SKAL: Matkapuhelinverkkojen heikko toimintavarmuus on merkittävä riskitekijä | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Turvallisuus#SKAL

SKAL: Matkapuhelinverkkojen heikko toimintavarmuus on merkittävä riskitekijä

26.11.2024 | Autotoday

Kuva: Kari Halttu, Kuljettaja.fi

Toimivat puhelin- ja mobiilidatayhteydet ovat kriittinen osa kuljetusten toimivuutta. Matkapuhelinverkkojen huonontunut toimintavarmuus on huomattu kuljetusalalla kuluneen vuoden aikana. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKALin tuoreen selvityksen perusteella huonot puhelinyhteydet aiheuttavat kuljetusyrityksille vakavaa haittaa.

Kuljetuksissa matkapuhelinverkkoa tarvitaan monin eri tavoin. Puheluilla hoidetaan muun muassa kuljetusten ajojärjestelyä. Puheluiden kuuluvuus on kuljettajille työturvallisuuskysymys, sillä puhelimella voidaan tarvittaessa hälyttää apua sinne, missä muut ihmiset eivät liiku.

Kuljetusten hallintaan tarvitaan myös mobiilidataa, jotta kuljetuksiin liittyvä tieto saadaan siirtymään kuorman lastausten ja purkujen yhteydessä. Yli 90 prosenttia SKALin kyselyyn vastanneista käyttää puhelinverkkoa tiedonsiirtoon ajoneuvoissa joko kuljettajien matkapuhelimissa tai muissa päätelaitteissa.

Jäsenkysely: Matkapuhelinverkkojen toimintavarmuus heikentynyt

SKAL teki kyselyn jäsenyrityksilleen matkapuhelinverkkojen toimivuudesta. Jäsenkyselyyn vastasi 356 kuljetusyrittäjää. Kyselyn tulosten perusteella matkapuhelinverkkojen toiminnassa on laajasti ongelmia.

Lähes puolet vastaajista (49 %) oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että matkapuhelinverkon toimimattaomuus aiheuttaa ongelmia yrityksen kuljetustoiminnalle.

Vain joka kymmenes (9 %) vastaajista oli täysin samaa mieltä siitä, että mobiilidata mahdollistaa tiedonsiirron auton sijainnista riippumatta. Yli 60 prosenttia vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että puhelut matkapuhelimella katkeavat usein katvealueisiin.

Matkapuhelinverkon ongelmia erityisesti alempiasteisella tiestöllä ja harvaan asutussa Suomessa

Kyselyn perusteella matkapuhelinverkon ongelmat keskittyvät alempiasteiselle tieverkolle sekä yksityis- ja metsäautoteille, kun taas taajamien katuverkolla ongelmia on selvästi vähemmän. Alueellisesti tarkasteltuna ongelmia on erityisesti Itä-, Keski- ja Pohjois-Suomessa. Näillä alueilla matkapuhelinverkon toimivuus oli myös heikentynyt eniten aiempaan verrattuna.

Kyselyn avoimista vastauksista välittyy kuljetusyritysten turhautuminen tilanteeseen puheluiden katketessa. Joissain vastauksissa viitataan jopa turvallisuuden vaarantumiseen heikkojen yhteyksien vuoksi: ”Matkapuhelinverkkojen toimimattomuus on hengenvaarallista. Yrityksessämme on sattunut työtapaturma katvealueella, jossa yhteyttä ei saanut mihinkään. Onneksi kuljettaja pystyi kävelemään 1,5 km paukkupakkasessa, jotta pystyi soittamaan apua paikalle.”

Puhelinverkkojen toimintavarmuus taattava

Kuljetuksia suoritetaan kaikkialla, minne tietä pitkin Suomessa pääsee. Puutavarakuljetuksissa kuorma haetaan joskus tiettömän taipaleen takaa. SKALin selvityksen perusteella puhelinverkkojen toimivuus ei vastaa sille kohtuudella asettuja odotuksia.

Sekä puhelinyhteydet että mobiilidatan liikkuvuus ovat kriittisiä kuljetusten toiminnan ja turvallisuuden kannalta. SKAL vetoaa niin matkapuhelinoperaattoreihin kuin viranomaisiinkin tilanteen pikaiseksi parantamiseksi.

– Digitalisaation hyöty jää saavuttamatta, jos kuljettajan työ estyy toimimattoman matkapuhelinverkon vuoksi. Kuljettaja tekee työnsä yksin välillä kaukanakin lähimmästä asutuksesta, minkä vuoksi toimiva puhelinyhteys on työturvallisuuden kannalta välttämättömyys, korostaa SKALin johtaja Petri Murto.

SKAL selvitti jäsenkyselyllään matkapuhelinveron toimintavarmuutta kuljetustoiminnassa. Kyselyyn vastasi 31.10.–11.11.2024 välisenä aikana 356 kuljetusyritystä. Kyselyn tulokset on saatavilla täältä.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa