18.3.2025 | Autotoday
Scania teki jälleen vahvan taloudellisen tuloksen vuonna 2024 ja saavutti ennätyksellisen liikevaihdon ja tuloksen. Ajoneuvotoimitukset ylittivät ensimmäistä kertaa 100 000 ajoneuvon rajan vakaan tuotannon ja onnistuneen tilauskannan normalisoinnin ansiosta.
Muutoksen ja kasvun tukemiseksi Scania teki merkittäviä investointeja tutkimukseen ja kehitykseen sekä tulevan teollisuuslaitoksensa valmistumiseen Kiinassa.
Vaikka kuorma-automarkkinat Euroopassa olivat varovaisemmat korkean inflaation vuoksi, Scania hyödynsi Super-voimansiirron erinomaisuutta parantaakseen sekä Scanian että asiakkaiden kannattavuutta. Tämän seurauksena Scanian markkinaosuus Euroopassa kasvoi yli 2 prosenttia 17,8 prosenttiin.
Latinalaisessa Amerikassa Scanian markkinaosuus kasvoi 17,3 prosenttiin, ja kysyntä pysyi vahvana erityisesti Brasiliassa. Scanian maailmanlaajuinen tuotantojärjestelmä, jolla on keskuksia Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa, tasapainottaa tehokkaasti alueellisia markkinavaihteluita.
Scanian uusi ajoneuvojen ohjelmistoalusta on suunniteltu mukautumaan asiakkaiden tuleviin tarpeisiin ja mahdollistamaan toiminnallisuuden poikkeuksellisen kasvun. Vaikka toteutuksessa oli viivästyksiä, yritys puuttui niihin suoraan. Lisäksi akkukäyttöisten sähkökuorma-autojen tuotannon lisääminen oli monimutkaista, mikä vaikutti yhtiön pyrkimyksiin vähentää CO2-päästöjä.
Premium-sähkökuorma-autojen kysynnän kasvaessa nopeasti Scania laajentaa toimittajaverkostoaan parantaakseen joustavuuttaan ja nopeuttaakseen toimituksia.
Vuonna 2024 Scania on edistynyt merkittävästi kohti kestävää liikennejärjestelmää investoimalla infrastruktuuriin, innovatiivisiin ratkaisuihin ja strategisiin kumppanuuksiin.
Yhtiö on myös ottanut suuria harppauksia hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä alentamalla toimintansa päästöjä 47 prosenttia vihreän sähkön, hiilidioksidipäästöttömän logistiikan ja alhaisemman energiankulutuksen avulla. Scania on siis hyvässä vauhdissa saavuttaakseen vuodelle 2025 asettamansa tavoitteen vähentää Scope 1- ja Scope 2 -päästöjä 50 prosentilla.
Scania on saavuttanut 12 prosentin vähennyksen Scope 3 -päästöissä eli käytössä olevien ajoneuvojen päästöissä. Vaikka päästöt ovat pienentyneet merkittävästi viime vuodesta, Scania jää alle vuoden 2025 tavoitteensa. Yhtiö tehostaa ponnistelujaan kuljettajien koulutuksessa, uusiutuvissa polttoaineissa ja ajoneuvojen optimoinnissa kaventaakseen eroa 20 prosentin vähennykseen.
Tulevaisuutta ajatellen Scania on myös asettanut uudet tavoitteet vuodelle 2032 kaikilla osa-alueilla: 50 prosentin päästövähennys toiminnassaan ja 45 prosentin vähennys käytössä olevista ajoneuvoista vuoteen 2022 verrattuna.
Scania on julkaissut 2024 vuosi- ja vastuullisuusraportin, joka on laadittu CSRD:n eurooppalaisten kestävän kehityksen raportointistandardien innoittamana ennen vuoden 2025 vaatimuksia.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell