Selvästi suurin osa renkaan hiilijalanjäljestä syntyy käytön aikana | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Renkaat#Polttoaineenkulutus#Ekologisuus

Selvästi suurin osa renkaan hiilijalanjäljestä syntyy käytön aikana

27.3.2023 | Autotoday

Kuva: Nokian Renkaat

Polttoaineenkulutus ajon aikana aiheuttaa renkaan elinkaaren suurimmat ympäristövaikutukset. Valitsemalla alhaisen vierintävastuksen renkaat ja tarkistamalla rengaspaineet säännöllisesti kuljettaja voi parantaa ajamisen energiatehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Myös muun muassa raaka-aineet ja valmistuksen päästöt vaikuttavat renkaiden hiilijalanjälkeen.

– Autoilijat pystyvät vaikuttamaan liikenteen ympäristöystävällisyyteen monin tavoin. Yli 80 prosenttia renkaan hiilijalanjäljestä syntyy renkaan käytön aikana. Fiksu rengasvalinta, oikea rengaspaine ja järkevä ajotyyli vähentävät ajamisesta syntyviä päästöjä merkittävästi, sanoo Nokian Renkaiden laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovila.

Hiilidioksidi on merkittävin liikenteestä syntyvä kasvihuonekaasu. Polttomoottoriautojen CO2-päästöistä tyypillisesti noin kuudesosa johtuu renkaiden vierintävastuksen kuluttamasta energiasta. Sähköautojen osalta vierintävastuksen aiheuttama osuus päästöistä on jopa neljännes.

Jos ajoneuvon hiilidioksidipäästöt ovat esimerkiksi 120 g/km, renkaiden vierintävastuksen aiheuttama osuus on 20 g/km. Mitä pienempi renkaiden vierintävastus on, sitä vähemmän polttoainetta tarvitaan ajamiseen. Siksi renkaiden pienempi vierintävastus tarkoittaa pienempiä päästöjä ja pienempää hiilijalanjälkeä. Sähköautoilijoille renkaiden pienempi vierintävastus tarkoittaa pidempää toimintamatkaa ja pienempää sähkönkulutusta.

Renkaiden vierintävastus voi vaihdella suuresti. Erolla on merkitystä auton omistajalle – eikä vain ympäristön kannalta. EU-merkintä kertoo renkaiden polttoainetehokkuuden asteikolla A:sta E:hen. Esimerkiksi B-luokan rengas kuluttaa noin 0,1 litraa vähemmän polttoainetta 100:aa kilometriä kohti kuin C-luokan rengas ja 0,2 litraa vähemmän kuin D-luokan rengas.

Nokian Renkaat on pienentänyt tuotteidensa keskimääräistä vierintävastusta 8,5 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna. Tämä vastaa 65 000 auton pakokaasuja vuodessa.

Valmistuksen hiilijalanjälki ja raaka-ainevalinnat vaikuttavat renkaiden ympäristöystävällisyyteen

Vierintävastuksen lisäksi renkaiden hiilijalanjälkeen vaikuttavat muun muassa raaka-aineet ja tuotannon päästöt.

– Vuoteen 2015 verrattuna Nokian Renkaat on vähentänyt tuotannon hiilidioksidipäästöjä 43 prosenttia tuotantotonnia kohti, ja pian aloitamme maailman ensimmäisen hiilidioksidipäästöttömän rengastehtaan rakentamisen vähentääksemme päästöjä entisestään, Huovila sanoo.

Renkaat valmistetaan yli 100:sta eri raaka-aineesta, ja käytetyt raaka-aineet ovat tärkeä tekijä arvioitaessa renkaiden ympäristöystävällisyyttä. Monia kierrätettyjä ja uusiutuvia raaka-aineita pidetään erityisen vastuullisina. Raaka-aineiden vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeitä tekijöitä Nokian Renkaiden materiaalivalinnoissa.

– Tavoitteenamme on nostaa kierrätettävien ja uusiutuvien raaka-aineiden osuutta renkaissamme 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Uusien raaka-aineiden käyttöönotto vaatii paljon tuotekehitystä ja testausta, sillä uudet raaka-aineet voivat vaikuttaa renkaiden eri ominaisuuksiin. Renkaan turvallisuusominaisuudet eivät tietenkään saa muuttua, kun uusia ympäristöystävällisempiä raaka-aineita otetaan tuotantokäyttöön, Huovila sanoo.

Oikea rengaspaine optimoi energiankulutuksen ja auttaa estämään rengasvaurioita

Kevyesti rullaavien renkaiden lisäksi oikea rengaspaine on energiatehokkuuden kannalta oleellinen. Jos rengaspaine on liian alhainen, sekä polttoaineenkulutus että rengasvaurioiden riski kasvavat. Siksi säännölliset rengaspainetarkastukset ovat helppo tapa vaikuttaa ajon ympäristöystävällisyyteen ja turvallisuuteen.

– Nyrkkisääntönä on, että rengaspaineet tulee tarkistaa kerran kuukaudessa. Jos auto on kuormattu tavallista raskaammin, rengaspaineen tulee olla 0,2 baaria normaalia korkeampi, Huovila muistuttaa.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa