SKAL Kuljetusbarometri: Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus investoinneista kasvussa | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#SKAL#Polttoaine

SKAL Kuljetusbarometri: Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus investoinneista kasvussa

6.11.2023 | Autotoday

Kuva: Eerik Ahola

Niistä kuljetusyrityksistä, jotka ovat investoimassa paketti- tai kuorma-autoihin loppuvuoden 2023 aikana, 11 prosenttia aikoo investoida kaasukäyttöiseen ja kahdeksan prosenttia sähkökäyttöiseen autoon, todetaan SKALin tiedotteessa.

Näiden vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus investoivista yrityksistä on nelinkertaistunut viimeisen vuoden aikana.

Samaan aikaan kuitenkin 94 prosenttia yrityksistä on edelleen investoimassa dieselkäyttöiseen kuljetuskalustoon.

Tiedot perustuvat SKAL Kuljetusbarometrin vastauksiin.

– Henkilöautoista poiketen kiinnostus kaasukäyttöisiä autoja kohtaan nousee tavaraliikenteessä. Biokaasu kotimaisena ja puhtaana käyttövoimana on hyvä osaratkaisu tavaraliikenteen päästöjen vähentämiseen. On tärkeää, että EU-säädöksillä ei luoda esteitä biokaasukuorma-autojen valmistamiseen ja käyttämiseen, korostaa SKALin johtaja Petri Murto.

Vaikka vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus yritysten investoinneista kasvaa, on poliittisissa päätöksissä syytä pitää mielessä se, että diesel säilyy tavaraliikenteen pääkäyttövoimana vielä pitkään tulevaisuuteen.

Ammattimaisen tavaraliikenteen noin 34 000 kuorma-autosta vasta noin 500 hyödyntää käyttövoimanaan muuta kuin dieseliä.

– Tavaraliikenteessä on edessä pitkä aika, jolloin käytössä on laaja joukko eri käyttövoimia. Poliittisilla päätöksillä tulee varmistaa se, että logistiikkakustannukset eivät nouse, olipa kuljetusyrityksen kaluston käyttövoimana diesel, kaasu tai sähkö, Murto painottaa.

Vuoden 2023 kolmas SKAL Kuljetusbarometri toteutettiin 27.9.-12.10.2023. Kyselyyn vastasi 540 kuljetusyrittäjää.

SKAL Kuljetusbarometri.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa