Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Scania

Scania esittelee IAA-näyttelyssä kaksi uutta biokaasumoottoriversiota

19.9.2022 | Autotoday

Kuva: Scania

Scania laajentaa ja parantaa raskaiden kuorma-autojen biokaasutarjontaansa esittelemällä IAA-näyttelyssä kaksi uutta kaasumoottoria. Tämä liittyy läheisesti Scanian aiemmin tänä vuonna tekemään suureen kaasukehityshankkeeseen, jossa esiteltiin useita uusia kaasusäiliöratkaisuja.

Uusien 13-litraisten moottoreiden tehot ovat 420 ja 460 hevosvoimaa, ja ne kattavat suurimman osan Euroopan kuljetusmarkkinoiden tehontarpeista, mukaan lukien pitkän matkan kuorma-autot.

Kiinnostus paikallisesti tuotettua biometaania kohtaan kasvaa nopeasti, koska tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen vähentäminen tieliikenteessä ja fossiilisesta kaasusta luopuminen. Biometaani pystyy vähentämään hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia.

Tehokkaiden moottoreiden ja säiliöratkaisujen yhdistelmä, joka tarjoaa aiempaa pidemmät toimintasäteet (sekä CBG- että LBG-säiliöissä), tarjoaa useille kuljetusyrityksille mahdollisuuden valita biometaaniin perustuvia kuorma-autoratkaisuja.

Kaasumoottorikäyttöiset kuorma-autot ovat tärkeä kulmakivi Scanian noudattaessa Science Based Targets -tavoitteita, jotka ovat yhtiön sitoumus vähentää tuotteidensa käytöstä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä 20 prosentilla vuoteen 2025 mennessä vuoden 2015 lähtötasosta.

Scanian mukaan sähköistäminen ja polttomoottoreiden kulutuksen vähentäminen eivät riitä yhtiön omien tavoitteiden ja Pariisin sopimuksen tavoitteiden saavuttamiseen, vaan kaikki käytettävissä olevat keinot on käytettävä.

Uudet moottorit perustuvat 13-litraiseen kaasumoottoriin, jota Scania on tarjonnut jo useiden vuosien ajan. Lisäämällä moottoreiden tehoa ja valmistelemalla niitä tuleviin lakisääteisiin vaatimuksiin,

Scanian kaasutekniikalle uskollisena uudet kaasumoottorit toimivat niin, että polttoaine ja happi palavat täydellisesti, eikä dieseliä tai AdBluea tarvita. Palaminen käynnistetään sytytystulppien avulla, kuten bensiinimoottoreissa. Kaasupolttoaineen esisekoitus tapahtuu imusarjassa matkalla sylintereihin.

Scanian insinöörien tärkeä tavoite oli varmistaa paras mahdollinen ajettavuus, ja suorituskyvyn ja ominaisuuksien vertailukohtana olivat Scanian Super-dieselmoottorit. Suorassa vertailussa saman tehoiseen dieselmoottoriin maallikon kannalta huomattavin ero on todennäköisesti se, että kaasumoottori käy hiljaisemmin.

Uudet 13-litraiset kaasumoottorit on yhdistetty Scanian uusimpiin Opticruise-vaihteistoihin (G25) ja Scanian automaattiseen vaihteenvaihtojärjestelmään. Tämä tarkoittaa, että kuljettaja saa sujuvan, ensiluokkaisen vaihteenvaihdon ja ajomukavuuden sekä nopeat ja keskeytymättömät vaihteenvalinnat.

Uusien kaasumoottoreiden maksimivääntömomentti on hyvin lähellä niiden diesel-sisarusten vääntömomenttia, ja niiden tavoin myös kaasumoottorit tarjoavat merkittäviä polttoaineen säästöominaisuuksia. Uusia kaasumoottoreita voi tilata vuoden 2023 kolmannesta neljänneksestä alkaen.

 

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä uutiset