1.5.2025 | Autotoday
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on huolissaan Suomen logistisesta kilpailukyvystä ja edellyttää, että se huomioidaan teollisuuspolitiikassa ja seuraavassa hallitusohjelmassa. Logistiset haasteet voivat johtaa siihen, että Suomi sivuutetaan investointipäätöksiä tehdessä.
Hallitus lähetti maaliskuussa eduskunnalle selonteon teollisuuspolitiikasta. Selonteko pohjautuu teollisuuspoliittiseen strategiaan, jonka valmisteluun myös SKAL osallistui.
Vallitsevassa globaalissa tilanteessa teollisuuspolitiikassa on olennaista kiinnittää enemmän huomiota logistisen kilpailukyvyn vaikutuksiin esimerkiksi yritysten sijoittumisessa Suomeen.
– Kuljetuskustannukset korostuvat kansainvälisessä kilpailussa ja yritysten sijoittumisessa yhä vahvemmin, mistä syystä Suomen kilpailukykyä täytyy puolustaa, SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas muistuttaa.
Kaiken yritystoiminnan ja jokaisen toimialan perusedellytys on toimiva ja tehokas logistiikka. Pitkien etäisyyksien Suomessa se korostuu muuta Eurooppaa enemmän.
Välikangas korostaa, että tarvitaan esimerkiksi hyvässä kunnossa oleva väyläinfrastruktuuri, jonka rahoitukseen ymmärretään panostaa riittävästi. Se on kaikkien suomalaisten etu, Välikangas sanoo.
– Tässä globaalissa myllerryksessä yritykset tekevät uusia sijoituspäätöksiä monista lähtökohdista. Tämä korostaa logistiikan merkitystä. Itärajamme on kiinni, mikä heikentää logistista sijaintiamme. Myös valtioiden välinen tukikilpailu vaikuttaa teollisuuden sijoittumiseen: toimiva ja kustannustehokas logistiikka voi olla avainasemassa Suomeen tulevissa investoinneissa, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala painottaa.
– Pidämme tärkeänä, että teollisuuspolitiikan, yritysten sijoittumisen ja logistisen kilpailukyvyn vahvistaminen vaikuttaa nyt hallituskauden lopussa tehtäviin päätöksiin. Sen tulee olla lähtökohtana myös Suomen seuraavassa hallitusohjelmassa, Kujala sanoo.
SKAL ehdottaa ohjelmassaan ratkaisuja Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn ja huoltovarmuuden edistämiseen sekä teollisuuspolitiikan vahvistamiseen.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell