Saksalaisen Trucker-lehden tekemässä tietestissä Volvo FH -mallin kulutus putosi 18 % | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Polttoaine#Raskas liikenne#Volvo Trucks

Saksalaisen Trucker-lehden tekemässä tietestissä Volvo FH -mallin kulutus putosi 18 %

23.12.2022 | Autotoday

Kuva: Volvo Trucks

Saksassa tehty riippumaton testi osoittaa, että Volvon polttoainetehokkuuden lippulaiva, hiljattain päivitetty I-Savella varustettu Volvo FH kuluttaa lähes 18 % vähemmän polttoainetta* verrattuna samaan testiin neljä vuotta sitten.

Riippumattoman saksalaisen Trucker-lehden hiljattain tehdyssä testissä 32-tonnisella I-Savella varustetulla Volvo FH 460:llä ajettiin yleisillä teillä 343 km:n pituinen reitti, johon sisältyi erilaisia moottoriteitä, mäkistä maastoa ja tiukempia teitä.

Verrattuna vuonna 2018 tehtyyn samaan testiin – ennen kuin Volvo esitteli I-Save-polttoaineensäästöpaketin – testattu Volvo FH 460 I-Savella saavutti 18 %:n yhdistetyn vähennyksen dieselin ja AdBluen kulutuksessa keskikulutuksen ollessa 21,48 l/100 km.

– Polttoaineen käyttöä tehostaa I-Save-pakettiin liittyen tehdyt parannukset turbo compound -moottoriin, älykkäämpään uuteen ohjelmistoon ja parannettuun aerodynamiikkaan. Tämä riippumaton testi on lisätodiste I-Saven suuresta ja positiivisesta vaikutuksesta polttoaineenkulutukseen, sanoo Helena Alsiö, Volvo Trucksin Vice President Powertrain Product Management.

Alhainen AdBluen kulutus yhä tärkeämpää

AdBluen kustannuksiin on aiemmin kiinnitetty vain vähän huomiota. Tämä on muuttunut dramaattisesti sen jälkeen kun sen hinta on noussut yli 100 % monilla markkinoilla.
Volvo on uudessa testissä onnistunut pitämään myös AdBluen kulutuksen alhaisella kuuden prosentin tasolla dieselin kulutuksesta.

– Dieselin ja AdBluen sisältämästä kokonaispolttoainetaloudesta on tullut yhä tärkeämpi mittari elinkaarikustannusten kannalta. Keskitymme aina siihen, että polttoaineen kokonaiskustannukset ovat mahdollisimman alhaiset, Alsiö jatkaa.

Tehokkaat moottorit – avain CO2-päästöjen vähentämiseen

Vaikka Volvo Trucksin tavoitteena on, että sähköisten kuorma-autojen osuus sen maailmanlaajuisesta kuorma-autojen myynnistä vuonna 2030 on puolet, dieselmoottorilla on edelleen tärkeä rooli CO2-päästöjen vähentämisessä.

Voimansiirtolinjan I-Save-päivitysten ansiosta saatu parempi tehokkuus on yksi tärkeä tapa vähentää CO2-päästöjä. Turbo Compound -moottori on myös sertifioitu käytettäväksi uusiutuvalla dieselillä, joka vähentää merkittävästi CO2-päästöjä.

Tietoa testistä ja kuorma-autosta:

  • Testin suoritti Jan Burgdorf Trucker- ja VerkehrsRundschau-lehdistä Saksassa
  • Testireitin kokonaispituus: 343 km. Reitillä testataan eri valmistajien kuorma-autoja monenlaisissa olosuhteissa
  • Yhdistelmän kokonaispaino: 32 tonnia
  • Asetettu nopeus vakionopeudensäätimeen: 85 km/h
  • Testattu kuorma-auto 2022: I-Savella varustettu Volvo FH 460, 3. sukupolvi. Euro 6.
  • Testattu kuorma-auto vuonna 2018: Volvo FH 460. Euro 6.
  • Keskinopeus:
    2022: 79,9 km/h
    2018: 79,8 km/h
  • Polttoaineenkulutus mukaan lukien AdBlue*:
    2022: 21,48 l/100km. AdBluen kulutus prosenteissa dieselistä: 6,2 %
    2018: 26,15 l/100km

Tietoa Volvon I-Savesta:

  • I-Save julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2019
  • Volvon Turbo Compound -teknologialla varustettu 13 litran moottori D13TC mahdollistaa ajamisen matalilla moottorin kierrosluvuilla ja suurilla vaihteilla pidempään
  • Uusi I-Torque-toiminto hallitsee vaihteenvalintaa, moottorin vääntömomenttia ja jarrutusta, kun I-Cruise on aktivoitu. Toiminto käyttää I-See:tä katsomaan edessä olevaa tietä ja arvioimaan, kuinka paljon vääntömomenttia moottori tarvitsee toimiakseen mahdollisimman energia- ja polttoainetehokkaasti kuorma-auton kokonaispainon perusteella.

* Todellinen polttoainetalous voi vaihdella riippuen monista tekijöistä, kuten ajonopeudesta, vakionopeudensäätimen käytöstä, ajoneuvon kokoonpanosta, ajoneuvon kuormasta, todellisesta topografiasta, kuljettajan ajokokemuksesta, ajoneuvon huollosta ja sääolosuhteista.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell