SKAL ja Kuljetuskeskusten liitto KKL: Jätehuoltorekisterin velvoitteita kevennettävä | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#SKAL

SKAL ja Kuljetuskeskusten liitto KKL: Jätehuoltorekisterin velvoitteita kevennettävä

16.8.2024 | Autotoday

Kuva: Adobe Stock

Jätehuoltorekisteriin rekisteröitymiseen vaadittavat muutokset tuovat sadoille kuljetusyrityksille ylimääräistä hallinnollista taakkaa ja tarpeettomia kustannuksia. Tämä hallinnollinen taakka on purettava, vaativat kuljetusyritysten edunvalvoja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja KTK-yrityksiä edustava Kuljetuskeskusten Liitto KKL.

Kotimaiselle jätteen kuljettajalle tai jätteen välittäjälle on tullut uusia velvoitteita, joista koituu sadoille yrityksille 300–600 euron veloitus ja tarpeetonta hallinnollista työtä.

Yritysten pitää rekisteröityä jätehuoltorekisteriin. Maksuasetuksen mukaan uudesta hyväksynnästä veloitetaan 590 euroa. Lisäksi kaikki muutokset, esimerkiksi jätelajikkeen lisääminen, maksavat 80 tai 300 euroa.

– Tähän suuntaan ei sääntelyä pidä viedä. Kuljetusyrityksiä ei pidä velvoittaa valvomaan asiakkaidensa materiaaleja. Pidämme tärkeänä, että yrityksiltä ei peritä rekisteröintimaksua eikä alihankkijoita edellytetä rekisteröitymistä jäterekisteriin. Tämänkaltaiset esitykset tuovat yrityksille tarpeetonta hallinnollista taakkaa ja lisäkustannuksia, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

SKAL ja KKL tuovat esiin, että aiemmin myynti- ja markkinointiorganisaatio KTK:iden alaisuudessa toimineet yritykset voitiin merkitä jäterekisteriin, mikäli kuljetuksia välittävä KTK-yritys oli rekisterissä. Muutoksen myötä se ei riitä, vaan jokaisen alihankkijan eli kuljetusyrityksen on tehtävä hakemus. Tällaisia yrityksiä on monessa KTK:ssa yli 50 ja valtakunnallisesti lähes tuhat.

– Jos KTK käyttää alihankkijoita, ei itsenäinen rekisteröintivelvoite voi missään nimessä ulottua niihin. Tämä jos joku on ylimääräistä taakkaa yrityksille, sanoo KKL:n puheenjohtaja Mika Laurén.

Laurénin mukaan KTK-yritykset toimivat valmiiksi suhdanneherkällä alalla. Niiden toimintaedellytyksistä on huolehdittava, sillä nämä yritykset ovat Suomessa merkittäviä suomalaisen perusinfran luojia, työllistäjiä ja mahdollistavat yhteiskunnan toimivuuden.

SKAL ja KKL korostavat, että usein säädökset ovat myös tarpeen toimivien markkinoiden ja reilun kilpailun varmistamiseksi.

– Tämä esitys ei kuitenkaan tuo mukanaan kuin tarpeetonta hallintoa ja kustannuksia yrittäjille, Kujala ja Laurén sanovat.

Kuljetusyritys ei voi vastata asiakkaidensa jätteistä

Jätelain 94 pykälän mukaan jätettä ammattimaisesti kuljettavan on hakeuduttava jätehuoltorekisteriin. Hakemuksessa on ilmoitettava tulevaisuudessa kuljetettavat jätelajikkeet.

KKL:n Laurénin mukaan kuljetusliike ei tuota jätettä eikä ole tietoinen siitä, mitä jätelajikkeita kuljetuksen tilaaja aikoo tulevaisuudessa kuljetuttaa ja minkä ELY-keskusten alueilla. Kuljetusliike tulisi hyväksyä jätehuoltorekisteriin kaikkien jätelajikkeiden kuljettajana ja kaikkien ELY-keskusten alueilla ilman tarpeettomia muutoshakuja.

– Kuljetusyritys vastaa kuljettamisesta. Jätteiden tuottajan tai jätekuljetusten tilaajan tulisi olla vastuussa siitä, mitä jätelajikkeita se kuljetuttaa, vastata toiminnasta ja maksuista jätehuoltorekisteriin, Laurén sanoo.

Kuljetusliikkeen toimintaan kuuluu tilatun kuljetuksen hoitaminen, ei asiakkaan valvonta. Kuljetusliikkeen autonkuljettajalle ei tulisi sälyttää vastuuta asian tutkimisesta eikä asiakkaan toiminnan valvontaa.

– Jätteiden kuljetuksessa tulisi toimia samalla tavalla kuin ADR-kuljetuksissa (vaarallisten aineiden maantiekuljetukset), joissa kuljetuksen tilaaja vastaa aineen luokituksesta, pakkaa hyväksyttyihin pakkauksiin, vastaa pakkausten merkinnöistä, laatii rahtikirjat ja vastaa sen oikeellisuudesta, sanoo SKALin Kujala.

Siirtoasiakirja riittävä

Kuljetusyritykset ilmoittavat jo nykyisellään siirtoasiakirja-menetelmän kautta lähes kaikista jätteistä reaaliaikaisesti. Vastuu jätteistä tulisi olla jätteiden omistajilla ja tuottajilla – asiakas tilaa kuljetuksen ja vastaa omasta materiaalistaan.

Jätteiden kuljetusta pystytään ja se tulisi valvoa siirtoasiakirjarekisterin kautta. Jätehuoltorekisteri on päällekkäinen ja tarpeeton nykymallilla.

SKAL tuo esiin näkemyksiään normien purkamiseksi ja säädösten sujuvoittamiseksi elokuun lopussa julkaistavassa ohjelmassa.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua voisi kiinnostaa