1.11.2025 | Autotoday
Kia PV5:n hyötyajoneuvoversio, joka on yhtiön ensimmäinen täyssähköinen hyötyajoneuvo sekä osa laajempaa hyötyajoneuvojen Platform Beyond Vehicle (PVB) mallistoa, on virallisesti rikkonut Guinnessin maailmanennätyksen (Guinness World Records) saavuttamalla: Pisin kuljettu matka täyssähköisellä, akkukäyttöisellä pakettiautolla täydellä kuormalla sekä yhdellä latauksella: 693,38 km.
PV5:n neliovista, pitkän kantaman (71,2 kWh) versiota käytettiin kokeeseen auton ollessa täydessä sallitussa lastissa 665kg.*
Yhdellä latauksella toteutunut kantama oli 693,38 kilometriä, joka asettaa uuden virstanpylvään energiatehokkuudelle ja kestävyydelle sähköisten pakettiautojen joukossa.
Ennätyksen rikkonut ajo tapahtui 30. syyskuuta 2025 realistissa olosuhteissa ja julkisilla teillä Frankfurtin pohjoispuolella Saksassa.
”Vaikka Kia on tulokas hyötyajoneuvomarkkinoilla, tämä ennätys on todiste mukautuvuudesta ja innovaatiosta Kian ensimmäisen hyötyajoneuvon takana. Se myös kertoo, että olemme PBV-projektimme kanssa vakavissaan,” sanoi Marc Hedrich, Kia Europen toimitusjohtaja.
”Iso osa kohdeasiakkaistamme pärjää kaksi täyttä työpäivää yhdellä latauksella, mikä kertoo paljon PV5:n arkielämän mahdollisuuksista. PV5 yhdistääkin energiatehokkuuden, monikäyttöisyyden, ja älykkään liitettävyyden samaan pakettiin.”
Ennätysreitti suunniteltiin tarkoin vastaamaan päivittäisiä loppujakelun ja logistiikkatoimintojen realiteetteja. 58,2-kilometriä pitkä taajamaa ja kaupunkialuetta sisältänyt reitti sisälsi liikennevaloja, risteyksiä, liikenneympyröitä, sekä muuta kaupungille tyypillistä liikennettä vastaten olosuhteita, joita useimmat jakelukuljettajat kohtaavat päivittäin.
Tämän lisäksi reittiin joka kierroksella kuului noin 370 metrin nousu. PV5 suoritti reitin täyteen lastattuna 11 kertaa pysähtyen vihdoin kahdennellatoista kierroksella. Haastavat olosuhteet alleviivaavat PV5:n ensiluokkaista tehokkuutta ja varmuutta sen toimiessa luotettavana kestävämmän liikkumisen kumppanina suorituskyvystä tinkimättä.
Ennätyksen tehneen PV5:n puikoissa oli arvostettu hyötyajoneuvoihin keskittynyt toimittajat George Barrow sekä Hyundai Motor Europen teknisen keskuksen (HMETC) vanhempi insinööri Christopher Nigermeier.
Palkintoja voittaneella toimittajalla on yli 15 vuoden kokemus hyötyajoneuvoista raportoinnin parissa, ja on toiminut Vuoden Pakettiauto Maailmassa -tuomaristossa vuodesta 2016 Yhdistyneiden Kuningaskuntien edustajana.
Nigermeierilla puolestaan on useita insinööritutkintoja, ja on osa PV5:n tuotekehitystiimiä.
”Olen aidosti innoissani päästessäni olemaan osa tätä huimaa maailmanennätystä – matka oli vaativa mutta unohtumaton,” Barrow sanoi.
”Olin aidosti vaikuttunut kuinka pitkälle Kia PV5 pääsee. Yli 430 mailia (690 kilometriä) yhdellä latauksella ja täydellä kuormalla. Se ei ole mikään pikkujuttu, ja tuntuu siltä, ettei saavuttamamme ennätys tule olemaan helppo rikottava! PV5 ja Christopher olivat erinomaisia tiimiläisiä tässä haasteessa, ja olen ylpeä ollessani osa ennätystä, joka vie täyssähköisiä pakettiautoja eteenpäin.”
”Insinöörin näkökulmasta tämä oli sekä tekninen että henkilökohtainen haaste,” sanoi Nigermeier.
”George toi mukanaan uskomattoman määrän ajokokemusta muiden pakettiautojen testaamisesta, ja minun etunani oli PV5:n voimalinjan tunteminen läpikotaisin. Siitä tulikin ystävällismielinen kilpailu välillämme – kumpi pystyi ottamaan irti eniten jokaisesta kilowattitunnista. Lopulta itse auto oli se, joka teki meihin molempiin vaikutuksen.”
Ennätysyritystä valmisteltiin huolellisesti. Tarkkailijat sekä TÜV Hesseniltä että Buck Vermessungilta seurasivat lastausprosessia ja vahvistivat painorajojen noudattamisen. Ajoa tallennettiin jatkuvasti GPS-seurannalla sekä ohjaamon sisälle asennetuilla kameroilla.
Ennen lähtöä, PV5:n akku ladattiin 100 prosenttiin ja sekä latausluukku että tavaratila sinetöitiin koko 22 tunnin ja 30 minuutin matkan ajaksi.
Ensimmäisenä jäsenenä Kian PBV-mallistossa, PV5 on rakennettu innovatiiviselle E-GMP.S -arkkitehtuurille sekä suunniteltu modulaarisen ”rakennuspalikka” konseptin mukaan. Konseptin joustavuus mahdollistaa usean eri versio vastaten laajoihin kaupallisiin sekä yksityisiin käyttötarpeisiin.
PV5 Cargo -hyötyajoneuvoversio tarjoaa jopa 4,4 kuutiometriä lastaustilaa ja jopa 790 kilogramman hyötykuorman**. Asiakkaat voivat valita useista akkuvaihtoehdoista – 51,5 kWh, 71,2 kWh, sekä lähitulevaisuudessa saapuva 43,3 kWh – omiin käyttötarpeisiinsa perustuen.
Tällä Guinnessin Maailmanennätyksellä Kia alleviivaa sitoutumistaan innovatiivisten, tehokkaiden, sekä käytännöllisten ratkaisuiden kehittämiseksi.
Huomioita
*Paikan päällä suoritettu täyteen lastatun testiauton, PV5 Cargo Long Rangen, mittaustulos oli 2 652 kg (TÜV Hessenin vahvistama) sallitulla 4 kilogramman poikkeamalla.
**Suurimmat sallitut hyötykuormat: 790 kg (3-ovinen, 51,5 kWh), 690 kg (3-ovinen, 71,2 kWh), 745 kg (4-ovinen, 51,5 kWh), sekä 665 kg (4-ovinen, 71,2 kWh)
***Kia PV5 Cargo -hyötyajoneuvo tarjoaa jopa 4,4 kuutiometriä lastaustilaa L2H1-konfiguraatiossa. Ensi vuonna lanseerattava L2H2-versio tulee tarjoamaan enemmän lastaustilaa.
Guinness World Recordsista
Mikä on Euroopan nopein lintu? Tämä kysymys innoitti Guinness World Recordsin perustamisen vuonna 1955. Kaikki alkoi yksittäisen kirjan julkaisusta kuntosalin päällä sijainneessa huoneessa, ja tänä päivänä GWR on kasvanut maailmanlaajuiseksi multimediabrändiksi, jolla on toimistot Lontoossa, New Yorkissa, Pekingissä, Tokiossa, sekä Dubaissa.
Nykypäivänä GWR tarjoaa maailmanluokan sisältöä paitsi kirjojen, niin myös TV-ohjelmien, sosiaalisen median, ja livetapahtumien kautta. Yrityksen sisällä toimiva konsultointi työskentelee läheisesti brändien ja yritysten kanssa ympäri maailman hyödyntäen ennätysten rikkomisen voimaa.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell