Scanian uudet biokaasumoottorit tarjoaa ympäristöystävällisempää kuljettamista | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Kaasu#Raskas liikenne#Scania

Scanian uudet biokaasumoottorit tarjoaa ympäristöystävällisempää kuljettamista

15.12.2023 | Autotoday

Kuva: Scania

Scania kertoi uusista biokaasumoottoreistaan ensimmäisen kerran viime vuoden IAA-messuilla Hannoverissa, mutta nyt kun modernit moottorit saapuivat, niillä voidaan saavuttaa vielä parempi tuloksia – ne ovat nyt yhdistetty menestykseksi osoittautuneeseen Super-pohjaiseen voimansiirtoon.

Hyvin koottu ja harmonisoitu kolmikko – uudet biokaasumoottorit sekä dieselversioista tutut G25-vaihteistot ja uudet taka-akselistot – toimivat niin hyvin yhdessä, että kaukoliikenteessä voidaan säästää jopa 5 % polttoainetta, todetaan Scanian tiedotteessa.

Kiinnostus paikallisesti tuotettuihin biometaanipolttoaineisiin kuorma-autoissa (kuten -LBG tai CBG) kasvaa nopeasti. Monilla yrityksillä ja kuljetusten ostajilla on kunnianhimoinen tavoite vähentää kuljetuksista aiheutuvia päästöjä heti.

Biometaanipohjaiset ratkaisut ovat helposti saatavilla laajenevan tankkausverkoston kautta, ja CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 90 % well-to-wheel-näkökulmasta.

Scanian uusien biokaasumoottoreiden yhdistäminen Super-pohjaiseen voimansiirtoon, kuten G25 vaihteistoon ja uusiin taka-akselistoihin osoittautui menestykseksi. Polttoainesäästöt ovat 5 %, ja LBG:n tai CBG:n avulla CO2-päästöt vähenevät jopa 90 %, mikä on saavutettavissa tässä ja nyt.

Biokaasun tankkausasemaverkostot laajenevat nopeasti ympäri Eurooppaa kasvavan kysynnän ja polttoaineteollisuuden suurten toimijoiden vetämänä. Hiilijalanjäljen pienentäminen ei ole enää asia, jota vain ”vihreät” yritykset tekevät saadakseen julkista tunnustusta: se on puhdas välttämättömyys useimmille kuljetusyrityksille, ja kaikkia käytettävissä olevia keinoja on käytettävä.

Scania tarjoaa nyt kaasumoottoreita LBG:lle ja CBG:lle, joiden toimintasäde ja teho riittävät todellisiin kaukokuljetuksiin kestävällä, CO2-päästöjä vähentävällä tavalla. Yhdessä Super-pohjaisen voimansiirron kanssa uusi 13-litrainen 460 hv:n kaasumoottori säästää polttoainetta jopa 5 % edeltäjäänsä verrattuna.

Uudet biokaasumoottorit perustuvat maineikkaaseen 13-litraiseen kaasumoottoriin, jota Scania on tarjonnut jo usean vuoden ajan. Nostamalla moottoritehoaan ja valmistautumalla tuleviin lakisääteisiin vaatimuksiin Scania osoittaa aikomuksensa kasvattaa markkinaosuuttaan hiilestä irtautumisessa.

Scanian uusien OC13-biokaasumoottorien tiedot

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa