoliittinen strategia. Hallitus aikoo vahvistaa pitkäjänteisellä teollisuuspolitiikalla Suomen ja Euroopan strategista kilpailukykyä ja huolehtia Suomen logistisesta kilpailukyvystä sekä saavutettavuudesta.
SKALin hallituksen mukaan tämä on tärkeä linjaus. Maantiekuljetuksiin on kiinnitettävä huomiota seuraavista syistä:
Teollisuuspoliittisen strategian laadinta on käynnissä työ- ja elinkeinoministeriön vetovastuulla. Siihen liittyy myös logistiikkaryhmä, jonka työssä SKAL on mukana.
Saavutettavuus vaatii hyvät liikenneyhteydet
Myös itäisen Suomen kehitykseen vaikuttavat liikenneväylät, saavutettavuus, geopoliittinen tilanne ja kasvupotentiaali. Alue on merkittävä osa Suomen huoltovarmuutta ja omavaraisuutta. On tärkeää pitää koko Suomi asuttuna, ja se edellyttää vireää elinkeinotoimintaa eri alueilla.
Itä-Suomen kolmen maakunnan saavutettavuus on tavaraliikenteen kannalta maanteiden varassa. Rautatieliikenne palvelee vain suurien erien kuljetuksissa.
Lähes kaikki kuljetukset lähtevät tai päättyvät Suomessa tieverkolla. Alempiasteisella tieverkolla on suuri merkitys kuljetuksille. Tieverkon kuntoon on panostettava, jotta tiekuljetukset voidaan hoitaa häiriöttä.
Myös siltojen tulee olla kunnossa. Itä-Suomi on saaristoinen, joten kuljetuksien kannalta kriittiset sillat on pidettävä kunnossa. Siltojen painorajoitukset heikentävät kuljetusten kustannustehokkuutta. Korjausvelkarahoista on varattava riittävät määrärahat siltojen parantamiseen.
SKALin hallitus korostaa, että tiestön merkitys on valtava vientiteollisuudelle myös raaka-ainetuonnin osalta. Tiestön rapautuminen lisää kuljetus- ja logistiikkakustannuksia sekä heikentää toimitusvarmuutta ja liikenneturvallisuutta.
Väyläviraston selvitysten mukaan valtion väyläverkon korjausvelasta 62 prosenttia kohdistuu tieverkolle. Myös päällystetyistä teistä 17 prosenttia on huonokuntoisia ja silloista noin 5 prosenttia. Siltojen kunnon heikkeneminen on kiihtymässä.
SKAL kiittää hallituksen investointiohjelmasta, mutta toivoo tiestön kuntoon panostamisen jatkuvan myös valmisteilla olevassa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.
Biokaasun käyttö tukee aluetaloutta
Itäisen Suomen yksi haaste on muuta maata enemmän jakeluinfran puute. Pitkämatkaista tavaraliikennettä ei voi harjoittaa ilman sitä. Biokaasu on yksi hyvä osaratkaisu kaikista raskaimman tavaraliikenteen päästöjen vähentämiseen.
SKALin hallitus korostaa, että biokaasu on hyvä osaratkaisu kaikista raskaimman tavaraliikenteen päästöjen vähentämiseen. SKALin kuljetusbarometrissä investointeja tekevistä kuljetusyrityksistä lähes viidennes ilmoitti alkuvuonna 2024 valitsevansa auton käyttövoimaksi kaasun. Kaasussa toteutuu myös hajautetun energiantuotannon periaatteet, mikä parantaa huoltovarmuutta ja vahvistaa aluetaloutta. On tärkeää, että biokaasun potentiaali ja se hyödyt tunnistetaan nykyistä paremmin EU-säädöksissä.
Jakeluinfran kehittäminen on myös maankäyttökysymys. Tällä hetkellä kaasun ja raskaalle liikenteelle soveltuvan sähkön jakeluinfrat ovat puutteellisia. Se heikentää myös yritysten investointimahdollisuuksia. Haasteen ratkominen pitää aloittaa maankäytön ja liikennejärjestelmän suunnittelusta, maakuntakaavatasosta alkaen.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Tiedotteet
#Traficom#Liikenteessä
14.11.2024 |
Tiedotteet
31.10.2024 |
Tiedotteet
#Talvi#Talvinopeusrajoitus#Nopeusrajoitus
28.10.2024 |
Tiedotteet
#Tasoristeysonnettomuus#Liikenteessä
17.10.2024 |
Tiedotteet
#Taksi#Liikenne- ja viestintäministeriö
3.10.2024 |
Tiedotteet
#Traficom#Turvallisuus
2.10.2024 |
Tiedotteet
#Pysäköinti#Parkkisakko
12.9.2024 |
Tiedotteet
#Traficom#Liikenneturvallisuus
5.7.2024 |
Tiedotteet
#Tieliikenne#Hallitus
19.4.2024 |
Tiedotteet
#Kellojen siirto#Kesä
26.3.2024 |
Tiedotteet
#Liikenneturvallisuus#Tuulilasi
16.2.2024 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto#TEN-T
18.1.2024 |
Tiedotteet
#Hankintatuki#Sähkökuorma-auto#Pakettiautot
14.12.2023 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto#Yksityistie
8.12.2023 |
Tiedotteet
#Linja-auto#Julkinen liikenne#HSL
29.11.2023 |
Tiedotteet
#Mopoilu#Liikenneturvallisuus
1.11.2023 |
Tiedotteet
#Opetuslupa#Autokoulu
27.9.2023 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto
20.9.2023 |
Tiedotteet
#Sähköauton lataus#Talous
12.9.2023 |
Tiedotteet
#Raskas liikenne#Ajopiirturi
16.6.2023 |
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,