Scania esittelee uudet sähköiset ajoneuvoratkaisut raskaampaan rahtiliikenteeseen | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Sähkö#Scania

Scania esittelee uudet sähköiset ajoneuvoratkaisut raskaampaan rahtiliikenteeseen

11.6.2022 | Autotoday

Kuva: Scania

Scania on aiemmin julkaisemansa suunnitelman mukaisesti esittelemässä ratkaisuja, jotka perustuvat edelleen kehitettyihin täyssähköisiin kuorma-autoihin (BEV).

Uusi sukupolvi, joka on saatavana R- tai S-makuuohjaamolla, on osa kokonaisratkaisua, joka mahdollistaa sähköistettyyn liikennöintiin siirtymisen yhä useammalle asiakkaalle eri kuljetustehtäviin.

624 kWh:n akuilla Scania mahdollistaa merkittävän kehitysaskeleen sähkökäyttöisissä kuorma-autoissa, jolloin ne soveltuvat hyvin erityisesti alueelliseen kaukoliikenteeseen.

Scanian uusi BEV-kuorma-autosukupolvi perustuu Scanian klassisiin kulmakiviin, kuten modulaarisuuteen, kestävyyteen ja kokonaistaloudellisuuteen, ja sillä on potentiaalia saavuttaa tai jopa ylittää kaikki, mitä tavanomaisilta kuorma-autoilta odotetaan.

Uusimpiin Scanian sähkökäyttöisiin kuorma-autoihin on liitetty kaikki tuki sekä toiminnalliset tekijät ja palvelut, jotka tekevät niistä kokonaisratkaisuja: lataus, rahoitus, vakuutus ja huolto ovat kaikki valmiina.

Uudet Scanian täyssähköiset kuorma-autot soveltuvat entistä laajemmin eri käyttötarkoituksiin joko täysperävaunu- tai puoliperävaunu -yhdistelminä mahdollistaen esimerkiksi lämpötilasäädellyt elintarvikekuljetukset.

Toimintamatkat vaihtelevat painon, kokoonpanon ja reitin topografian mukaan, mutta kuudella akulla varustetulla 4×2-vetoautolla voidaan saavuttaa jopa 350 km:n ajomatkaa latauskertojen välillä, keskinopeuden ollessa 80 km/h.

Mallit soveltuvat parhaiten reiteille, jotka mahdollistavat suunnitellun latauksen kotivarikolla tai määränpäässä. Mahdollisuus lataukseen kuljettajan pakollisen 45 minuutin lepoajan aikana lisää tietenkin toimintamatkaa.

Kokonaismassa voi olla 64 tonnia

Uudet Scania BEV-kuorma-autot voi aluksi tilata 4×2-vetoautona tai 6×2*4 kuorma-auton alustana. Kuudella akulla varustetun 4×2-vetoauton akseliväli on 4 150 mm, joten se hyötyy Euroopassa voimassa olevasta Increased Vehicle Dimension -asetuksesta. Yhdistelmän kokonaismassa voi olla jopa 64 tonnia, kuten tyypillisessä pohjoismaisessa yhdistelmässä.

Latauskapasiteetti on jopa 375 kW, mikä tarkoittaa, että tunnin lataus lisää toimintamatkaa noin 270–300 kilometriä.

Scania 45 R- tai S-mallin jatkuva teho on 410 kW (vastaa noin 560 hv). Uudet Scanian sähkökuorma-autot ovat nyt tilattavissa Scanian edustajilta, ja tuotanto alkaa vuoden 2023 neljännellä neljänneksellä.

Latausratkaisujen saatavuus on ratkaisevan tärkeää eurooppalaisille asiakkaille, jotka haluavat investoida laajemmin BEV-kuorma-autoihin.

Scania on ryhtynyt yhteistyöhön maailmanlaajuisten kumppaneiden kanssa, jotka voivat yhdessä Scanian kanssa tarjota täydellisiä latausratkaisuja, jotka takaavat saumattoman ja kestävän kokemuksen BEV-asiakkaille.

  

Lähde: Autotoday | Clas von Bell