28.3.2025 | Autotoday
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL on toimittanut hallituksen ministereille kuljetus- ja logistiikka-alan esityksiä puoliväliriihessä ja muussa päätöksenteossa huomioitavaksi.
– Esityksemme ovat konkreettisia ja talouskasvua tukevia. Niissä tuodaan esiin kuljetus- ja logistiikka-alan merkitys Suomen kilpailukyvylle. Kuljetusalalle ovat tärkeitä päätökset, jotka koskevat muun muassa energian hintaa, normien ja säännösten järkevöittämistä, infran rahoitusta sekä teollista kilpailukykyä, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala
Kujalan mukaan kuljetuskustannukset korostuvat yritysten sijoittumisessa yhä vahvemmin. Kuljetusten toimivuus on välttämätön teollisuuden ja kaupan toimivuudelle. Hänen mukaansa kaiken päätöksenteon lähtökohdaksi pitää ottaa vahvemmin yrityksien kilpailukyky ja työpaikkojen säilyttäminen Suomessa.
Maantieteellinen sijainti on merkittävä Suomen kilpailukykyä määrittävä tekijä. Pitkät välimatkat ja meri erottavat Suomen Euroopan päämarkkinoista ja lisäävät viennin kustannuksia. Tämä voi heikentää yritysten halua sijoittua Suomeen ja rajoittaa mahdollisuuksia harjoittaa kannattavaa liiketoimintaa.
– Tämä logistinen takamatka tulee huomioida kaikessa päätöksenteossa. Pärjäämme kilpailussa vain muita tehokkaammalla logistiikalla, Kujala huomauttaa.
SKAL muistuttaa, että arktiset olosuhteet luovat haasteita, joita ei aina riittävästi huomioida EU- säädöksiin vaikuttamisessa. Näiden piirteiden esiintuominen vaatii Suomelta aktiivista ennakkovaikuttamista yhteistyössä elinkeinoelämän ja viranomaisten kanssa. Monen teknisen säädöksen soveltamisessa Suomen talviolosuhteet aiheuttavat muusta Euroopasta poikkeavia haasteita.
– Suomi on osa EU:ta, ja EU on osa Suomea. Meidän velvollisuutemme on aktiivisesti ja oikea-aikaisesti tuoda esiin Suomen erityispiirteitä ja tarpeita. Näin varmistamme, että Suomen logistinen kilpailukyky nähdään osana Euroopan kilpailukykyä ja otetaan huomioon EU-päätöksenteossa, korostaa SKALin asiantuntijapalveluitten johtaja Petri Murto.
Logistisen kilpailukyvyn vahvistamiseen tarvitaan SKALin mielestä kokonaisnäkemystä ja poikkihallinnollista näkökulmaa useilta politiikan sektoreita.
Tiestön kehittämisen kannalta hallituskauden tärkeimpiä päätöksiä on valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma. SKAL esittää lausunnossaan liikennejärjestelmäsuunnitelmaan miljardin lisäystä tiestön rahoitukseen seuraavasti: 300 miljoonaa euroa perustienpitoon, 300 miljoonaa korjausvelan poistamiseen ja 400 miljoonaa kehittämisinvestointeihin. Myös alempiasteisen tiestön ylläpito on huomioitava, koska siellä liikkuu erityisesti maa- ja metsätalouden kuljetuksia.
Tiestön korjausvelka on noussut jo yli 2,5 miljardiin euroon. Vuosien 2024 ja 2025 hallituksen investointiohjelman lisärahoituksella korjausvelan nousua on saatu taitettua. Tämä on myönteistä, mutta lisärahoitusta tarvitaan.
– Vuodelle 2026 esitetty 120 miljoonaa euroa ei riitä. Nyt on tärkeää saada tiestön korjausvelkapakettia jatkettua 300 miljoonan euron lisärahoituksella vuosittain pysyvästi korjausvelan vähentämiseksi, vaatii SKALin edunvalvontajohtaja Ari Herrala
SKALin esityksien pääkohtia ovat:
SKAL korostaa, että Suomen kaltaiselle maalle energian hinta on tärkeä kilpailutekijä. Järjestön mielestä päästövähennyskeinojen päällekkäiset kulut tulee arvioida ja kohtuuttomat polttoaineen hinnan nousut välttää.
SKALin mukaan Suomessa tulee varautua aktivoimaan erilaisia toimia, mikäli esimerkiksi päästökauppa vuonna 2027 nostaa polttoaineen hintaa huomattavasti enemmän kuin nyt arvioidaan.
– Kuljetusyritykset turvaavat Suomen toimintakyvyn myös poikkeusoloissa. Niiden toiminta takaa kansalaisille turvallisen arjen ja palvelut, kuten ruoan, lääkkeet sekä vaikkapa lämmön- ja sähköntuotannon, toimitusjohtaja Kujala summaa.
Lisätietoja:
SKALin lausunto valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan
Lähde: Autotoday | Clas von Bell