SKAL Liikenteessä -päivä: Kuljetusyrityksissä on positiiviset odotukset tulevaisuudesta | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#SKAL

SKAL Liikenteessä -päivä: Kuljetusyrityksissä on positiiviset odotukset tulevaisuudesta

9.5.2025 | Autotoday

Jo neljättä kertaa järjestetty SKAL Liikenteessä -päivä tarjosi ajantasaista tietoa koko Suomen kilpailukyvylle elintärkeän alan tämänhetkisestä tilanteesta.

SKALin järjestöjohtaja Ari Kamppi kuvassa-oikealla tapaamassa Ot-Kiito OYn yrittäjiä Nokialla. Kuva SKAL

Kuljetusyrityksissä on positiiviset odotukset tulevaisuudesta, mutta haasteina nähdään mm. työvoiman saatavuus, tiestön kunto, energian hinta ja käyttövoimaneutraalisuus tulevaisuudessa.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n keskiviikkona 7.5. järjestämässä SKAL Liikenteessä -päivässä järjestön toimihenkilöt ja luottamushenkilöjohto jalkautuivat eri puolille maata tapaamaan kuljetusyrittäjiä keskustelemaan kuljetus- ja logistiikka-alan ajankohtaisista teemoista.

Päivän aikana tavattiin kymmenittäin kuljetusyrittäjiä liki 30 paikkakunnalla maan eri puolilla. Myös SKALin toimipisteessä Kuljetuskuutiossa Helsingin Haagassa vietettiin avointen ovien päivää, ja kuljetusyrittäjät olivat tervetulleita poikkeamaan juttusilla kahvikupin äärellä.

– SKAL Liikenteessä-päivässä usko kuljetusalan yhteiseen tekemiseen kasvaa. Se on korvaamattoman tärkeä kanava saada eväitä SKALin vaikuttamistyöhön. Kuljetusala pitää koko Suomen liikkeessä, joten yrittäjien tapaamisissa nousseet asiat huomioidaan meidän edunvalvonnassamme, vakuuttaa SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas.

Välikangas tuo esiin, että haasteina keskusteluissa nousivat tiestön kunnon kaltaisten teemojen lisäksi muun muassa nykytilanteen globaali ennalta-arvaamattomuus, markkinatilanteen epävarmuus, työvoiman saatavuus sekä käyttövoimasiirtymä.

”...asiakkaat peräänkuuluttavat vähäpäästöisyyttä, mutta eivät aina ymmärrä eri vaihtoehtoja tai niistä aiheutuvia korkeampia kustannuksia.”

Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa kiertäneen SKALin toimitusjohtajan Anssi Kujalan mukaan monessa yrityksessä tuli esiin se, että kuljetusyritysten asiakkaat peräänkuuluttavat vähäpäästöisyyttä, mutta eivät aina ymmärrä eri vaihtoehtoja tai niistä aiheutuvia korkeampia kustannuksia.

– Millaisella polttoaineella tulevaisuudessa ajetaan, millä aikataululla vaihtoehtoisin käyttövoimin toimiviin kalustoihin uskaltaa investoida ja onko omalla alueella olemassa sellaisella toimimisen mahdollistavaa lataus- ja tankkausinfraa? Nämä ovat kysymyksiä, jotka nousivat esiin lähes jokaisessa yrityksessä, Kujala sanoo.

Päivän teemana reilu kuljetus

Tänä vuonna erityisteemana olivat reilun kuljetuksen pelisäännöt. Näihin kuuluu muun muassa se, että yritykset noudattavat liikennelupavelvoitteita ja huolehtivat työnantajavelvoitteistaan. SKAL ry ja Autoliikenteen Työnantajaliitto (ALT) ovat luoneet kuljetuspalveluiden ostajille avuksi helppokäyttöisen Reilu kuljetus -oppaan.

Reilun kuljetuksen pelisääntöihin sitoutumalla turvataan niin työ- kuin tieturvallisuutta sekä torjutaan harmaan talouden kaltaisia epäterveitä ja kilpailua vääristäviä ilmiöitä, joten kyse on myös vastuullisuudesta, SKALista muistutetaan.

Tästä on päivän tapaamisten perusteella kokemuksia myös kentällä.

-Tiedossa on yrittäjiä, jotka eivät maksa työntekijöilleen työehtosopimuksen mukaista palkkaa, toimivat ilman lupia tai eivät edellytetä työntekijöiltään oikeanlaisia pätevyyksiä. Vilpillistä toimintaetua haetaan myös ylikuormauksesta ja ylinopeuksista. Internetistä löytyy kaikenlaista tarjoajaa, kertoo yrittäjien palaute.

SKAL vaikuttaa alan puolesta

SKALin edunvalvonnassa tehdään päivittäin työtä jäsenyrittäjien nostamien aiheiden ratkaisemiseksi. SKAL pyrkii vaikuttamaan ennalta, oikea-aikaisesti ja ratkaisuhakuisesti esimerkiksi tavoiteohjelmien avulla.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut